Skip to content

ועדה תבחן רכישת מטוס והקמת משרד ומעון חדש לראש הממשלה

בראש הוועדה הציבורית יעמוד שופט בית המשפט העליון בדימוס ומבקר המדינה לשעבר אליעזר גולדברג. בוועדה הציבורית יהיו חברים גם מפקד חיל האוויר לשעבר, אלוף (מיל) עידו נחושתן, ורו"ח איריס שטרק. מזכיר הממשלה אביחי מנדלבליט: ''מדובר בצורך ביטחוני לאומי שישרת את מדינת ישראל לעשרות שנים לפחות"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ועדה ציבורית – בראשות שופט בית המשפט העליון בדימוס ומבקר המדינה לשעבר אליעזר גולדברג – תבחן את האפשרות לרכישת מטוס עבור נסיעות ראש הממשלה והנשיא ותבחן גם הקמת מבנה שבו ישכנו משרד ראש הממשלה ומעונו הרשמי. בוועדה הציבורית יהיו חברים גם מפקד חיל האוויר לשעבר, אלוף (מיל) עידו נחושתן ורואת החשבון איריס שטרק.

הקמת הוועדה אושרה למרות התנגדות שר האוצר, יאיר לפיד. לפיד נימק את התנגדותו ואמר:  "ברמה הערכית אנו סבורים שבימים אלה של הידוק חגורה והעלאות מיסים וכשהפערים בין עניים לעשרים הם מהגבוהים בעולם, מן הראוי שממשלת ישראל תקפיד על צניעות, ולא תעשה צעדים שיגרמו לציבור לחוש שההנהגה שלו מנותקת מקשיי היום יום של חייו".

השופט אליעזר גולדברג. יעמוד בראש הוועדה (צילום: ויקיפדיה)
השופט אליעזר גולדברג. יעמוד בראש הוועדה (צילום: ויקיפדיה)

הוועדה תבחן את האפשרות לרכישת מטוס עבור טיסות ראש הממשלה ונשיא המדינה וכן גם את האפשרות להקמת מבנה אחוד למשרד ראש הממשלה ובו גם מעונו הרשמי. בלשכת ראש הממשלה אומרים כי הדבר נהוג במדינות רבות בעולם. עוד אומרים בלשכת ראש הממשלה כי כיום נשכרים מטוסים מחברות מסחריות שעלותם מגיעה לעיתים למיליוני שקלים לנסיעה וכי אם תחליט הוועדה,  על הקמתו של מבנה אחוד, הוא צפוי להיות מוכן רק בעוד שנים רבות.

עד לשנת 2001 העמיד חיל האוויר מטוס מסוג בואינג 707 לטיסות של ראשי ממשלה לחו"ל בתוקף תפקידם. ואולם, בשל התיישנות המטוס נפסק השימוש בו. כיום מבוצעות טיסות ראש הממשלה והנשיא במטוסים של חברות תעופה ישראליות הנשכרים מהחברות אד הוק.

יצויין עוד כי לפני כחמש שנים החליטה הממשלה לאשר את תקצוב וביצוע הקמת הבניין החדש למשרד ראש הממשלה ולהקמת מעונו הרשמי החדש, באזור גבעת רם סמוך לקריית הממשלה. אולם עקב הביקורת הקשה שנמתחה על התכנית, החליטה הממשלה לאחר בחירות פברואר 2009 לגנוז את המשך התכנון והביצוע של הפרויקט.

הוועדה תגיש את המלצותיה  למליאת הממשלה לאחר שתבחן את ההיבטים הכלכליים והביטחוניים. מזכיר הממשלה אביחי מנדלבליט אמר: "מדובר בצורך ביטחוני לאומי שישרת את מדינת ישראל לעשרות שנים לפחות. בנוסף, כיום אין אמצעי קשר תקינים במטוס ראש הממשלה, דבר הקיים כמעט אצל כל ראש מדינה מתקדמת בעולם. בעבר גם קבע משרד האוצר כי רכישת מטוס היא כלכלית. גם אם יוחלט להקים את המבנה, הוא יהיה מוכן רק בעוד שנים רבות. כרגע כלל לא מדובר על סכומים אלא רק על המלצה האם לבנות משרד ממוגן ולרכוש מטוס".

בתשובה לשרים שהציעו לקבל החלטה על רכישת מטוס והקמת משרד רה"מ ללא ועדה, אמר מזכיר הממשלה כי "ניתן היה לקבל את ההחלטה ישירות בממשלה, אבל חשבנו שנכון יותר להקים ועדה חיצונית".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן