Skip to content

30 מיליארד דולר מושקעים במערכות תבוניות לתחבורה

בכנס שארגן האיגוד הישראלי למערכות תבוניות לתחבורה (ITS) הוצגו מגמות עולמיות להתפתחויות טכנולוגיות לכלי הרכב וסביבת הרכב
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בכנס השנתי השישי של האיגוד הישראלי למערכות תבוניות לתחבורה, שנערך השבוע בבית חיל האוויר בהרצליה, התארחו עוזי יצחקי, מנכ"ל משרד התחבורה ושי ברס, מנכ"ל חברת נתיבי ישראל.

יצחקי דיבר על תנופת הפיתוח של תשתיות התחבורה בישראל הכוללות את ההרחבה, הפיתוח והשדרוג של מערך הכבישים והרכבות כמו גם את מערכות התחבורה הציבורית. כמו כן הדגיש יצחקי שיש לשלב גם כאמצעי מרכזי את הפיתוחים הטכנולוגיים של המערכות התבוניות לתחבורה, אותן מערכות ITS. יצחקי ציין כי יש ביכולתן של מערכות אלה ליעל ולשפר באופן משמעותי את הזרמת התנועה, את השימוש בתחבורה הציבורית ולהגביר את הבטיחות בדרכים. סיים את דבריו מנכ"ל משרד התחבורה והצהיר כי: "משרד התחבורה ישים דגש בקידום ההטמעה והשימוש במערכות מתקדמות אלה בכל תחומי התחבורה".

שי ברס ציין בדבריו שהוא מודע לכך שקידום ויישום מערכות ITS הפך חלק מהאסטרטגיה הלאומית של פיתוח התחבורה בהרבה מדינות מתקדמות וכי גם בחברת "נתיבי ישראל" קיים כבר יישום של מערכות אלה וכי בכוונתו אף להגביר שילוב זה תכנית העבודה של שנת 2014 ובשנים הבאות.

יו"ר האיגוד הישראלי ל-ITS, אור עמרי, הציג את האיגוד, פעילויותיו ההתנדבותיות והישגיו והדגיש שאמנם קיים בארץ מספר משמעותי של יישומי מערכות תבוניות לתחבורה אבל לצורך פיתוחים ויישומים נוספים יש לשפר את התקשורת והעברת המידע בין חברות עסקיות ומפתחים לבין גורמי ממשל.

בין ההרצאות בכנס היתה גם הרצאתו של ד"ר משה בקר, יועץ הנדסי לתחבורה וחבר הנהלת האיגוד הישראלי למערכות תבוניות לתחבורה. ד"ר בקר הציג נתונים ומהם עולה כי רמת הסיכון בתווך העירוני עולה עד פי שלושה לרמת הסיכון בתווך התנועה הבינעירוני. לדברי בקר פוטנציאל ההשפעה של יישומי ITS על מניעת תאונות הדרכים בתחום העירוני בישראל מגיע לכדי מניעת כ-14 תאונות קטלניות בשנה, מניעה של כ-55,000 תאונות עם נפגעים ברמות החומרה השונות בשנה ומניעת נזק כלכלי בהיקף של כמיליארד שקלים בשנה. לפיכך המליץ בקר על בניית תכנית דחופה לקידום היישום של מערכות אלה בכל היישובים העירוניים בישראל.

ד"ר שי סופר, המדען הראשי של משרד התחבורה הציג נתונים בהם ניכרת ירידה של עד 45% באירועי כמעט-תאונה ותאונה בכלי רכב המשתמשים במערכות ITS. המלצת המחקר היתה להוריד את פרמיות הביטוח ב-15% עקב הכניסה המואצת של מערכות ITS כמו מערכות LDW, FCW, IVDR, eCall ועוד. לדברי המדען הראשי של משרד התחבורה, לחברות הביטוח אין מוטיבציה או תמרוץ להוריד פרמיות על כלי רכב מרובי מערכות תבוניות.

ד"ר ציפי לוטן, המדענית הראשית של אור ירוק, הציגה את פרויקט מערכות הניטור של אור ירוק המכונות "קופסה ירוקה", המותקנות היום ביותר מ-5,000 כלי רכב במערכת הביטחון ובעוד אלפי כלי רכב נוספים המותקנים בציי רכב של משטרת ישראל, השב"ס, אסם, HOT ועוד. בכל כלי הרכב ניכרת תופעה של חיסכון משמעותי בצריכת דלק בנוסף להגברת הבטיחות בנהיגה של כלי הרכב בהם מותקנות מערכות "קופסה ירוקה" לעומת כלי רכב מקבילים באותם ציי רכב בהם טרם הותקנו הקופסאות הירוקות.

אחת המערכות המדוברות בכנס היתה מערכת V2V שהיא למעשה מערך של התראות והכוונה לנהג, שמבוסס על תקשורת עצמונית בין כלי הרכב. כבר יותר מחמש שנים מתנהלות שיחות לאיחוד התקנים והפרוטוקולים לתקשורת בין כלי הרכב של תעשיות הרכב בארה"ב, אירופה ודרום קוריאה המהוות את מירב תעשיית הרכב אולם אחידות התקן עוד לא נראית באופק.

כל הדוברים בכנס צופים כניסה מסיבית של מערכות דרך אפליקציות ולאו דווקא דרך התקנות "בילד אין" במפעל הרכב וזאת עקב התהליך הארוך שלוקח להטמיע מערכת בטיחות ברכב, הן בגלל איטיות התגובה של יצרניות הרכב ובעיקר בגלל האיטיות של קבלת החלטות בחברות התקן הבטיחותי של אירופה, ארה"ב ויפן, שכיום עדיין עובדות במקביל ואינן אחידות.

1 Comment

  1. אריאל
    30 בדצמבר 2013 @ 8:37

    מה זה קופסא ירוקה? לא מכיר..
    המערכת החכמה היחידה שאני מכיר זו מערכת בטיחות כזאת שמצפצפת ברכב אם לא שומרים מרחק או סוטים מהנתיב.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן