Skip to content

הריבית לחודש ינואר נותרה ללא שינוי ברמה של 1%

ההחלטה להותיר את הריבית לחודש ינואר ללא שינוי עקבית עם המדיניות מוניטארית שנועדה לבסס את האינפלציה בתוך יעד יציבות המחירים של 1% עד 3% ב-12 החודשים הקרובים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
ד"ר קרנית פלוג
ד"ר קרנית פלוג

הוועדה המוניטארית של בנק ישראל, בראשותה של הנגידה קרנית פלוג, החליטה אתמול להותיר את הריבית לחודש ינואר 2014 ללא שינוי ברמה של 1%

ההחלטה להותיר את הריבית לחודש ינואר ללא שינוי ברמה של 1%, עקבית אומנם עם המדיניות מוניטארית שנועדה לבסס את האינפלציה בתוך יעד יציבות המחירים של 1% עד 3% ב-12 החודשים הקרובים, ולתמוך בצמיחה תוך שמירה על היציבות הפיננסית. אבל יחד עם זאת, כפי שציינה הוועדה, תוואי הריבית בהמשך תלוי בהתפתחויות בסביבת האינפלציה, בצמיחה בישראל ובכלכלה העולמית, במדיניות המוניטארית של הבנקים המרכזיים העיקריים ובהתפתחות שער החליפין.

לדברי בנק ישראל, סביבת האינפלציה נמצאת בתחום היעד, מעט נמוך ממרכזו. מדד נובמבר הפתיע כלפי מטה, וחלה עלייה מתונה בציפיות מהמקורות השונים לאינפלציה בשנה הקרובה, אך כולן עומדות עדיין מעט מתחת למרכז יעד האינפלציה.

קצב צמיחה יציב

מהנתונים שהתקבלו החודש נראה כי קצב הצמיחה של המשק יציב, ואף נראים סימנים להתאוששות מסוימת של הפעילות, ובכלל זה ביצוא. בהינתן תחזיות להתאוששות בכלכלה העולמית ובסחר העולמי, הערכת חטיבת המחקר של בנק ישראל מצביעה על גידול מתון בקצב הצמיחה (ללא השפעת הפקת הגז) בשנה הבאה. שיעור האבטלה ממשיך להיות נמוך אולם בשוק העבודה נמשכות המגמות המנוגדות של גידול בתעסוקה בשירותים הציבוריים וירידה בתעסוקה במגזר העסקי.

התחזקות השקל

עוד נמסר, כי לאחר פיחות שנרשם בימים שלפני הדיון המוניטארי האחרון, התחזק מאז השקל מול שער החליפין הנומינלי האפקטיבי בכ-1.1%. אבל, בהסתכלות ארוכה יותר, לאחר ייסוף ניכר במחצית הראשונה של השנה, בחודשים האחרונים לא ניכרת מגמת שינוי ברמת השער האפקטיבי.

הפד' הודיע על התחלת תהליך מדוד של צמצום ההרחבה הכמותית ובמקביל חזר על מחויבותו לריבית נמוכה לאורך זמן, מה שהביא לכך שההשפעה על תשואות האג"ח הייתה מתונה. על רקע אינפלציה נמוכה והתאוששות איטית, המדיניות המוניטארית במשקים העיקריים נותרה מרחיבה מאוד.

התמתנות בקצב עליית המחירים בדיור

נתוני הקצה משוק הדיור מצביעים על התמתנות בקצב עליית המחירים, במספר העסקאות ובביצועי המשכנתאות, לצד ירידה במאפייני הסיכון של המשכנתאות וסימנים לגידול בהיצע. עם זאת, לא ניתן עדיין להצביע על שינוי מגמה בשוק הדיור.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן