Skip to content

"הכל אבוד": לרוברט רדפורד מגיע אוסקר

לא הכל אבוד בהוליווד: רוברט רדפורד בן ה-77 מככב במותחן הישרדות המתרחש בלב ים, כמעט בלי טקסט, אבל עם הרבה רוברט רדפורד: הוא קשוח, נאה, נחוש, פצוע, מלא נשמה ואציל הוליוודי
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

[rating=4]

הסרט "הכל אבוד", סיפור הישרדות בים, בכיכובו של רוברט רדפורד בן ה-77, עלול לסבול בקופות הקולנוע בשל תזמון גרוע. הסרט יוצא שבועות בודדים לאחר ההצלחה הקופתית של "כוח משיכה", סרטו של הבמאי אלפונסו קוארון – המעמיד את סנדרה בולוק במצב דומה לרדפורד, רק שם זה בחלל. הגישה בין שני הסרטים דומה, אך סרטו של רדפורד כמעט ולא מחזיק דיאלוג – ניתן למנות בקלות את מספר המילים המדוברות לאורך הסרט. יש גם לציין את התקציב הנמוך שבו צולם "הכל אבוד" – תוך סגנוניות ויזואלית מדהימה.

להיות או לא להיות. רדפורד. באדיבות סרטי לב

משעשע אף לראות בכותרות הסיום, כי השחקן היחיד המופיע ברשימה הוא רוברט רדפורד, והכיתוב לצד שמו: "האיש שלנו" ("Our Man"), כיוון שגם במהלך הסרט הצופים לא לומדים את שמו. מחווה זו אינה נוגעת רק להיותו גיבור הסרט, אלא למעמד של רדפורד כאייקון הוליוודי.

התסריטאי והבמאי, ג'יי סי צ'נדור ("התמוטטות"), טען בראיון כי הוא ליהק את רדפורד לאחר שראה את המערבון, "ג'רמיה ג'ונסון" מ-1972, שבו רדפורד גילם ותיק מלחמה שמחליט להפוך לנזיר ולעבד את האדמה בבידוד מוחלט. בשל כך, הוא החליט שהוא המתאים ביותר לתפקיד, ו"האיש שלנו" מוצא עצמו על היאכטה שלו ללא כל אמצעי תקשורת ועם חור גדול בצד הסירה השטה לה היכנשהו בלב האוקיינוס ההודי.

הצופים לא בטוחים מה הוא עושה בלב ים, עד מתי הוא בשבתון או מדוע הוא לבד מלכתחילה. ברור שיש לו כסף, הוא עונד טבעת נישואין ואיכפת לו גם מאנשים מסוימים, כיוון שהוא כותב להם מכתב. אבל המקרה שמעמיד אותו במבחן, במעין מטפורה שנונה, מתחיל כאשר מכולה נטושה מלאה בנעלי ספורט של ילדים מפלחת את גוף היאכטה שלו, שולחת זרם מים פנימה, וכל זה בזמן ש"האיש שלנו" ישן.

צ'נדור שומר על שני קווי מתווה לאורך העלילה: סיבה ותוצאה. "האיש שלנו" משתמש באינטליגנציה, אינטואיציה ובסיבולת כדי לשרוד את כל תחבולות הטבע הפראי. ללא כל דיאלוג, הסרט מחמיר את המצב ככל שהוא מתקדם ומעלה את רמת המתח והחרדה. בשלבים בהם הפעולה מאיטה, מרשים לראות כיצד הבמאי ממחיש את תהליך החשיבה הייחודית של "האיש שלנו", אשר מעניקה לו מוטיבציה לנוע קדימה.

תחבולות הטבע הפראי. רדפורד. באדיבות סרטי לב

מרכיב המפתח להצלחתו של הסרט הוא גם נקודת התורפה של הגיבור. הוא נואש להישאר בחיים, ויש רק מעט רגעים למחשבה, אם כי הם מרשימים – וכל זאת ללא סיוע של מילה בודדת. בסופו של דבר, הוא חייב להתמודד עם שאלת התמותה של עצמו.

מאחר שלאורך הסרט נשזרו רק מעט מאוד רמזים על חייו של "האיש שלנו" לפני התאונה בלב ים, הצופה לומד פיסות אלו משני דברים: מעשיו על היאכטה ופניו של רדפורד. הוא קשוח, נאה, נחוש, פצוע, מלא נשמה ואציל הוליוודי. סבירות גבוהה, שכל אלו יביאו לו את האוסקר.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן