Skip to content

נתניהו: שחרור אסירים ערביי ישראל יישקל רק תמורת פולארד

ערב שחרור האסירים הודיע נתניהו לג'ון קרי כי ישראל לא תשחרר אף מחבל אזרח ישראל בפעימה הרביעית. נתניהו סיג: שחרור כזה יישקל בתמורה לשחרור פולארד. שר התחבורה מקצין את הדרישה ותובע לא לשחרר אף מחבל בפעימה הרביעית, כל עוד פולארד לא ישוחרר: "כעת חייבת להתגבש הסכמה לאומית, אף מחבל נוסף לא ישוחרר עד שפולארד לא […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

ישראל לא תשחרר אסירים בעלי אזרחות ישראלית, במסגרת הפעימה הרביעית והאחרונה של שחרור האסירים, הצפוייה להתקיים בעוד כחודשיים. כך הבהיר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, למזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קרי. אמש, סמוך לחצות, שוחררו 26 אסירים פלסטיניים, במסגרת הפעימה השלישית.

אמש דווח בחדשות ערוץ 2  כי ערב שחרור האסירים, העביר ראש הממשלה העביר מסר חד משמעי למזכיר המדינה האמריקני לפיו, בניגוד לדרישה הפלסטינית, ישראל לא תשחרר אף מחבל אזרח ישראל בפעימה הרביעית. יחד עם זאת, אמר נתניהו כי שחרור כזה יישקל – בתמורה לשחרור פולארד.

עפ"י דיווח זה נתניהו הורה לשב"כ ולשב"ס לגבש רשימה של מחבלים פלסטינים מהשטחים כדי למלא את המכסה של הקבוצה שתשוחרר בפעימה הרביעית, 26 אסירים במספר, שאף אחד מהם אינו ערבי אזרח ישראל.

האתר לשחרור פולארד
האתר לשחרור פולארד

גורם מדיני בכיר טען כי "קרי הונה את ישראל בדיונים על האסירים". לדברי הבכיר, קרי ידע מראש שישראל מסרבת לשחרר את הערבים הישראלים. הגורם הוסיף כי לפני חצי שנה, בתחילת המשא ומתן, ישראל אישרה לקרי לשחרר 82 מחבלים בלבד, אבל כשקרי שמע את הדרישה של אבו מאזן ל-104 אסירים, כולל ערבים ישראלים – הוא לא תיקן את אבו מאזן או ציין את התנגדות נתניהו למהלך. בלשכת ראש הממשלה אמרו אנש כי "בשום שלב לא היה סיכום על שחרור אסירים כאלה".

חגיגות השחרור ברמאללה בפעימה השנייה (צילום: נירה ידין)
חגיגות השחרור ברמאללה בפעימה השנייה (צילום: נירה ידין)
קבלת הפנים למחבלים ברמאללה אחרי הפעימה השנייה (צילום: נירה ידין)
קבלת הפנים למחבלים ברמאללה אחרי הפעימה השנייה (צילום: נירה ידין)

עם זאת נמסר כי נתניהו נכון להתגמש בתנאי אחד – שחרור ג'ונתן פולארד. ראש הממשלה אמר לקרי כי ישראל, בכל מקרה, לא תשחרר אסירים ערבים ישראלים לפלסטינים כמחווה לאבו מאזן, אבל היא עשויה לשקול שחרור כזה כמחווה לאמריקנים בתמורה לשחרורו של המרגל היהודי-אמריקני. מזכיר המדינה האמריקני הבטיח לשקול את הנושא, אך לא מעבר לכך.

שר התחבורה, ישראל כץ, דורש שלא לשחרר אף מחבל – כל עוד פולארד לא ישוחרר. כץ כתב הבוקר בעמוד הפייסבוק שלו: "המנוולים בדרך הביתה. הייתי נגד – הרוב היה בעד. נשאר עוד מקצה אחד. כעת חייבת להתגבש הסכמה לאומית: 'אם אין פולארד – אין שחרורים'. אף מחבל נוסף לא ישוחרר עד שפולארד לא יגיע הביתה".

בהמשך השבוע, לקראת בואו של מזכיר המדינה קרי לאזור, צפויה הודעה ישראלית על בנייה נרחבת בהתנחלויות של כ-1,400 יחידות דיור. עפ"י הודעת הסטייט דיפרטמנט קרי צפוי להתחיל בהצגת העקרונות להסכם המסגרת כבר בביקור הזה. ההצעה של קרי תנסה לגשר, באמצעות התוויית עקרונות כליים, על הפערים בסוגיות הליבה: ירושלים, גבולות, פליטים, התנחלויות וביטחון.

אתמול בישיבת סיעת הליכוד אמר ראש הממשלה נתניהו: "לא נבחרנו כדי לקבל החלטות קלות. מנהיגות נבחנת ביכולת לקבל החלטות קשות". עוד אמר נתניהו: "למדינת ישראל יש אינטרס אסטרטגי לקיומו של משא ומתן שיסיים את הסכסוך. במובן הזה עומדים לנגד עיני האינטרסים החיוניים שלנו, בכלל זה הבטחת ההתיישבות בארץ ישראל".

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן