Skip to content

הסניגור הציבורי הראשי: עצורים כבולים בכלובים מחוץ לכלא

דוח דחוף שהעביר הסנגור הציבורי הראשי לשרת המשפטים מעלה כי העצורים מוחזקים בבית המשפט המחוזי בלוד במשך שעות בתת-תנאים, כבולים ומנועי שינה. בין העצורים היו גם ילדים. הסניגור ביקש את התערבותה המידית של לבני, שדרשה הפסיק את השימוש בכלובים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הסניגור הציבורי הראשי, ד"ר יואב ספיר, פנה אתמול (שני) לשרת המשפטים ציפי לבני בבקשה דחופה להתערבותה המידית באופן אחזקת עצורים בכלובי ברזל בבית המשפט המחוזי בלוד. על פי דו"ח הסנגוריה הציבורית, העצורים מוחזקים שעות ארוכות "בתת תנאים, כבולים ומנועי שינה". בכלובים הללו מוחזקים גם ילדים שנעצרו.  

בית המשפט בלוד (צילום: אתר בתי המשפט)
נוהל חדש. בית המשפט המחוזי בלוד (צילום: אתר בתי המשפט)

לבני פנתה היום ישירות לשר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ' וביקשה ממנו להורות על הפסקת השימוש בכלובים הללו. אהרונוביץ פנה לנציב השב"ס והאחרון הורה על הפסקת השימוש בכלובים. הדו"ח המקדמי החריג בחומרתו הועבר אתמול  לשרת המשפטים, לשר לביטחון פנים, ליועץ המשפטי לממשלה ולנציב שב"ס, רב גונדר אהרון פרנקו. הדו"ח נכתב לאחר ביקור שנעשה ב-12 בדצמבר השנה במתקן המעצר שבבית המשפט המחוזי בלוד, שם שוהים העצורים בהמתנה לדיונים המשפטיים בעניינם.

מהדו"ח עולה, כי העצורים שהו בכלובי ברזל ייעודיים בטרם הובאו למתקן המעצר בבית המשפט. הכלובים הוקמו על ידי שירות בתי הסוהר במתקן המעבר ברמלה, בהמתנה ל"פוסטה" שאמורה להסיעם לבתי המשפט השונים. מדובר בנוהל חדש יחסית של שב"ס, לפיו איסוף העצורים לא נעשה מהתאים בו הם שוהים, אלא הם מובאים באישון לילה, כשהם אזוקים בידיהם וברגליהם, לכלובי הברזל החיצוניים, ושם ממתינים להסעה. בדו"ח נכתב כי מדובר בליקויים חריפים וחריגים, ובראשם פגיעה חמורה בכבוד האדם וסיכון לבריאותם של עצורים, בהם קטינים, שמוחזקים בכלובי ברזל חיצוניים וחשופים לקור העז למשך שעות ארוכות.

 

"הפרה בוטה של החוק ופגיעה חמורה ביותר בכבוד האדם". ד"ר ספיר
"הפרה בוטה של החוק ופגיעה חמורה ביותר בכבוד האדם". ד"ר ספיר

עוד צוין בדוח, כי התנאים בכלובים אלה קשים מנשוא, ומלבד החשיפה הקשה לפגעי מזג האוויר, אין בכלובים שירותים והצפיפות בלתי נסבלת. הסניגור הארצי ביקש משרת המשפטים להתערב לנוכח תנאי מזג האוויר הקשים השוררים בימים אלה. מהדו"ח הראשוני החמור עולה כי עצורים המוחזקים בתאים אינם זוכים לביגוד מחמם, ועולה חשש שחלקם חלו כתוצאה מהשהייה. בנוסף, כתוצאה מההחזקה בכלובים מגיעים רבים מהעצורים לדיונים בבית-המשפט כשהם מותשים, ואינם מסוגלים להבין את המתרחש באולם בית-המשפט.

עוד נמצא כי כי גם התנאים הפיזיים בניידות ההובלה של השב"ס הם קשים ביותר. לדברי ד"ר ספיר, "אין ספק כי מדובר בהפרה בוטה של החוק ובפגיעה חמורה ביותר בכבוד האדם, שאין להשלים עמן". עוד הוסיף, כי מדובר בפגיעה קשה בזכות להליך הוגן שכן אותם עצורים מגיעים לאחר מסכת ייסורים זו לדיונים גורליים בעניינם. הדוח הועבר גם לגורמי יחידת הביקורת של השב"ס, אך עקב חומרתו פעלה לבני בלי להמתין להתייחסות יחידת הביקורת של השב"ס.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן