Skip to content

אלפי תומכים במרידה בדרום סודאן יצאו ל"מסע אל העיר בור"

מנהיג המרידה, ריק משאר, הגיב בזהירות להצעות הממשלה לשים קץ למעשי האיבה שעלו בחיי יותר מאלף בני אדם וברבבות פליטים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כוחות ממשלת דרום סודאן שולטים בעיר האסטרטגית בור, הבירה של מדינת ג'ונגליי, מאז כבשו אותה מידי המורדים בשבוע שעבר, אך אלפים מתומכי מאשאר, צעירי ה"צבא הלבן", צועדים לעברה. הממשלה הציעה הפסקת אש, אך דובר של צבאה אמר שכוחותיו עדיין לוחמים במורדים בשדות הנפט שבצפון המדינה.

מלחמה שבטית בדרום סודאן
מלחמה שבטית בדרום סודאן

בינתיים נהרגו יותר מאלף בני אדם מאז פרוץ הלחימה בראשית החודש ויותר מ-120,000 נמלטו מבתיהם. מה שהחל כמאבק כוחות בין ריק מאשאר, סגן נשיא המדינה לשעבר, לנשיא סאלבה קיר, התגלגל לעימות שבטי. שבט דינקה, שהנשיא משתייך אליו, נגד הנואר, שבטו של משאר.

רבבות אזרחים קיבלו מקלט במחנות של האו"ם ותגבורות מגיעות מחוץ למדינה כדי להגן עליהם.

כ-25,000 הצעירים הצועדים אל העיר בור שייכים כנראה למיליציה של שבט נואר, המכונה "הצבא הלבן" מפאת האפר שהם נוהגים למרוח על עצמם כדי להתגונן מחרקים. השם הזה מעורר חלחלה בדרום סודאן משום שצעירים חמושים אלה היו אחראים חלקית לטבח שנערך בעיר בור בשנת 1991, שבו נהרגו אלפיים בני אדם לפחות. מאוחר יותר הם לחמו לצדו של ריק משאר שפרש מעיקר כוח המורדים הדרום סודאני שלחם אז לעצמאות מחרטום.

בשנים 2011-2012 יצאה התגלמות חדשה של הצבא הלבן למסע הרג אזרחים מהקבוצה האתנית, מורלה. בעת ההיא היה משאר סגן נשיא, אך למרות ניסיונותיו הוא לא הצליח לבלום אותם.

ג'ו קונטרראס, אחד מדוברי האו"ם במדינה, הסביר אתמול מדוע התקדמות צעירי הצבא הלבן היא התפתחות מסוכנת: "אחת הסיבות לכך היא שהם נעדרי רקע צבאי או משמעת מקובלת בצבא, כפי שנכון ללוחמים תחת דגלו של משאר מאז ראשית העימות. כך שלמעשה איש אינו יודע כיצד הם ינהגו, אף שהם אוהדים כנראה את סגן הנשיא לשעבר".

שר ההסברה בממשלת דרום סודאן, מיכאל מקואי לות', האשים את משאר: "שהחליט לגייס את הצעירים בשם השבט". מצד שני, אחד מדוברי המורדים אמר שמדובר בחיילים סדירים שהפנו את גבם לממשלת המדינה. למעשה איש אינו יודע בוודאות מי הם הצועדים אל העיר בור ומה מניינם, והכול ממתינים לטיסות סיור מטעם האו"ם שנועדו לברר זאת.

ביום שישי אמר משאר שכוחותיו שולטים בשתי המדינות, ג'ונגליי ויוניטי, למעט העיר בור. לדבריו, הוא הקים צוות משא ומתן אך קודם לפתיחתו יש לוודא שהפסקת האש רצינית, אמינה ומפוקחת כראוי. בשלב הראשון הוא דורש שחרור של אחד עשר עצירים, הנחשבים בין מתכנני ניסיון ההפיכה בראשית החודש שבעקבותיו פרצו הקרבות בדרום סודאן.

דובר הנשיא קיר אמר לכתבים שהנשיא אינו מוכן להיעתר לתנאים מוקדמים להפסקת אש. "אם משאר אומר שלא יפסיק את מעשי האיבה, אז הוא כמובן יתקוף את עמדותינו ולחיילינו יש זכות להגן על עצמם".

 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן