Skip to content

הפיכה במלדיבים: קציני משטרה מתקוממים אילצו את הנשיא להתפטר מתפקידו

הנשיא מוחמד נשיד היה הנשיא הראשון בתולדות רפובליקת האיים באוקיאנוס ההודי, שנבחר בבחירות דמוקרטיות. ההתקוממות נגדו פרצה לאחר שביקש להדיח שופט המקורב לרודן שקדם לו בראשות המדינה. הנשיא המתפטר: "הישארותי בתפקיד הייתה מחריפה את הבעיות" נשיא האיים המלדיביים, מוחמד נשיד, נאלץ היום להתפטר, לאחר שקציני משטרה המתנגדים לשלטונו הודיעו על מרד. הקצינים השתלטו על תחנת […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הנשיא מוחמד נשיד היה הנשיא הראשון בתולדות רפובליקת האיים באוקיאנוס ההודי, שנבחר בבחירות דמוקרטיות. ההתקוממות נגדו פרצה לאחר שביקש להדיח שופט המקורב לרודן שקדם לו בראשות המדינה. הנשיא המתפטר: "הישארותי בתפקיד הייתה מחריפה את הבעיות"

נאלץ להתפטר. הנשיא מוחמד נשיד

נשיא האיים המלדיביים, מוחמד נשיד, נאלץ היום להתפטר, לאחר שקציני משטרה המתנגדים לשלטונו הודיעו על מרד. הקצינים השתלטו על תחנת הטלוויזיה הממלכתית והחלו לשדר בה תכנים אופוזיציוניים. במסגרת השידור הושמעו קריאות לאזרחים לצאת לרחוב כדי להדיח את הנשיא. את מקומו של נשיד ממלא עתה, באופן זמני, סגנו וואחיד חסן.

בתחילה טענו מקורבי הנשיא כי הוא נמצא במקום בטוח ועדיין שולט על הצבא, אולם זמן קצר אחר כך פרסם הצבא הודעה שבה מסר כי נשיד התפטר מתפקידו על רקע מחאת האזרחים. בהמשך נפוצו דיווחים סותרים על אמינות ההודעה, אך לא עבר זמן רב ונשיד עצמו התייצב לנאום טלוויזיוני בפני האומה ובו הכריז על התפטרותו.

ההפגנות החלו אחרי שהנשיא מוחמד נשיד הורה לצבא לעצור שופט בכיר, שאותו האשים כי הוא משרת את האינטרסים של הנשיא הקודם, מאמון עבדול גאיום. בעקבות המשבר החוקתי שנגרם מצעדו האחרון של נשיד הוא מצא עצמו מואשם בהיותו דיקטטור בעצמו.

דוברו של נשיד מסר כי הבוקר הפגינו 500 מתנגדים לשלטון, ובהם גורמים אסלאמיים קיצוניים, סמוך למפקדת צבא המלדיביים, כשהם קוראים סיסמאות גנאי נגדו ותובעים את התפטרותו. כמה קציני משטרה הצטרפו אליהם. "הנשיא מצא עצמו במצב בו הוא נאלץ להורות לצבא לפעול כדי לדכא בכוח את המפגינים, או להתפטר", אמר הדובר, "הוא בחר באפשרות השנייה"

עמד מאחורי ההדחה? הנשיא לשעבר מאמון עבדול גאיום

קציני המשטרה שתבעו את התפטרות הנשיא מזוהים כתומכי המפלגה הפרוגרסיבית, שבשליטת הנשיא הקודם גאיום, שהיה שליט יחיד באיים במשך שלושים שנה, עד שנאלץ לפנות את מקומו ב-2008 לנשיא הנבחר נשיד, שגבר עליו בבחירות. "אנחנו במצב בו הנשיא הראשון שנבחר בבחירות דמוקרטיות באיים המלדיביים מודח בידי הדיקטטור הקודם ותומכיו", אמר דוברו של נשיד.

על נשיד נמתחה בחודשים האחרונים ביקורת חריפה מצד האופוזיציה, שקראה לתת תפקיד משמעותי יותר להלכה האסלאמית בניהול ענייני המדינה.

דוברת המפלגה הפרוגרסיבית, בוניה מאמון, מסרה כי אחר הצהריים יתכנסו נציגי כל המפלגות הפועלות באיים במטרה לדון בעתיד המדינה.

מאז עלה נשיד לשלטון ב-2008, נשמעו במדינה המונה 350 אלף תושבים, כמעט כולם מוסלמים, רובם חילונים, קריאות חוזרות ונשנות להחיל עליה את חוקי האסלאם. הדרישות באו בעיקר מפי תומכיו של הנשיא לשעבר גאיום. אשתקד פרצו מהומות אלימות באיים, ונשיד האשים את גאיום ותומכיו בארגונן. המפגינים עצמם טענו כי מחאתם היא נגד המצב הכלכלי ונגד אחריותו של נשיד לקשיים הכלכליים במדינה. התנגשויות נוספות פרצו בדצמבר, כאשר המפגינים יצאו נגד פעילותם של מכוני עיסוי ונגד מכירת יין ובשר חזיר (האסורים על פי האסלאם) באתרי הנופש הפופולאריים באיים.

קבוצת איים באוקיינוס ההודי. האיים המלדיביים

היום בבוקר התארגנו כמאתיים אנשי משטרה להפגנה נגד נשיד בכיכר הרפובליקה מולם נעמדו כוחות צבא. המעמד המוח הידרדר עד מהרה לאלימות הדדית ולתוהו ובוהו. השוטרים הסתערו על תחנת הטלוויזיה של המדינה וכבשו אותה. הם הודיעו על שינוי שמה של התחנה לשם שנשאה בימי שלטון הנשיא גאיום.

גאיום עודנו נחשב כגיבור בעיני רבים מתושבי האיים המלדיביים, הזוכרים לו את המעבר מכלכלה המבוססת על דייג לתעשיית תיירות משגשגת המושכת לאיים נופשים מהעולם כולו. במהלך שלטונו האוטוריטרי והארוך קמו לו לא מעט מתנגדים. אחד הבולטים והקולניים שבהם היה מוחמד נשיד, שכעיתונאי ביקר בחריפות את אגרוף הברזל שבו השתמש מאמון כדי למחוץ את מתנגדיו ואת צבירות העושר חסרת הבושה שלו וחלוקת המשרות השלטוניות לבני משפחתו ולמקורביו. נשיד עצמו נעצר כמה פעמים והושלך לכלא כאסיר פוליטי.

עד שנת 2008 אמנם נערכו בחירות במדינה, אבל הן לא היו אלא מראיתי עין שנועדה לאפשר לגאיום להתמודד בהן כמועמד יחיד. כך עלה בידו להיבחר לנשיאות שש פעמים ברציפות. הוא ביקש להיבחר לכהונה שביעית, אך אז נוצח בידי נשיד.

האיים המלדיביים מתמודדים, נוסף על הקיטוב הפוליטי והתפשטות ההשפעה האסלאמית, גם עם בעיה אקלימית קשה.עליית פני המים באוקיינוסים כתוצאה מהתחממות כדור הארץ, מאיימת להציף את אדמות האי, שהנקודה הגבוהה ביותר בו היא ברום 4 מטרים בלבד מעל פני הים, וגובה פני הקרקע הממוצע בו הוא כמטר וחצי. הבירה מאלה כבר מוקפת בחומות גבוהות כדי למנוע את פלישת הים לתחומה, אבל ברור שהקמת מחסומים דומים על פני האי כולו היא פרויקט יקר שהממשלה אינה יכולה לעמוד בו. נשיד עצמו העלה,מייד לאחר שנבחר לתפקידו, את האפשרות שבעתיד ייאלצו תושבי המדינה לחפש לעצמם מולדת חלופית לאחר שזו המקורית תוצף כולה או רובה.

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן