Skip to content

מה קורה במרכזי הגמילה של משרד הבריאות?

מותו של גבי אדרי, תושב נהריה ששם קץ לחייו לאחר שנזרק מטיפול, פתח תיבת פנדורה. מתחקיר מגפון עולה כי מנהלת מרכזי מאמ"ץ בחיפה ובצפון, פעלה בניגוד לנהלים שמשרד הבריאות קבע. במשפחת אדרי מצביעים לכשלים כאלו שהביאו להידרדרות האח עד התאבדותו. במשרד הבריאות שוללים טענה זו מכל וכל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"זרקו אותו מהטיפול ומותו על ידיהם", טוענים בני משפחת אדרי בנוגע לאחיהם גבי אדרי, תושב נהריה, בן 55, ששם קץ לחייו בתלייה ביום שני בשבוע שעבר. את הסיבה למעשיו הוא הסביר לפני מותו כשאמר: "אין לי יותר כוח. אני לא רוצה להיאבק יותר. ניצחתם". משטרת נהריה קבעה שלא מדובר באירוע פלילי ורופא של מד"א חתם על תעודת הפטירה. אבל מבדיקת מגפון עולה כי אם דבריהם של בני המשפחה נכונים, מותו של אדרי הוא תוצאה גם של התנהלות כושלת ובניגוד לנהלים של משרד הבריאות הנוגעת לטיפול במכורים לסם.

הכוונה היא לאלה המבקשים להיגמל באמצעות "מאמ"ץ", גוף שהוקם על ידי האגודה לבריאות הציבור של משרד הבריאות ותפקידו לטפל במכורים באמצעות תחליף סם, מתדון וחומרים נוספים. על פי נהלי משרד הבריאות, מטופל במאמ"ץ שמגיב או מפגין אלימות בעת הטיפול עלול להיות מסולק מהתכנית למשך שלושה חודשים. הנהלים קובעים מפורשות, כי מטופל כזה חייב להיות מופנה לטיפול גמילה פיזי באחת משלושת האישפוזיות של משרד הבריאות וכי יש לגמול את המורחק באופן הדרגתי בן 21 יום עד הפסקת טיפול בו.  דבר מכל אלו לא נעשה בעת הרחקתו של גבי אדרי.

אדרי התריע על הידרדרותו הנפשית והפיזית, פנה לקבל סעד במזרע (מרכז לבריאות הנפש בעכו), כתב למשרד הבריאות ולא נענה, פנה לעובדת סוציאלית באגף הרווחה בעיריית נהריה. התריע, זעק ואמר שמצבו מדרדר מיום ליום. נפשו נסדקה והוא החל לשמוע קולות, הפרנויה גברה מרגע לרגע. איש מרופאי מזרע, מאנשי מאמ"ץ חיפה וממחלקת הרווחה בעירית נהריה לא סייע לו באמת, למעט עובדת הרווחה שפנתה למאמ"ץ בתחינה שיואילו לקבלו חזרה לטיפול. שני אחיו, דני וז'קי, הבחינו בנעשה ושמרו עליו 24 שעות ביממה. זה לא עזר, בשני שעבר הוא חמק מביתו ותלה את עצמו על חבל מאחורי ביתו.

התקרית – האם היה צדק להרחיק מטופל?

דני, הוא תקף שומר, לכן הורחק.

"ממש לא. אני נכחתי במקום. הוא התווכח בקול עם מטופל אחר על מיקום בתור. מחלק התרופות הורה לו לעזוב את המקום. הוא סירב ואמר שללא מנת המתדון הוא לא הולך. המחלק הורה לשומר לסלקו מייד. "מה אתה עושה לו חשבון, תעיף אותו", הוא אמר לשומר. ואז השומר תפס את גבי, הטיח את ראשו בדלפק, פצע אותו ואחרי שסילק אותו, אני לקחתי את גבי כשהוא זב דם ונסער והתחלנו ללכת לכיוון האוטובוס וחשבתי שכאן זה הסתיים, אבל השומר רדף אחרינו, ניגש לגבי ואיים: איתך אני אגמור חשבון, אני אמחק אותך", עניתי לו: "אנחנו מחוץ לטיפול. אם תנסה לנגוע בו אני לא אתן לך לנגוע בו". אבל, אל תאמינו לדבריי. קחו את החומר מתוך מצלמות האבטחה שיש במרכז. ויש כאלו. קחו, צפו ותחליטו בעצמכם".

הטיפול בהרחקה – כושל?

– הוא הוחזר לטיפול ויכול היה להגיע, כך אמר לי מנכ"ל האגודה לבריאות הציבור.

"מה פתאום. אחרי שפנינו, התחננו, אחרי שגבי אולץ לכתוב בקשת סליחה נגד רצונו ועשה כך, הוא הוזמן לבדיקות רפואיות ונאמר לו: בעוד שבועיים יגיעו תשובות ואז נראה ונחליט. יותר מזה, דרשו ממנו לחתום שבמקרה נוסף של אלימות הוא יודע שיסולק ללא אזהרה ומייד".

– אם כך, הוא הוזהר מראש במרכז מאמ"ץ, לפני שסולק.

"לא הוזהר. הוא נזרק. המנהלת במקום החליטה לזרוק אותו. פניתי איתו לרופא במקום והתחננתי: אל תזרוק אותו. אתה צריך לחתום על הסילוק והוא ענה לי: "אני חדש והיא (המנהלת) החליטה".

במשרד הבריאות כמו גם במאמ"ץ, יודעים היטב מה קורה במקרה של הפסקה מיידית של מתן המתדון למטופל. סעיף 6.4.1  בחוזר מנהלי שהוציא המשרד  בסוף נובמבר 2010 תחת הכותרת – מדיניות המחלקה לטיפול בהתמכרויות במשרד הבריאות קובע במפורש ש"בקרב המטופלים במרכזים לטיפול תרופתי ממושך קיים שיעור גבוה של תחלואה כפולה נפשית. השילוב של תחלואה נפשית והתמכרות לסמים גורם לעליה בחומרת ההתמכרות,לפרוגנוזה גרועה יותר בטיפול, לאחוזים גבוהים יותר של חזרה לשימוש בסמי רחוב שונים, לאשפוזים פסיכיאטרים חוזרים ולהעלאת המסוכנות והסיכון לאובדנות".

גבי גם לא קיבל את מינימום זכויותיו כפי שנקבע באותו מסמך, בפרק הדן בזכויות המטופל הקובע בסעיף 5.5.6.4 כי "אם יש מצב מצוקה המחייב קבלת עזרה, זכאי המטופל לפגישות נוספות כפי שהמצב מחייב".

– דני, גבי  זומן לפגישות נוספות במרכז?

"חד וחלק לא".

– האם הוא התבקש להפחית את מינון המתדון וקיבל הפחתה במשך 21 יום עד להפסקה המוחלטת?

"לא. הוא נזרק באותו יום ארור וזהו זה. מרגע זה הכל נסגר בפניו. הוא היה לבדו ברחוב. ואנו איתו".

כותבי חוזר משרד הבריאות ידעו ללא ספק את הבעייתיות החמורה בסילוק מכור מהטיפול ולכן הם מראש קבעו כי העונש של ההרחקה מהטיפול יכול להיות לכל היותר בן 3 חודשים. כלומר, מה שגבי ואחיו או גם מחלקת הרווחה בעיריית נהרייה לא ידעו, זו העובדה הפשוטה שעל המרכז היה ליידע את גבי כי הרחקתו היא לכל היותר לשלושה חודשים ואז על המרכז לקבלו חזרה לטיפול לאחר שיעבור בדיקות כנדרש. הוא לא נזקק למכתב התנצלות כפוי ולא לתחנוני עובדת הרווחה לפני מנהלת המרכז.

במסמך משרד הבריאות, בפרק הדן בסילוק מטופל כסנקציה על אלימות מצידו נכתב מפורשות  בסעיף 7.3.2.1.1 ש"סנקציות- במקרה של אלימות פיזית, רשאית ההנהלה להרחיק את המטופל מידית לתקופה של עד 3 חודשים תוך כדי הפניית המטופל לגמילה פיזית באישפוזית".
ממשרד הבריאות נמסר בתגובה כי "מפאת סודיות רפואית לא נוכל להתייחס למקרה הספציפי.מבדיקת המשרד, המרכז פעל על פי הנהלים".

החשש מפרסום האמת

בעקבות כתבה שפורסמה במגפון, עלה דני אדרי לשידור בתוכנית "מה בוער", עם רינו צרור בגלי צה"ל. לאחר שנשאל לגבי המקרה הטרגי ענה כי אין לו ספק כי כעת יתנכלו לו במטופל במאמ"ץ. אתמול (חמישי), לאחר שהגיע למרכז מאמ"ץ באזור נהריה, התבשר כי עליו להגיע למרכז בחיפה על מנת שיחתום על חוזה טיפולי חדש. לדבריו, זאת לאחר שבמהלך כל שנות היותו מטופל הוא לא נדרש לחדש חוזה טיפולי. לפתע עליו להגיע לחתום עחוזה חדש. דני מספר כי כשהגיע למרכז החלוקה אמר לו המחלק ששמע את השידור: "עשית שטות שפתחת את הפה", "למה?" הוא שאל. "כי עכשיו המנהלת תסגור איתך חשבון", ענה לו המחלק.
הוא גם מבקש להפסיק את השימוש במתדון. "אני מבקש להיגמל" אומר דני, "אני רוצה הפחתה מדורגת של המתדון מידי חודש". – אז מה הבעיה? "לא מפחיתים לי את המינון בטענה שזה מסוכן". – אז תשתה חצי מנה כל פעם שאתה מגיע, "אסור, אם לא אשתה את כול המנה אסולק".

אדישות, רשלנות, או שניהם כאחד

גבי אדרי סולק מיידית מהטיפול, זו עובדה. הוא לא זומן לתהליך גמילה פיזית בן 21 יום כפי שתובע חוזר משרד הבריאות, זו עובדה. הוא לא הופנה לאשפוזית כנדרש, גם זו עובדה ולא התבשר כי בכל מקרה, ההרחקה היא לכל היותר לשלושה חודשים, ההיפך מכך – הוא קיבל את המסר וממנו את הרושם שזו הרחקה לצמיתות וכך, רק לאחר תחינות ומכתב התנצלות שאולץ לכתוב, רק אז שקלו באם להחזירו או לאיו. גם זו עובדה. האם המערכת, קרי – מאמ"ץ ומשרד הבריאות, בית החולים מזרע ומחלקת הרווחה בעיריית נהרייה אשמים ולו חלקית במותו? אתם תשפטו.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן