Skip to content

חברת הדקה ה-90 שוברת את הכלים ולא תמכור מוצרי ארקיע

טוענת שהפחתת העמלה על ידי ארקיע פירושה מבחינתה לסבסד את המכירה. המעבר של חברות התעופה להוריד ואפילו לבטל את עמלות הבסיס, מקורו ברצון לתמרץ סוכנים למכור יותר כרטיסי טיסה ולשלם עבור מאמציהם עמלות תמריץ מפתות. זאת לצד אי רצון לשלם עמלות זהות למשרדי נסיעות קטנים עם תפוקת מכירות קטנה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

חברת הדקה ה-90 הודיעה לחברת ארקיע כי תפסיק למכור את מוצריה החל מה-1 בינואר 2014, בעקבות ההחלטה של חברת התעופה להפחית את עמלת הסוכן מ-11% ל-7% מתחילת השנה החדשה.

בחודש אוקטובר האחרון הודיעה חברת התעופה ישראייר לסוכני הנסיעות על הפחתה זהה. מנכ"ל הדקה ה-90, שחר תורג'מן , טוען שמכירה ב-7% פירושה לסבסד את המכירה. אין בכוונתנו לסבסד את מוצריה של חברת ארקיע או של כל חברה אחרת, לפגוע ברמת השירות הניתנת ללקוחותינו או חמור מכך, בשכר העובדים, שממילא גבוה רק במעט משכר המינימום. לכן, לא נותר לנו אלא להודיע לחברת ארקיע על ניתוק קשרינו העסקיים."

תורג'מן הדגיש כי בעקבות מהלך זה ומהלכים דומים, החליטה קבוצת הדקה ה-90 לבחון כניסה לעולם הסיטונאות ולמכור באופן ישיר חבילות צ'רטר שאותם היא תבנה בעצמה. "אם חברת ארקיע וחברות נוספות יחליטו להמשיך במהלך שהתחילו, הן ימצאו את עצמן מתמודדות מול מתחרים חדשים מבית בדמות סוכני הנסיעות", הדגיש תורג'מן.

יצוין כי חברות ארקיע וישראייר הורידו את העמלות לסוכני הנסיעות מ-11% ל-7%, כשהן מדגישות כי ימשיכו לשלם לסוכנים עמלות תמריץ. בכך מצטרפות שתי החברות לחברת אל על ויונייטד בהורדת העמלות לסוכנים. אולם עם זאת, הן עדיין ישלמו 2% יותר מאשר אל על ויונייטד.

שחר תורגמן מנכ"ל הדקה ה-90. מאיים בניתוק הקשרים. (צילום: זוהר שטרית)
שחר תורגמן מנכ"ל הדקה ה-90. מאיים בניתוק הקשרים. (צילום: זוהר שטרית)

אל על כבר הורידה את עמלת הבסיס שהיא משלמת לסוכני הנסיעות מ-7% ל-5%, החל מ-1 במאי השנה, אך ממשיכה לפעול באמצעות עמלות תמריץ נפרדות. בכך קידמה עצמה אל על צעד אחד נוסף לחברות התעופה הגדולות שנטשו את תשלומי עמלות הבסיס ועברו לשלם רק עמלות תמריץ.

גם יונייטד איירליינס תפחית החל ב-1 באפריל 2014, את עמלת הבסיס שתשולם בגין מכירות/כרטוס בישראל של שירותי תובלה של יונייטד מ- 7% ל– 5%. "שינוי עמלת הבסיס משקף את התנהלות שוק הנסיעות הישראלי. הגמול המעודכן הינו הוגן וראוי", ציינה יונייטד.

בתגובה לטענות הדקה ה-90 נמסר מארקיע כי "במסגרת כניסתן של חברות הלואו קוסט לישראל וההיערכות למתווה השמים הפתוחים, מוזילה ארקיע את מחיר כלל מוצריה לצרכן הסופי משמעותית, כך שכבר בקיץ הקרוב צפויים המחירים לרדת בכ-150-200 דולר לאדם. לצורך כך מפחיתה ארקיע עמלות לסוכנים. פתיחת השמים מאפשרת ללקוח מבחר עצום של מוצרים כשהמחיר הוא הקובע. ארקיע עובדת בשיתוף פעולה עם סוכני הנסיעות ותמשיך לעשות זאת גם בעתיד".

מטוס ארקיע. ארקיע טוענת שהורדת העמלות קשורה להורדת המחירים לצרכן
מטוס ארקיע. ארקיע טוענת שהורדת העמלות קשורה להורדת המחירים לצרכן

בתעשיית התעופה בארץ קיימות שתי עמלות עקרוניות המשולמות לסוכני הנסיעות:

• עמלת בסיס – שבה נקבע, כי חברות התעופה ישלמו לסוכנים 7% מערך כרטיס הטיסה, כשהתשלום משולם עבור כל כרטיס שנמכר.

• עמלת תמריץ – המשולמת בהתאם לרמות הכספיות הכמותיות הנצברות בשל מכירת כרטיסי הטיסה. בשיטה זו קובעת חברת התעופה לכל סוכן את הרמות הדרושות, כדי לשלם לו עמלות תמריץ.

חברות התעופה המשלמות עמלת בסיס, משלמות גם עמלות תמריץ וחברות תעופה שלא משלמות עמלות בסיס, משלמות רק עמלות תמריץ.

הסוכנים עוברים לעמלת ייעוץ

מבין חברות התעופה הבולטות הפועלות בישראל, המשלמות את עמלות הבסיס ועמלות התמריץ נמנות: אל על, טורקיש, יונייטד, דלתא, טראנסארו, אירופלוט, יו.אס. איירווייס וטארום. מבין חברות התעופה הבולטות שאינן משלמות עמלות בסיס: לופטהנזה, אליטליה, סוויס, אייר פראנס, בריטיש, אוסטריאן, איבריה, אייר קנדה, אייר ברלין, איזיג'ט וקלמ.

המעבר של חברות התעופה להוריד ואפילו לבטל את עמלות הבסיס, מתרחש בגלל שתי סיבות עיקריות: הרצון לתמרץ סוכנים למכור יותר כרטיסי טיסה ולשלם עבור מאמציהם עמלות תמריץ מפתות ואי רצון לשלם עמלות זהות למשרדי נסיעות קטנים עם תפוקת מכירות קטנה.

מן הראוי לציין, כי רוב חברות התעופה בעולם לא משלמות עמלות בסיס. כתגובה לכך החלו משרדי הנסיעות בעולם לגבות מלקוחותיהם עמלות ייעוץ. גם בארץ, אחרי מאבקים רבים נגד הורדת עמלות הבסיס, או ביטולן, החלו סוכני הנסיעות להבין, עוד לפני עידן השמים הפתוחים, כי חל מעבר עולמי לביטול עמלות הבסיס ולגביית עמלות יעוץ. הראייה הבולטת ביותר לכך היא – שינוי שמה של התאחדות סוכני הנסיעות – להתאחדות משרדי נסיעות ויועצי תיירות.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן