Skip to content

השבוע יפורסמו מכרזים לדיור להשכרה באזורי ביקוש

כך הודיע שר האוצר יאיר לפיד באסיפה של התאחדות בוני הארץ. המכרזים יהיו בהרצליה, בגליל ים וברמת השרון. ברבעון הראשון ב-2014 יפורסמו מכרזים בירושלים ולאחר מכן ברמת גן
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
שר האוצר יאיר לפיד
שר האוצר יאיר לפיד

"עוד השבוע נפרסם את המכרזים הראשונים של דיור להשכרה באזורי הביקוש – סנונית קטנה ראשונה – 215 יחידות דיור בהרצליה בגליל ים ו- 246 יחידות דיור ברמת השרון. כבר ברבעון הראשון של 2014 נפרסם מכרזים לכ-800 יחידות דיור בירושלים ולאחר מכן 1200 יחידות דיור ברמת גן", כך גילה שר האוצר יאיר לפיד בנאומו באסיפה הכללית של התאחדות בוני הארץ (לשעבר התאחדות הקבלנים), המתקיימת במלון דן פנורמה בתל אביב.

לא רק בממשלה נמצא השכל

לדבריו, "אחת הטעויות ההיסטוריות של הממשלה היא לחשוב שכל השכל נמצא במקום אחד – אצלה. אני לא חושב ככה. החדר הזה מכיל מאות שנים של ניסיון ויכולת שיכולים להפוך אותנו לטובים יותר. מבחינתי אתם, הקבלנים, 'בוני הארץ', מהווים חלק בלתי נפרד מקבינט הדיור".

קידום פתרונות

השר אמר, כי ניסים בובליל, נשיא התאחדות בוני הארץ, ואליאב בן שמעון, מנכ"ל ההתאחדות, העבירו למשרדו כמה נושאים שכבר מקודמים לפתרונות שיקלו עליהם – אם בתיקון חוק המכר, אם בדחייה בתנאי התשלום של היטלי הפיתוח. זאת, בנוסף לעובדה שבימים אלה יוצאת לדרך קרן המע"מ, שנועדה להקל את מגבלות האשראי הקיימות כדי לאפשר לקבלנים לקדם בנייה.

מחירי הדירות ירדו גם אם המדינה תפסיד

"עד היום המדינה ניסתה להרוויח כסף מהדיור בישראל", ציין לפיד, "אמרתי למבקר המדינה ואני אומר בבירור גם לכם – אני לא מנסה למקסם את ההכנסות מהקרקע, אנחנו מוכנים אפילו להפסיד כסף כדי לפתור את משבר הדיור בישראל. כי ככה צריך להתנהל במצב חירום. הקרקע בישראל היא משאב ציבורי מוגבל. אנחנו לא רואים בה יותר מקור למקסום הכנסות המדינה אלא כלי שנועד לשרת את האזרחים. מה שיוריד את מחירי הנדל"ן הוא לא משחקי ריביות, אלא עלייה משמעותית בהיצע באזורי הביקוש. זו המטרה שלי. לא מעניין אותי אם המדינה תרוויח יותר או פחות, אלא שמחירי הדירות ירדו, והם ירדו".

אחריות הקבלנים

לדבריו גם לקבלנים ישנה אחריות. וגם הם צריכים לתרום להורדת המחירים. "מפני שמשבר המחירים של הדיור הוא גם – לא רק חלילה – אבל גם תוצאה של קבלנים שהעלו מחירים או לא ספגו הורדות של מחירי קרקע, או עיכבו בנייה כדי שהמחירים יעלו".

"נכון שהמדיניות הממשלתית – או יותר נכון ההיעדר של מדיניות ממשלתית – היא האשם העיקרי במצב", ציין שר האוצר, "אבל אתם יודעים ואני יודע שיש חברות בנייה – בעיקר חברות גדולות – שמחזיקות קרקעות ולא מזדרזות לממש אותן ולבנות עליהן כי הן מחכות שהערך שלהן יעלה. אנחנו הולכים להלחם בתופעה הזו בכל כוחו המשולב של קבינט הדיור. אנחנו נחפש כל דרך כדי למנוע עיכובי בנייה ולדחוף כמה שיותר התחלות בניה וכמה שיותר מסירות דירה לדיירים. לא נאפשר סיטואציה שבה יזמים רוכשים קרקעות ומחכים באופן ספקולטיבי לזמן הנכון כדי לממש אותן".

שותפות עם הקבלנים

לפיד הדגיש, כי הוא לא בא לעשות את חשבונות העבר אלא בא להציע שותפות. "אני רואה בכם שותפים למשימה הלאומית של הורדת מחירי הדיור בישראל. איש גם לא מצפה מכם להפסיד, אלא לשנות הרגלים. אנחנו הולכים לשווק הרבה ואגרסיבי, ואנחנו רוצים שתבנו הרבה ואגרסיבי. וזה א'-ב' כלכלי שזה ישתלם לכולם: אם אתה מרוויח פחות על כל יחידה, אבל מוכר הרבה יותר, בסוף אתה מרוויח יותר".

השר ציין, כי ירידת מחירי הנדל"ן לא תתרחש ביום או בשבוע, כי הנדל"ן הוא שוק שמגיב לאט, "אבל בסופו של דבר לא ייתכן שהשוק לא יגיב לכל הצעדים שאנחנו עושים. המחירים לקנייה ירדו, אפשרויות ההשכרה יתרחבו ויהיו מוזלות, ואנחנו נהיה אגרסיביים מול כל הגורמים שמייקרים את השוק. לא נרפה עד שזה יקרה. ומה שחשוב לנו הוא לא שהמדינה או הבנקים או אפילו הקבלנים ירוויחו כסף מהנדל"ן, אלא שמעמד הביניים יוכל לקנות או לשכור דירה במחירים שפויים".

לפיד חזר והדגיש, כי "משבר הדיור בישראל הוא האיום הגדול ביותר על דור שלם של ישראלים צעירים, שפוחדים שלעולם לא תהיה להם דירה. הוא גם אתגר. זה האתגר הכי גדול והכי קשה שעומד בפנינו, ובאתגר הזה אנחנו מתעסקים בכל יום. אני קורא לכם (הקבלנים) להיענות לאתגר הזה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן