Skip to content

נדחתה הצעת החוק שנועדה להכשיל מו"מ על ירושלים

ועדת הכנסת החליטה כי יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, יפעיל את ועדת החוץ והביטחון ויחליט מי יישב בראש דיוניה. אדלשטיין נמנע מלמנות עצמו ליו"ר זמני של הוועדה: "המצב היום, כשוועדת החו"ב אינה מתכנסת, הוא בלתי נסבל. אין לי סמכות למנות יו"ר לוועדה. אני לא סובל מאבטלה סמויה ולא מחפש תפקיד. התיקון לתקנון שהצעתי הוא בלית ברירה"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

רגיעה מסוימת במתיחות בקואליציה. זאת, לאחר שמליאת הכנסת דחתה בקריאה טרומית, את הצעת החוק שנועדה להתנות משא ומתן על ירושלים ברוב של 80 חברי הכנסת ולאחר שיו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, החליט לדחות את ההצבעה על הצעת החוק שנועדה לתת נקודות זיכוי ממס גם לבני זוג מאותו מין.

עפ"י הצעת החוק, של ח"כ יעקב ליצמן (יהדות התורה), כל משא ומתן או דיון על חלוקת ירושלים או מסירת חלקים ממנה – יתקיימו רק לאחר אישור הכנסת ברוב של 80 חברי כנסת.

"מצב בלתי נסבל". יולי אדלשטיין (צילום: ציפי מנשה)
"מצב בלתי נסבל". יולי אדלשטיין (צילום: ציפי מנשה)

בדברי ההסבר להצעת החוק של ח"כ ליצמן, שנועדה להביך את הקואליציה, נכתב כי "כיוון שהיו מקרים, שבהם החלו דיבורים על מסירת חלקים כאלו ואחרים מהעיר, יש לחוקק חוק שלא ייתן אפילו את האפשרות להעלות אופציה זו כתחילתו של משא ומתן. הוגשו בכנסת זו ובכנסות הקודמות מספר חוקים דומים ברעיון האוסרים על משא ומתן על חלוקת ירושלים. אולם עקב החשש שבקונסטלציה כזו או אחרת, ניתן כן לגייס את הרוב שייתן את היכולת לממש את החשש שידונו בחלוקת ירושלים – באה הצעת חוק זו שמחייבת רוב של 80 חברי הכנסת שאי אפשר להשיגו בנקל, מה שישמור על ירושלים מאוחדת ונצחית עדי יבוא גואל במהרה".

שרת המשפטים, ח"כ ציפי לבני, הציגה את עמדת הממשלה ואמרה כי הממשלה מתנגדת להצעת החוק. "הסיפור של החוק הזה הוא ניסיון ציני לעשות שימוש במקום החשוב לכל יהודי בעולם על מנת להביך את הקואליציה", אמרה השרה לבני. "ירושלים אינה רק הבירה והקשר אליו אינו רק דתי והמונופול על הזיקה עליו אינו נתון בידי אף מפלגה". עוד אמרה שרת המשפטים כי אם הצעת החוק תעבור יהיה צורך להפסיק את המו"מ המדיני.

12 ח"כים תמכו בהצעה ו-51 התנגדו לה. ח"כ אחד נמנע ושני ח"כים נכחו ולא השתתפו בהצבעה.

יו"ר מרצ, זהבה גלאון, אמרה בתגובה: "ממשלת נתניהו התגלתה  במלוא ערוותה, כשחברי הקואליציה ברחו והאופוזיציה הצילה את גורל המו"מ המדיני. העובדה ששרי הקואליציה נעלמו מההצבעה חושפת את פניה האמיתיות של ממשלת נתניהו שמחויבת לאידיאולוגיה של א"י השלמה, ומבקשת לסנדל כל הסדר מדיני בעתיד".

במקביל החליט יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, לבקשת ראש הממשלה, לדחות בשבוע את הבאת הצעת החוק של ח"כ עדי קול – על נקודות זיכוי ממס גם לזוגות חד מיניים – להצבעה בכנסת.

בינתיים החליטה ועדת הכנסת, לבקשת יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, על שינוי התקנון לפיו יו"ר הכנסת יהיה רשאי לכנס את ועדת החוץ והביטחון חסרת היו"ר לישיבה – והוא יחליט מי מבין חבריה ינהל את הישיבה. עם זאת נמנע יו"ר הכנסת מלמנות את עצמו ליו"ר זמני של הוועדה.

עפ"י החלטת ועדת הכנסת יוגבל מנגנון זה ל-45 יום ויחול גם על ועדות המשנה של ועדת החוץ והביטחון. התיקון לתקנון הוגבל לכנסת ה-19 בלבד.

 "התיקון לא יפטור אותנו ואת הממשלה מהצורך למציאת פתרון קבוע", אמר יו"ר הכנסת. "המצב היום, כשוועדת החוץ והביטחון אינה מתכנסת, הוא בלתי נסבל. אין לי סמכות למנות יו"ר לוועדה. ניסיתי להגיע להסכמה רחבה – ואין הסכמה כזו. אני לא סובל מאבטלה סמויה ולא מחפש תפקיד. התיקון לתקנון שהצעתי הוא יוזמת בלית ברירה".

 יו"ר ועדת הכנסת ח"כ צחי הנגבי (שהוא מועמדו של נתניהו לראשות ועדת החוץ והביטחון) אמר בעת הדיון: "התיקון אינו עוסק רק בוועדת החוץ והביטחון אלא תקף לכל ועדה. עקב ויכוח בתוך הקואליציה ראש הממשלה נמנע מלהשתמש בעוצמה השלטונית ולא רצה להכתיב פתרון כוחני".

ח"כ עופר שלח, שהוא מועמדו של השר יאיר לפיד, אמר: "ברור שהמצב לא בריא. זה הסדר חירום".

ח"כ יריב לוין הציע להגביל את המנגנון לחצי שנה ולא ל-45 יום: "אין סיכוי שנצליח עד אז. צריך פרק זמן ממשי. אין סיכוי לפתור את זה לקראת סוף המושב. תמצא עצמך באותה פינה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן