Skip to content

נתניהו: "מקווה שייווצרו נסיבות שיאפשרו לנו החזרת פולארד"

בעוד נתניהו עושה מאמץ לא לתקוף את ארה"ב על רקע גילויי הריגול האחרונים - שרים בממשלה וחברי כנסת קושרים ישירות בין האירועים ודורשים לשחרר את פולארד. יצחק (בוז'י) הרצוג: "הפרסומים האחרונים מבהירים סוף כל סוף נקודה כואבת אחת - שעונשו של יונתן פולארד חצה כבר מזמן את מתחם הסבירות"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"איננו זקוקים לאירוע מיוחד כדי לדון בשחרורו של פולארד. אני עוסק בשחרור פולארד עם כל נשיאי ארה"ב, לרבות עם הנשיא אובמה כל הזמן, כולל בזמן הזה". כך אומר ראש הממשלה, בנימין נתניהו. נתניהו, שדיבר בפתח ישיבת הממשלה, לא הזכיר בדבריו, אלא במרומז, את הגילויים האחרונים על הריגול האמריקני אחר צמרת הממשל בישראל, אך אמר: "אנו מקווים שייווצרו נסיבות שיאפשרו לנו להחזיר את פולארד הביתה, הדבר הזה איננו מותנה ואיננו קשור באירועים האחרונים, אף על פי שנתנו את דעתנו בהתפתחויות הללו".

נתניהו בישיבת הממשלה היום: "עוסק בשחרור פולארד כל הזמן". (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
נתניהו בישיבת הממשלה היום: "עוסק בשחרור פולארד כל הזמן". (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

בניגוד לנתניהו, שנזהר שלא לקשור ישירות את הדרישה לשחרור פולארד לגילוייו של סנאודן – שרים בממשלתו וחברי כנסת לא חששו לעשות את הקישור הישיר. שר התחבורה, ישראל כץ, כתב בעמוד הפייסבוק שלו: "עכשיו הסוד גלוי: ארה״ב מרגלת באופן שיטתי אחרי הצמרת המדינית-ביטחונית בישראל. ככה נוהגים בין ידידים? את פולארד עצרו על הרבה פחות. אני מתכוון להציע היום בישיבת הממשלה שישראל תדרוש התחייבות אמריקנית להפסקת ההאזנות ואת שחרורו המיידי של פולארד על רקע הגילויים האחרונים".

שר המודיעין יובל שטייניץ אמר כי ישראל אינה מופתעת מהפרסומים: "אנחנו לא עוקבים אחרי נשיא ארצות הברית, הבית הלבן או שר ההגנה האמריקני. יש לנו ידידות והערכה עצומה כלפי ארצות הברית, אבל מעקב אחרי שר הביטחון או ראש הממשלה לא מקובל עלינו". שטייניץ הדגיש כי לישראל ברית מודיעינית עם הממשל האמריקני, ברמה גבוהה כפי שלא הייתה מעולם. "אנחנו משתפים אותם כמעט בחומר הכיר רגיש, וכשיש ברית מודיעינית כזו אפשר וצריך להגיע להסדרה של מניעת ציתות או ריגול הדדי".

יו"ר הכנסת, יולי (יואל) אדלשטיין: "מדובר בפרשה חמורה ואני מקווה שמדובר בקרחון עצמו ולא בקצהו, אחרת הדבר עלול להזיק ליחסינו עם ארה"ב. זה 28 שנים שהממשל בארה"ב חוזר ומטיף לישראל על הסכנה וחוסר האמון הטמונים בריגול בין מדינות ידידות ואילו היום מתברר שהדבר היה מן השפה לחוץ. אין לי דרך אחרת להגדיר את מה שקרה, אלא כצביעות. יהונתן פולארד צריך להיות משוחרר מהכלא ללא כל קשר לפרשת הריגול. מדובר בעוול מתמשך כלפי אדם שנפל קרבן לצדקנות והעמדת פנים. אל לנו הישראלים לחוש בושה או להתנצל בתביעה ברורה זו".

גם יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג קשר בין הגילויים האחרונים לבין הדרישה לשחרור פולארד: "הפרסומים של סוף השבוע ובמיוחד הבוקר והגילויים שמביא ידיעות אחרונות על המעקב האקטיבי שביצעה ארצות הברית אחר הצמרת הישראלית במשך שנים מבהירים סוף כל סוף נקודה כואבת אחת – שעונשו של יונתן פולארד חצה כבר מזמן את מתחם הסבירות. הדיווחים מבססים את הטענה שאין זה מוצדק להמשיך ולהעניש אותו. הרי בעצם אנו רואים שארצות הברית פעלה בדרכים רבות ומגוונות במעקב ואיסוף מודיעין כלפי בעלת ברית קרובה כמו ישראל. בביקורי האחרון בוושינגטון העליתי את עניינו של יונתן פולארד והסברתי שאין בנושא הזה קואליציה ואופוזיציה בישראל. ברור לי שכעת יש לפעול בערוצים הנכונים והשקטים לסיומה של הפרשה ולשחרורו המהיר של יונתן הביתה למדינת ישראל".

ח"כ צחי הנגבי (הליכוד ביתנו), לשעבר יושב ראש ועדת החוץ והביטחון: "אם יתברר שארצות הברית אכן שכרה דירה כדי לעקוב אחר דירתו של שר הביטחון אהוד ברק הרי שמדובר במעשה ריגול קלאסי שעליו יושב פולארד כמעט 30 שנה בכלא. זה מזכיר פעילת ריגול שהיא בלתי קבילה בין מדינות. ישראל נשמרת מכל משמר לא לבצע אותה בארצות הברית”.

בפיה של יו"ר סיעת הבית היהודי, ח"כ איילת שקד, הייתה דרישה דומה: "לא ייתכן שבעוד שיונתן פולארד מרקיב בכלא האמריקאי עשרות שנים על מעשה ריגול, אשר נתפס על ידי ראשי הממשל בארה"ב כמעשה בלתי יסולח, אנו נחשפים לקיומה של מערכת ריגול של ארה"ב נגד ישראל ועוברים על כך בשתיקה. דרישתה של ארה"ב כלפי ישראל, המגנה ריגול, צריכה להיות הדדית. בוודאי ובוודאי לא לנהל יחסי מוסר כפול בהם כאשר צד אחד 'חוטא' הוא מקבל עונש חסר פורפורציות,  בעוד שמעשה דומה על ידי הצד השני נתפס כלגיטימי".

ח"כ אלי בן דהן (הבית היהודי) כתב בעמוד הפייסבוק שלו: "לאור חשיפת מעשי הריגול של ארה"ב אחרי מנהיגי מדינת ישראל, אני חושב שראוי שארה"ב תשחרר את פולארד, אחרי שהוא נרקב בכלא כבר עשרות שנים. דחיית בקשותיה של ישראל לשחרר את פולארד על הסף משך שנים, צריכה להיפסק. לא ראוי שארה"ב תנהג במוסר כפול כלפי מעשי הריגול שלה וכלפי יונתן פולארד".

ח"כ דב חנין (חד"ש): "למה בעצם מותר לאמריקאים לרגל אצל כולם אבל לאחרים ממש אסור לרגל אצלם? כי לאימפריה מותר הכל? סדר בינלאומי חדש יהיה חייב לכלול שינוי גם בתחום הזה".

בתוך כך, בתגובה על גילויי ההאזנה והמעקב של ארצות הברית ובריטניה על ישראל הגיש ח"כ נחמן שי הצעה דחופה לסדר יומה של הכנסת. לדבריו, "על ועדת החוץ והביטחון של הכנסת לדון בדחיפות בגילויים האחרונים של מסמכי סנאודן. ישראל היא מדינה ידידותית לארצות הברית ומאז פרשת פולארד, לפני 30 שנה, חדלה מכל מעשה ריגול בארצות הברית. שתיקתם של גורמים ישראלים מביכה ומאכזבת. אין אנו יכולים לעבור לסדר היום על גילויים אלה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן