Skip to content

אושר בטרומית: מתן נקודות זיכוי בגין ילדים לזוגות מאותו המין

במהלך הדיון הסוער טענו החברי האופוזיציה כי הצעת החוק אושרה בקריאה הטרומית, מתוך מטרה למסמס אותה בהמשך. שר האוצר לפיד התחמק ממתן תשובה האם הייתה הסכמה עם הבית היהודי לקבור את הצעת החוק בהמשך. ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ): "אנחנו בכנסת כדי לעשות דברים ברצינות, לא רק ספינים וגלגולי עיניים"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בתום דיון סוער, אישרה מליאת הכנסת בקריאה טרומית את הצעת החוק לתיקון פקודת מס הכנסה, לפיה יינתנו נקודות זיכוי בגין ילדים לבני זוג מאותו המין. הצעת החוק של ח"כ עדי קול (יש עתיד) הייתה אמורה לעבור לפני כשלושה שבועות בכנסת – אך ברגע האחרון נדחתה ההצבעה עליה, בשל התנגדות חברי הכנסת של הבית היהודי.

ח"כ עדי קול, יוזמת הצעת החוק. "שזה לא מספיק טוב כי לא אתם עשיתם את זה". (צילום: אתר הכנסת)
ח"כ עדי קול, יוזמת הצעת החוק. "שזה לא מספיק טוב כי לא אתם עשיתם את זה". (צילום: אתר הכנסת)

הצעת החוק נועדה לתקן את פקודת מס הכנסה ולקבוע כי בני זוג בני אותו המין יהיו זכאים לנקודות זיכוי בעד ילדיהם בדומה לבני זוג הטרוסקסואליים. עפ"י הצעת החוק יודיעו בני הזוג לפקיד השומה מי מהם זכאי לנקודות זיכוי להם זכאי גבר בעד ילדיו ומי מהם זכאי לנקודת זיכוי להן זכאית האישה בעד ילדיה.

שר האוצר יאיר לפיד, השיב בשם הממשלה להצעת החוק ואמר כי היא באה לתקן עוול ולאפשר גם להורים חד מיניים ליהנות מנקודות זיכוי למס. "המילה סובלנות באה מהמילה סבל", אמר לפיד. "זה לא דבר קל לקבל את השונה ממך. יש פה במליאה חברי כנסת חרדים ומהציבור הערבי שפונים אלינו ובצדק מבקשים: 'קבלו את השונות שלנו'. אני פונה אליהם: אתה לא יכול לצפות ממישהו שיקבל את השונות שלך אם אתה לא מקבל את השונות שלו, גם אם צורות חייו לא מוצאות חן בעיניך. לכל פרט מותר להגיד: 'מה זה עניינכם איך אני מתפלל ועם מי אני הולך לישון בלילה'. איש אינו רשאי להגיד לאנשים האלה איך לגדל את הילדים האלה. אדם שממלא את חובתו לחברה מגיעה לו גם זכות.

"כשאנחנו מדברים על זיכוי מס, זה לאנשים שמשלמים מס, ואז מגיעות להם נקודות זיכוי של הורים. החוק הזה לא ייעלם והוא יקודם בתהליך רגיל שעוברים חוקים. מפני שהוא ממצב את העיקרון הקדוש שאומר שלכל אדם יש זכות לחיות", אמר לפיד.

ח"כ ניצן הורוביץ: "ספין פוליטי חלול" (צילום: דן בר דוב)
ח"כ ניצן הורוביץ: "ספין פוליטי חלול" (צילום: דן בר דוב)

במהלך הצגת הצעת החוק קמה סערה באולם המליאה, שבסופה כל חברי סיעת מרצ נמנעו ויצאו בהפגנתיות מאולם המליאה. לטענתם, מטרת העברת החוק בקריאה טרומית נועדה למסמס את הצעת החוק ולהביא לגניזתו. ״יש גבול לצביעות", אמר ח"כ ניתן הורוביץ ממרצ. "לא ניתן את ידנו לספין פוליטי חלול על גבה של הקהילה הגאה מטעם קואליציה כושלת ומסוכסכת. אנו תובעים הכרה מלאה ושוויונית בקהילה הגאה ובזכויותיה וזאת נעשה כפי שעשתה מרצ בעקביות מאז הקמתה״.

יוזמת ההצעה ח"כ קול, תקפה את אנשי מרצ: "סיעת מרצ לא הצליחה להכניס את זה לחוק. ומה אתם עושים? חושבים שזה לא מספיק טוב כי לא אתם עשיתם את זה".

לפיד: המילה סובלנות באה מהמילה סבל" (צילום:דן בר דוב)
לפיד: המילה סובלנות באה מהמילה סבל" (צילום:דן בר דוב)

ח"כ זהבה גלאון לא ויתרה והמשיכה ללחוץ, במטרה לשמוע מפי השר לפיד, האם היה הסכם מוקדם עם אנשי הבית היהודי, להעביר את הצעת החוק בקריאה ראשונה ולמסמס אותה בהמשך. "האם ייתכן שסיעת הבית היהודי לא אומרת אמת לגבי ההסכמים שלה עם יש עתיד?", שאלה ח"כ גלאון. "איילת שקד ועדי קול לא אומרות אותו דבר. עושים צחוק מהחוק. משתמשים בנו כתפאורה להסכם מפוקפק על גבה של הקהילה הלהט"בית".

השר לפיד התחמק מתשובה ישירה ובחר לתקוף את מפלגת העבודה: "אם החוק טוב וראוי, איך קרה שמפלגת העבודה שישבה בכל ממשלות ישראל מאז בית שני, לא טרחה להעביר את החוק הראוי והטוב הזה? והאם יש אפשרות קלושה שנשבר לבכם על זה שאנחנו מעבירים את החוק הזה ולא אתם? ולשאלת גלאון: איך אני יודע איך החוק ייצא מהוועדה?"

ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ) שאל האם הממשלה מתחייבת לקדם אותו בניסוחו?

השר לפיד השיב: "החוק הולך לוועדה כדי לקדם שם. המטרה היא להעביר את זה בקריאה שנייה ושלישית, איזה שאלה. אין לי שליטה על הוועדות".

ח"כ גלאון המשיכה להקשות: "שאלתי שאלה קצרה פשוטה- איילת שקד אמרה שיש הסכם. השר לא ענה על השאלה שלי".

יו"ר הכנסת אדלשטיין: "זה נושא רגיש חשוב והיה חשש שיש איזו תרמית, אז אפשרתי לגלאון לשאול. השר לא אישר את קיום ההסכם והתשובה נרשמה לפרוטוקול. אני לא יכול להזמין את איילת שקד להשיב בשם הממשלה".

44 ח"כים תמכו בהצעה בקריאה טרומית ו-20 התנגדו לה. ההצעה תועבר לוועדת הכנסת, שתכריע איזו ועדה תדון בה להכנתה לקריאה הראשונה.

ח"כ ניצן הורוביץ הסביר אחר כך, בעמוד הפייסבוק שלו, מדוע הוא ומפלגתו לא תמכו בחוק. "אף אחד לא אוהב שעושים ממנו צחוק. גם אני לא", כתב. "אנחנו בכנסת כדי לעשות דברים ברצינות, לא רק ספינים וגלגולי עיניים. לצערי, זה מה שקרה פה עכשיו עם הצעת החוק על זוגות חד-מיניים.

"בהליך חריג שאלתי במליאה את שר האוצר יאיר לפיד האם הוא מתחייב לקדם את הצעת החוק הזו עד הסוף, או שיש לו הסכם עם הבית היהודי לקבור את הצעת החוק ולמנוע הכרה בזוגות חד-מיניים", המשיך ונימק ח"כ הורוביץ. "שר האוצר התחמק. אז שיהיה ברור: אני לא רק תומך בחוק הזה אלא גם חתום עליו בעצמי וכבר שבועות אני עושה כל מאמץ לקדם אותו. אבל אני לא מוכן שישתמשו בי ובקהילה הגאה לצורך ספין פוליטי. ואז גם חברתי זהבה גלאון עלתה ושאלה אותו ישירות – יש לך הסכם עם איילת שקד (שאישרה) או אין? ולפיד לא רק שלא הכחיש אלא המשיך בגלגולי עיניים. אז חברים וחברות, אנחנו לא מוכנים שינפנפו בקהילה הגאה רק לצורך פרסום עצמי, ובפועל יעשו הסכם לקבור את הצעת החוק בגלל קומבינות בקואליציה. צריך לבוא בידיים נקיות וצריך לנהוג ביושר, ולכן יצאנו במחאה מאולם המליאה. ואני רק יכול לקוות שלמרות ההסכם המביש בין יש עתיד לבית היהודי, בסופו של דבר תהיה הכרה בזוגות חד-מיניים ואני אעשה הכל כדי שזה יקרה".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן