Skip to content

מי תהיה הכלכלה המובילה בשנת 2028?

סין לא צפויה לעקוף את ארצות הברית אלא רק בעוד 14 שנים • כלכלת הודו צפויה לעקוף את זו של יפן, ואילו בריטניה תהיה הכלכלה החזקה ביותר באירופה בשנת 2030
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

המרכז למחקר כלכלי ועסקי (CEBR) חוזה, כי סין צפוי להיות הכלכלה החזקה בעולם בשנת 2028. למרות שארצות הברית תאבד את מיקומה במצעד הכלכלות ככלכלה החזקה ביותר, המהפך עלול לקחת יותר זמן מהצפוי, כפי שנכתב בדו"ח שפורסם בסוף השבוע. למרות שארצות הברית תאבד את התואר המחייב ככלכלה המובילה בעולם, עדיין תהיה לה כלכלה מוצלחת וחזקה.

המדינות שתורמות היום הכי הרבה לכלכלת העולם (ויקימדיה)
המדינות שתורמות היום הכי הרבה לכלכלת העולם (ויקימדיה)

“הפיתוח הכלכלי עוצר הנשימה של סין ימשיך, ולמרות הבשלות הגוברת של כלכלתה ונתונים דמוגרפיים יחסית שליליים, נראה כי למרות שהצמיחה תהיה איטית באופן בלתי נמנע, אנחנו עדיין מצפים כי סין תעקוף את ארה"ב ותהפוך לכלכלה הגדולה בעולם בשנת 2028, בפעם הראשונה מאז 1890”, נכתב בדו"ח.

ב-CEBR צופים, כי השימוש ביואן יעלה, מה שאולי יוביל להתחזקותו. קשה להעריך אם החיזוי יתממש – תחזית על עליית ערכו של מטבע, לא כל שכן הביקוש למטבע עצמו, אינה תמיד מדוייקת וקולעת למטרה, על אחת כמה וכמה שהיא ניתנת לטווח ארוך.

מה שאולי אפשר להעריך בוודאות הולכת וגדלה, שאם אכן ערך המטבע יעלה אל מול שאר המטבעות, הדבר עלול להשפיע על היצואן הסיני. לא ברור לאן כלכלת סין תלך מנקודה זו ואילך, אבל יש יסוד להאמין כי אילו הייצוא יקח נתח גדול בכלכלתה, עליית ערך המטבע תפגע ביכולת שלה לשמור על המקום הראשון זמן רב.

בשנת 2011 ברזיל הייתה הכלכלה השישית בגודלה בעולם ועברה את זו של בריטניה. אך הרבה מים זרמו מאז. כלכלת ברזיל, נכתב בדו"ח, תעלה על זו של גרמניה ותהפוך לכלכלה החמישית בגודלה בעולם רק בשנת 2023.

בשנת 2028 בריטניה תתייצב במקום השביעי מתוך 30 מדינות הכלולות בדו"ח, תוך שהיא תעבור את שוויץ, צרפת, איטליה ורוסיה, כאשר התמ"ג שלה יהיה נמוך רק ב-3% מזה של גרמניה.

הדו"ח של CEBR צופה, כי כלכלת בריטניה תוביל את כלכלת אירופה בשנת 2030 ותעקוף את זו של גרמניה. יש לכך כמה סיבות: צמיחה מהירה של האוכלוסיה הבריטית, ולכן יותר ידיים עובדות, ותלות גבוהה של גרמניה בכלכלות אחרות ביבשת.

“אילו האירו היה מתפרק", נכתב בדו"ח, “התחזית של גרמניה הייתה הרבה יותר טובה”. תסריט שבו גרמניה מתבססת על המארק הגרמני כשער המטבע שלה, ולא על האירו, היה מביא לכך שכלכלת בריטניה לא הייתה מתעלה על זו של גרמניה למשך שנים רבות, צוין בדו"ח.

הדו"ח מזמין הפתעות נוספות. כלכלת הודו צפויה להתעלות על זו של יפן בשנת 2028, והיא תמצב את עצמה ככלכלה השלישית בעוצמתה בעולם, ישר אחרי סין וארצות הברית. שינויים דמוגרפיים הם בבסיס המהפך.

אוכלוסיית הודו תצמח מה שיוביל ליותר ידיים עובדות. יותר ידיים עובדות יובילו ליותר מועסקים שתורמים לתוצר. אם חלק ארי מהם בעלי השכלה מקצועית התרומה גבוהה הרבה יותר. לעומת זאת, בזמן שאוכלוסיית הודו צומחת, אוכלוסיית יפן מזדקנת וצומחת פחות, וכך התוצר של יפן יילך ויתכווץ. תוחלת החיים הגבוהה של יפן תהיה בעוכריה, כאשר מספר הולך וקטן של צעירים ייקח על עצמו את נטל מימון הפנסיה של אוכלוסיה מבוגרת שרק הולכת וגדלה, נתון שרק ידרדר את המיקום של יפן במדרג.

דאונטאון איסטנבול - מקום 12 בכלכלות העולם בשנת 2028 (ויקימדיה)
דאונטאון איסטנבול - מקום 12 בכלכלות העולם בשנת 2028 (ויקימדיה)

הנתון המפתיע ביותר בדו"ח מתייחס לטורקיה. מהדו"ח עולה כי בשנת 2028 טורקיה תגיע הישר למקום ה-12, תוך שהיא משאירה מאחור, מדינות רבות ועשירות באיחוד האירופי כמו שוויץ, צרפת, אוסטרליה איטליה, פולין ומדינות במפרץ הפרסי כמו ערב הסעודית, יצואנית נפט מובהקת.

העליה למקום ה-12, נכתב בדו"ח, היא בעקבות גישה לשווקים האירופאים, תוך שמירה על רמה נמוכה של עלות שכר עבודה. התחזית לשנת 2028 ניתנה למרות אי היציבות הפוליטית השוררת כיום בטורקיה, כתוצאה מסקנדלים ושערוריות בממשלת ארדואן, אשר עלולה להביא לדיכוי השקעות, ובסופו של דבר לפגיעה בצמיחה בטווח הקצר.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן