Skip to content

איסור השימוש בקסדת חצי: הבטחות לחוד ומעשים לחוד

שלוש שנים לאחר מותו של אבי כהן בתאונת אופנוע ולמרות התחייבות שר התחבורה, קסדות החצי עדיין לא הוצאו מחוץ לחוק
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מבדיקה של העמותה הבריטית למען הבטיחות בדרכים (ROSPA), נמצא כי רוכבים שחבשו קסדת חצי היו בסיכון כפול לפגיעות ראש, בהשוואה לרוכבים שחבשו קסדות מלאות או אף קסדות פתוחות. קסדת החצי נטולת אזור אחורי קעור ולכן היא מכסה רק את החצי העליון של הגולגולת, ואינה מספקת כל הגנה מהאוזניים ומטה. על פי הבדיקה קסדה זו נחשבת למסוכנת ביותר במקרים של פגיעות באזורים הצדדיים והאחוריים של הראש. קסדת חצי גם נטולת ריפוד ולכן היא מסוגלת לספוג הרבה פחות אנרגיה במקרים של פגיעה בראש. בנוסף, היא גם נוטה ליפול מראש הרוכב.

מהבדיקה עולה כי 15%-16% מכלל הנזקים לקסדות היו במגן הסנטר, דבר שמוכיח את חשיבותו כחלק מהקסדה המלאה. חוקרים הראו שהפגיעות בפנים ובלסת הן שכיחות בתאונות דרכים. מגן הסנטר הוא גם סופג אנרגיה והוא מגן על הפנים בעת פגיעה. לכן, ככל שהקסדה מכסה חלק קטן יותר כך היא פחות מגנה על ראשו של הרוכב. חוקרים אחרים גם הדגישו שמגן הסנטר מונע מהחלק הנמוך של המצח והצדעים להיפגע כשהקסדה זזה.

קסדת חצי (צילום ויקיnפדיה)

היום מלאו שלוש שנים לפטירתו של אבי כהן ז"ל, שנהרג בתאונת אופנוע ברמת גן. כהן נהרג לאחר שתשעה ימים לפני כן נפגע בראשו כאשר רכב על האופנוע שלו חבוש בקסדת חצי.

חודשיים לאחר מכן, ב-28 במרץ 2011, הודיע שר התחבורה ישראל כץ, כי יגביר את בטיחות הרוכבים ויאסור על שימוש בקסדות החצי. נכתב אז כי השר כץ: "הגיש לאישור ועדת הכלכלה של הכנסת תקנה חדשה האוסרת על רוכבי אופנועים וקטנועים להשתמש בקסדת חצי בעת הרכיבה על אופנוע. השר כץ החליט לאסור את השימוש בקסדות החצי במטרה להגביר את בטיחותם של רוכבי האופנוע".

מבדיקת עמותת "אור ירוק", עולה כי כמעט שלוש שנים לאחר התחייבות השר, התקנה לא שונתה וקסדות החצי (אבטיח) נמכרות בחנויות לאביזרי בטיחות לרוכבי הדו גלגלי.

שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "הקסדה היא כלי ההגנה החשוב ביותר שיש לרוכב על אופנוע. בכדי שהרוכב יהיה מוגן מפגיעות חמורות שיכולות אף להוביל למוות, עליו לחבוש קסדה שתכסה גם את חלקו האחורי של הראש. חצי קסדה היא חצי הגנה. על המדינה מוטלת האחריות להכניס לחוק תקנה שתוציא את סוג הקסדה הזו מחוץ לחוק".

קסדה בטיחותית (צילום ויקיפדיה)
error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן