Skip to content

הנשיא פרס יעניק מלגות לחוקרים מצטיינים בחקר המוח

הדוקטורנטים הזוכים עוסקים בתחומים חדשניים ומרתקים במדעי המוח ומייצגים קהילה צעירה מרשימה של המחקר המדעי בישראל. היקף המלגות - שני מיליון שקל
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כחלק ממאמציו להפיכת ישראל למעצמת מוח בינלאומית יעניק היום (שני) נשיא המדינה שמעון פרס מלגות בסך שני מיליון ש"ח לעשרת החוקרים המצטיינים בתחום חקר המוח. 

מדובר בעשרת החוקרים הדוקטורנטים הצעירים בישראל בתחומים הבאים:

• הפעלת גפיים אצל נכים ומשותקים בטכנולוגיות חדשניות.

• פיתוח שיטות לטיפול מהפכני באלצהיימר ובעיות זיכרון.

• טיפול בהפרעות קשב ואוטיזם של ילדים ומבוגרים.

• טיפול בבעיות ראיה קשות בכלים ממוחשבים מתקדמים.

• פענוח רצונות המוח כדי לטפל במחלות כמו סכיזופרניה.

• שיטות חדשות לטיפול בכאב ושיפור תרופות נגד דכאון. 

הנשיא  יעניק לעשרת המדענים מלגות מחקר בהיקף של 200 אלף שקל לכל אחד, לקידום חקר המוח פורץ הדרך בישראל. הדוקטורנטים הזוכים עוסקים בתחומים חדשניים ומרתקים במדעי המוח ומייצגים קהילה צעירה מרשימה של המחקר המדעי בישראל.

לשם כך בחנה ועדת שיפוט מיוחדת מאות חוקרים צעירים בישראל ובחרה את עשרת החוקרים המובילים בתחומים היכולים להוביל לפריצת דרך באנושות. לצד הצטיינות לימודית, שהוגדרה כתנאי סף לקבלת המלגה, חברי הוועדה המומחים דרגו את המועמדים בהתאם לאמות מידה שכללו: רמה, מצוינות והישגים אקדמיים, חדשנות ומקוריות של תכנית המחקר, והמלצות של מנחים וחוקרים מובילים בתחום. 

המדענים הצעירים הזוכים הם:

שירי רון בת ה-30, שסיימה את לימודי התואר הראשון במדעי המעבדה הרפואית בהצטיינות יתרה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, ואת לימודי התואר השני בנוירוביולוגיה במכון ויצמן למדע, החוקרת שיטה חדשנית של קליטה והפעלה של פעילות תאי עצב בעזרת אור, את הבקרה של אזורי מוח האחראיים ליכולתנו לחשוב, לדמיין ולקבל החלטות במטרה לסייע בפענוח וריפוי מחלות כגון אוטיזם וסכיזופרניה.

אורי אוסמי  בן ה-30 מבצע את עבודת הדוקטורט באוניברסיטת תל-אביב, מחקרו מתמקד במנגנוני מוח האדם ששולטים בתנועת הגפיים, במטרה לפתח טיפול יעיל יותר במשותקים ופצועים בטכנולוגיות חדשניות.

אביטל חכמי בת ה-30, סיימה בהצטיינות יתרה תואר ראשון בביולוגיה ובפסיכולוגיה ותואר שני בנוירוביולוגיה, חוקרת שינויים בהעברת מידע בין רשתות עצבים במוח האדם, ומשתמשת בהדמיית מוח באנשים בריאים ובנתונים המתקבלים מחולים במטרה להבין תהליכי תפיסה וקבלת החלטות לאבחון יעיל וטיפול בהפרעות שונות, ובעיקר באוטיזם.

בועז מוהר בן ה-28 שסיים בהצטיינות לימודי התואר הראשון במדעי המוח והחישוביות באוניברסיטת בר-אילן, ואחר-כך תואר מוסמך בביולוגיה במחלקה לנוירוביולוגיה של מכון וייצמן למדע. חוקר את תהליכי העיבוד במוח של מידע המגיע מחוש המגע והמישוש ומפתח שיטות רישום חשמלי חדישות במוח במטרה כדי ליצור טיפולים חדישים ומתקדמים להקלה בכאבים.

טוהר שיאון ירדן בן ה-31 תלמיד מחקר לדוקטורט בתכנית לחישוביות עצבית באוניברסיטה העברית החוקר את המנגנונים המאפשרים למערכת השמיעה במוח להבחין בין צלילים נדירים לשכיחים במטרה להבין תהליכי למידה ולסייע לסובלים מהפרעות קשב וריכוז.

מור בנטוב – חוקרת את מערכת הראיה, במטרה לסייע בטיפול בבעיות ראיה באמצעות כלים ממחושבים מתקדמים. בוגרת לימודי תואר ראשון בהצטיינות ותואר שני בהנדסה ביו-רפואית באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, מבצעת את עבודת הדוקטור בהנחייתו של פרופ׳ רונן שגב באוניברסיטת בן-גוריון.

ניב רגב בן ה-32 החוקר את מנגנוני הזיכרון במוח במטרה להוביל בעתיד להקלה בהפרעות זיכרון אצל חולי אלצהיימר ושיפור הלמידה של תלמידים וסטודנטים. בוגר התואר הראשון והשני במדעי הקוגניציה באוניברסיטה העברית, ושם מבצע את עבודת הדוקטור שלו.

ריטה פרץ בוגרת תואר ראשון ושני בהצטיינות בהנדסת חשמל ואלקטרוניקה מאוניברסיטת תל-אביב. הובילה פיתוח מערכת חדשנית בנושא מודיעין תקשורת בתעשייה האווירית. מבצעת את הדוקטורט בהנחייתו של ד"ר רוני פז במחלקה לנוירוביולוגיה במכון ויצמן למדע. חוקרת השפעת תרופות אנטי דיכאוניות על בסיס יום יומי על מוחם של עשרות מיליוני אנשים ברחבי העולם הנוטלים אותן, במטרה לתרום לפיתוחן של תרופות יעילות יותר בעתיד.

היבא זידאן בת ה-26 החוקרת איך לחץ ומתח קיצוניים של אם לפני ההריון מזיקים לעוברים, ומהם המנגנונים במוח האחראים להעברה בין דורית מזיקה זו. מטרת מחקריה למנוע בין היתר העברת תופעות טראומתיות לעוברים בבטן אמם. מבצעת את עבודת הדוקטורט בחוג לפסיכולוגיה באוניברסיטת חיפה.

דניאל רזניק- מצטיין תואר ראשון בפסיכולוגיה, סוציולוגיה ואנתרופולוגיה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב. מחקרו מתמקד בפענוח פעולות המוח המבוססות על רצון חופשי של האדם, במטרה לקדם טיפול במחלות כמו סכיזופרניה. מבצע את עבודת הדוקטורט בהנחיתו של ד"ר רועי מוכמל באוניברסיטת תל-אביב. 

יצוין כי הקצאת כספי המלגות לבית הנשיא ניתנת על ידי ועדת העיזבונות שבמשרד המשפטים. המלגות יחולקו לזוכים דרך מוסדות הלימוד, על פני שלוש שנים. ועדת השיפוט מורכבת מתשעה חברים, בהם: נציג ועדת העזבונות, נציג בית הנשיא ושבעה מומחים בעלי שם במדעי המוח.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן