Skip to content

העלאת שכר המינימום תעלה את שכרם של מיליונים

מחקר חדש קובע, כי העלאת שכר המינימום בארצות הברית תיצור מקומות עבודה חדשים, תעלה את התוצר הלאומי הגולמי ותביא לצמיחת הכלכלה • השכר יעלה בשלוש פעימות ולאחר מכן יוצמד למדד
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מחקר של המוסד למדיניות כלכלית – EPI, שפורסם השבוע בארצות הברית, קובע כי העלאת שכר המינימום ל-10.1 דולר לשעה, תביא ליצירתם של 85,000 מקומות עבודה חדשים. המחקר צופה כי בעקבות כך, שכרם של 27.8 מיליון מועסקים בארצות הברית יעלה בהתאם. עליית שכר המינימום תוסיף כ-35 מיליארד דולר לשכרם.

שכר המינימום בארה"ב: ירוק - מעל שכר המינימום הפדראלי, כחול - שכר המינימום הפדראלי, צהוב - ללא חוק שכר מינימום, אדום - פחות משכר המינימום הפדראלי (ויקימדיה)
שכר המינימום בארה"ב: ירוק - מעל שכר המינימום הפדראלי, כחול - שכר המינימום הפדראלי, צהוב - ללא חוק שכר מינימום, אדום - פחות משכר המינימום הפדראלי (ויקימדיה)

העלאה גורפת של השכר למיליוני מועסקים, כפי שהמחקר מראה, תביא לעלייה בתוצר המקומי הגולמי. כיום, שכר המינימום "תקוע" על 7.25 דולר לשעה, והעלתו תוסיף כ-22 מיליארד דולר לתוצר המקומי הגולמי של ארצות הברית.

ההצעה להעלות את שכר המינימום, שכבר זכתה לאישור הנשיא ברק אובמה, היא הצעה שניסחו הסנטורים ג'ורג מילר וטום הרקין. מילר והרקין הציעו כי שכר המינימום הנוכחי, יעלה בשלוש פעימות – 0.95 דולר בכל פעם, עד לשנת 2016. לאחר שהשכר יגיע לרמה של 10.1 דולר, הוא יוצמד למדד, וזאת במטרה להתאים את ההכנסה לרמת החיים, ולמנוע את שחיקתו.

בין הנהנים העיקריים הם מועסקים שמרוויחים 2.13 דולר לשעה, או בעלי שכר התשר – מועסקים שרוב הכנסתם מגיעה מתשר. בעלי שכר התשר הינם שכירים של ענף המסעדנות בארצות הברית, ששכר המינימום שלהם היה מקובע זה יותר משני עשורים.

כתוצאה מקבעון השכר, שכבה גדולה מאד של האוכלוסיה האמריקנית נאבקת שנים רבות בעוני, ורבים מהם נמצאים תחת מאבק קיומי בלתי פוסק לשרוד ולהתקיים, למרות העובדה שהם מועסקים במשרה מלאה. להצעת מילר-הרקין תהיה השפעה גדולה וחיובית עליהם.

על פי דו"ח של המרכז להזדמנויות בתעשיית המסעדנות – ROC, ענף המסעדנות בארצות הברית מעסיק כ-10 מיליון עובדים. הוא המעסיק הגדול ביותר לעובדים אפרו-אמריקנים והמעסיק השני הגדול של מהגרים, כאשר הראשון היווה שחקן חשוב במערכת הבחירות של שנת 2012.

שכר ענף המסעדנות "תקוע" מזה שני עשורים (מקור: freedigitalphotos)
שכר ענף המסעדנות "תקוע" זה שני עשורים (מקור: freedigitalphotos)

ענף המסעדנות הוא גם המעסיק הגדול ביותר בארצות הברית, שמספק את המשכורות הנמוכות ביותר. 39% מתוך המועסקים מרוויחים פחות משכר מינימום בענף זה.

להעלאת שכרם של מועסקים בענף המסעדנות תהיה השפעה ניכרת על מעמדם הסוציו-אקונומי. בדו"ח שפורסם ביוני השנה, ארגון ה-ROC, שמטרתו לשפר את תנאיהם של המועסקים בענף המסעדנות, ציין כי העלאת שכר המינימום תרים את ראשם של שישה מיליון מועסקים בענף מעל לקו העוני.

המחקר שהוצג בסוף השבוע, מטעם ארגון EPI, הוא עדכון של מחקר דומה שפורסם במרץ השנה על ידי הארגון. מאז חמש מדינות העלו את רף שכר המינימום: קליפורניה, קונטיקט, ניו ג'רזי, ניו יורק ורוד איילנד. העלאת השכר המינימום על ידי אותן חמש מדינות רק מעצימה את העובדה, כי שכר המינימום שהיה נהוג באותן מדינות פשוט לא היה מספיק כדי להתקיים.

3 Comments

  1. אורי עידן
    21 באפריל 2014 @ 22:57

    העלאת שכר המינימום תעלה את המחירים מאחר שתשומות היצור כוללות שכר עובדים. עליית המחיר תיהיה לפחות באחוז העלאת השכר וכמו שאנו מכירים את מדינת ישראל בדרך כלל פי שניים (זוכרים מה קרה בהעלאת אחוז המע"מ?
    העלאת שכר המינימום תגרור העלאת שכר גורפת במשק.
    העלאות אלו יהפכו את היצוא לעוד פחות תחרותי ממה שהוא היום, מה שיגרור פיטורים מאסיביים ועלייה באבטלה.
    כך שלא רק שאף אחד לא ירוויח מהעלאה זו, כולם ללא יוצא מן הכלל הולכים להנזק נזק משמעותי ביותר, גם אלו שעובדים ובעיקר אלו שלא עובדים.
    אלו שלא עובדים לא יוכלו למצוא תעסוקה.
    אלו שעובדים חלקם ימצא את עצמו ללא עבודה.
    בקיצור המיתון יעמיק פי כמה.
    תזכרו, מישהו צריך לשלם את העלאת השכר הזו ומי שישלם זה תמיד אנחנו מעמד הביניים. האם אנחנו רוצים את הסיכון הזה?

    • גל
      23 באפריל 2014 @ 6:51

      נכון מאד. הדרך הנכונה לתקוף את הבעיה היא מצד יוקר המחיה. זה ישמר את היכולת של ישראל להעסיק אוכלוסיה חסרת יכולות גבוהות, ועדיין להתפרנס בכבוד. מצב בו השכר הממוצע הוא 10000$ לחודש (הקצנה כדי להסביר את הרעיון) היא מצב בו אין דרך להעסיק 40% מהאוכלוסיה, כי אין מה ליצא בשכר שכזה, המוצר יהיה יקר מדי לכל שוק חוץ מזה הפנימי.
      אפילו לארה"ב זה לא יעבוד, כי אפילו הם שוקעים בחוב שהולך ותופח ללא שום יכולת נראית לעין לאזן ולעצור את הבזבוז שלהם.

  2. גל
    21 באפריל 2014 @ 18:59

    צחוק מהעבודה. מה מנע מהדמוקרטים להעביר את החוק הזה לפני 5 שנים, כשהיה להם רוב בשני הבתים + נשיא? יכלו להעביר את זה בהליכה אם רצו.
    הם שליחים של העשירים אפילו יותר מהרפובליקנים, והם פשוט סומכים על הרפובז שיעצרו את זה ויספגו את האש בשבילם.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן