Skip to content

מערכת להתראה מרקטות תותקן במוצבים ברמת הגולן

מערכות אלו ישלימו את גדר המערכת החדשה שבנה הצבא ברמת הגולן כחלק מההיערכות הביטחונית מול האיומים החדשים בגבול הצפון
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

צה"ל יתקין מערכות התראה חדשניות במוצבי רמת הגולן בתוך כשלושה חודשים, ואלו ישלימו את מעטפת ההגנה מפני ירי רקטות על מתקני צה"ל בגזרה. זאת, כחלק משינוי תפיסת ההגנה במכלול איומי הגבול מול סוריה. כך מדווח היום אתר דובר צה"ל. גדר המערכת החדשה שהקים הצבא, נבנתה בדומה לפרויקט "שעון החול" – הגדר בדרום הארץ.

בצה"ל מסבירים כי הגדר אמורה למנוע חדירות של גורמים עוינים מן הצד הסורי, עקב מלחמת האזרחים המתחוללת מעבר לגבול. לכן, צה"ל נערך לכל האפשרויות. הגדר מתנשאת לגובה חמישה מטרים וסביבה גדרות תיל גבוהות ותעלות חפורות נגד אדם. בנוסף לגדר הוקם גם מערך מחוזק של איסוף קרבי, המאפשר התראה מהירה ומקיפה לפני ניסיונות פגיעה. 

ניסוי שנערך על הגדר בצפון (צילום ארכיון: דו"צ)
ניסוי שנערך על הגדר בצפון (צילום ארכיון: דו"צ)

כמו כן שונה היקף הכוחות המוצבים בגזרה ואיכותם. עד כה איישו כוחות מילואים את הגבול בדרך כלל, אך עתה ניכרת נוכחות של חטיבות חי"ר סדירות ברמת הגולן שנותנות מענה למספר הגדל של אירועים באזור. "היעד שהצבנו היה לספק מיגון התראתי ופיזי לכל חייל. בסיום התהליך יהיה בכל מוצב ובכל מחנה מיגון שלם ותקני, שאפשר לחסות תחתיו בשעת סכנה. נוסף על כך, תהיה לכל מוצב כריזת התראה משלו", סיפר עוזר קצין ההנדסה באוגדה 36, רס"ן דוד בן גיגי.

בו גיגי הסביר שלכל מגנון ההתראה וההגנה יש משמעויות טקטיות ואסטרטגיות. "בשלוש השנים האחרונות, עסקה האוגדה בתחום המיגון באופן שוטף, מתוך נקודה הנחה שבעתיד האויב בגזרה יאמץ ירי תלול מסלול (טילי כתף לדוגמה א.מ), כחלק מהטקטיקה ההתקפית שלו", הסביר.

צופרים, שהתקנתם מתחילה בימים אלו ממש, עתידים להכריז בשעת הצורך על "כוננות ספיגה" ולספק לכוחות התראה כדי להגיע למרחב המוגן. על תפעול המערכות יופקד חיל האוויר, בעוד שכוחות ההנדסה אחראיים על מיפוי הצורך בהתראה וסיוע בהתקנה. הצבת המערכות תשלים עבודה מאומצת של שלוש שנים, בהן עמלו כוחות ההנדסה על מעטפת ההגנה גם בבסיסי הקבע. בן גיגי הסביר: "המוצבים הקטנים נבנו מראש כעמידים בפני ירי תלול מסלול, אך את מחנות הקבע היה צריך לתגבר משמעותית".  

אפשר היה להבחין באיום הגובר של ירי תלול מסלול בגזרה בחודשים שחלפו בכמה אירועים נקודתיים של נפילות פצצות מרגמה. כך אירע השבוע בתל-פארס. על פי גורמים בפיקוד צפון, נפילות הפצמ"רים מהוות לרוב זליגה בלתי מכוונת של מלחמת האזרחים הסורית. באוקטובר השנה השמידו כוחות צה"ל תותח סורי בגזרה, שירה פגזים שנפלו בשטח ישראל.

 

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן