Skip to content

יפורסמו פרטי עסקאות, בהן המדינה מעבירה משאבים לידיים פרטיות

כך אישרה הממשלה פה אחד. יוזמת ההצעה, ציפי לבני: "מדובר במהלך חשוב להגברת השקיפות ונגד השחיתות. ההחלטות שלנו כממשלה לא צריכות להיעשות במחשכים, אלא באקווריום שקוף לציבור. ממשלה שקופה שהחלטותיה שקופות נלחמת בשחיתות ומגבירה את אמון הציבור"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הממשלה אישרה היום פה אחד את הצעתה של שרת המשפטים לפרסום פרטי עסקאות של המדינה, בהן המדינה מעבירה משאבי ציבור לידיים פרטיות.

שרת המשפטים ציפי לבני אמרה בישיבת הממשלה: "מדובר במהלך חשוב להגברת השקיפות ונגד השחיתות. ההחלטות שלנו כממשלה לא צריכות להיעשות במחשכים, אלא באקווריום שקוף לציבור. אנחנו, בתור נבחרי ציבור, צריכים ליזום את השקיפות. לא לתת לציבור לרדוף אחר המידע, אלא להנגיש לו אותו. ממשלה שקופה שהחלטותיה שקופות נלחמת בשחיתות ומגבירה את אמון הציבור. אני רואה בהחלטה היום מהלך קריטי וחשוב שיחזק את המעורבות של האזרח ויחזק את אמונו בדמוקרטיה ובנבחרי הציבור".

הכוונה בהצעה שאושרה היא הן למתן שירות לציבור על-ידי גורם פרטי (למשל בתום התחבורה, הבריאות והחינוך), והן לשימוש במשאב ציבורי (כגון מים, מחצבים ומשאבי טבע) בידי גורם פרטי, להוציא התקשרויות או היתרים שפרסום קיומם עלול לפגוע בביטחון המדינה, ביחסי החוץ שלה או בביטחון הציבור.

שקיפות במכרזים. שרת המשפטים, ציפי לבני (צילום: דן בר דוב)
שקיפות במכרזים. שרת המשפטים, ציפי לבני (צילום: דן בר דוב)

הצעת ההחלטה שאושרה הגיעה לאחר שבשני העשורים האחרונים חלה עליה במספר ההתקשרויות שמבצעת המדינה בחוזים אשר באמצעותם היא מוסרת זכויות, שירותים או משאבים ציבוריים לגורמים פרטיים-עסקיים. מדובר בחוזים המאופיינים בהיקפים רחבים הן מבחינת גודל המיזמים והן מבחינת משך הזמן בו יופעלו לאחר בנייתם בידי הזכיינים הפרטיים. שר האוצר, יאיר לפיד, כבר הביע את הסכמתו למהלך.

״הבעלים של משאבי הציבור הוא הציבור – ולכן זכותו לדעת מה נבחריו עושים עמם", אומרת השרה לבני. "הציבור זכאי לדעת שהמדינה פועלת לטובתו, שהיא מבצעת עסקאות אחראיות ושאם היא מעבירה את האחריות על משאב לידיים פרטיות, שהדבר נעשה באופן מפוקח וגלוי. ההתקשרויות הנוגעות למשאבי ציבור צריכות להיות ציבוריות ושקופות – לא ייתכן שהן ייעשו במחשכים וללא ביקורת ציבורית.

"אין דמוקרטיה בלי שקיפות, על אחת כמה וכמה כשמדובר בנושא כזה, בו האינטרס הציבורי הוא כה מובהק", אומרת שרת המשפטים. "אישור הצעה זו יוביל לרווח משולש: פעילות אחראית ונאמנה של רשויות השלטון, אחריות מחייבת של הגופים הפרטיים וחיזוק אמון הציבור במוסדות השלטון."

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן