Skip to content

לראשונה באיראן, נשיא המדינה יחוייב להתייצב בפני בית הנבחרים

לקראת הבחירות לבית הנבחרים האיראני במארס הקרוב, מחריפות המחלוקות בין תומכיו של נשיא איראן, מחמוד אחמדינז'אד, לבין תומכיו. תקדים בתולדות הרפובליקה האסלאמית של איראן: הפרלמנט האיראני זימן את הנשיא להתייצב בפניו ולענות על שורה של האשמות בנוגע לתפקוד ממשלתו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

לקראת הבחירות לבית הנבחרים האיראני במארס הקרוב, מחריפות המחלוקות בין תומכיו של נשיא איראן, מחמוד אחמדינז'אד, לבין תומכיו. תקדים בתולדות הרפובליקה האסלאמית של איראן: הפרלמנט האיראני זימן את הנשיא להתייצב בפניו ולענות על שורה של האשמות בנוגע לתפקוד ממשלתו

מאת נמרוד זגגי

נשיא איראן מחמוד אחמדינז'אד
בעית בתפקוד? נשיא איראן, מחמוד אחמדינז'אד

בפעם הראשונה בהיסטוריה של הרפובליקה האסלאמית, זימן המג'לס (בית הנבחרים) את נשיא הרפובליקה, מחמוד אחמדינז'אד בצו מחייב להתייצב בפניו ולענות על שאלות. הזימון בא בעקבות בקשה שעליה חתמו למעלה מ-70 חברי פרלמנט והכוללת עשר שאלות העוסקות במגוון נושאים ביניהם: המדיניות הכלכלית ומצב הכלכלה, מדיניות החוץ, סירוב לבצע צו של המנהיג העליון ושאלות הנוגעות לתפקודו של נשיא המדינה.

הזימון צפוי להישלח לאחמדינז'אד עוד השבוע והוא יידרש להתייצב בפני חברי בית הנבחרים האיראני בתוך חודש ולענות על השאלות הללו. היום (ג') הכריז סגן יו"ר בית הנבחרים האיראני כי נשיא איראן יופיע בפני המג'לס לאחר הבחירות בחודש הבא.

אין זו הפעם הראשונה בהן מופנות שאלות מסוג זה לממשלה, כבר בקדנציה הראשונה של אחמדינז'אד הועלו שאלות המביעות ספק בתפקודה של ממשלתו. אולם, אחמדינז'אד עצמו התחמק ממתן תשובות ודחה את הפנייה פעם אחר פעם בתירוצים שונים. המשבר הנוכחי פרץ לאחר שבחודש שעבר הופיעו נציגיו של הנשיא בפני המג'לס על מנת לענות על חלק מהשאלות. התשובות שנתנו לא סיפקו את דעתם של חלק מחברי המג'לס המתנגדים לאחמדינג'אד. בעקבות כך, הוכנה הבקשה עליה חתמו רבים מחברי בית הנבחרים האיראני ובמקביל החליטה ועדה של המג'לס לזמן את הנשיא בעצמו ולדרוש ממנו תשובות.

הדובר בשם יוזמי הזימון הצהיר כי בשל שיקולי זמן ייתכן והנשיא לא ייאלץ לענות על כל השאלות אולם, הדגיש כי לבטח תשאלנה שאלות חשובות כגון "שאלות הקשורות להישארותו של נשיא המדינה בבית במשך 11 ימים [על רקע מחלוקת בין אחמדינז'אד לח'אמנאי בקשר לפיטוריו של שר המודיעין; נ"ז] שמהווה סוג של מרד כנגד צו של המנהיג".

המנהיג העליון של איראן, אייתוללה עלי ח'אמנאי (Sajed)
למג'לס יש סמכות? המנהיג העליון של איראן, אייתוללה עלי ח'אמנאי (Sajed)

נכון לעכשיו, עדיין לא ידוע מה תהיה תגובתו של ח'אמנאי לזימון. חברי המג'לס שלחו למנהיג העליון מכתב שבו ביקשו כי בעניין זה תינתן להם יד חופשית אך טרם התקבלה תשובתו של ח'אמנאי. ייתכן כי שתיקתו של המנהיג העליון מהווה מעין הסכמה שבשתיקה למהלך. זאת, במיוחד לאור המחלוקות השונות הקיימות בין השניים בשנים האחרונות בכל מה שקשור לסמכויות נשיא המדינה ואף לסוגיות הנוגעות לאופיו של המשטר.

בעניין זה כבר אמר עלי מטהרי, אחד מיוזמי הזימון, הנחשב לאחד ממתנגדיו הבולטים של אחמדינז'אד מקרב מחנה השמרנים בראיון ל"ח'בּר און ליין" [סוכנות ידיעות המזוהה עם יו"ר בית הנבחרים האיראני וגיסו של מטהרי, עלי לאריג'אני; נ"ז] את הדברים הבאים: "איני מסכים כי יש לפנות למנהיג העליון בסוגיות שכאלה. דברים כאלה הם חלק מחובות הנציגים ובמסגרת סמכותם ואינם מצריכים אישור."

מטהרי הוסיף כי ח'אמנאי בעצמו כבר הצהיר בעניין זה כי "למג'לס יש תפקידים לבצע, המנהיג אינו מתערב ואין לו זכות להתערב." בתגובה לכך הצהיר רוחאללה חסיניאן, מתומכיו של נשיא איראן, ש"הצגת השאלות לנשיא המדינה לחלוטין אינה לרוחו של המנהיג העליון".

חלק מאתרי האופוזיציה העלו כבר השערה, כי ייתכן והעובדה שהופעתו של נשיא איראן בפני המג'לס קוצרה ונקבעה לאחר הבחירות, נובעת מפחדם של חלק מחברי המג'לס מאיומם של תומכי אחמדינז'אד שכבר הזהירו שאם נשיא איראן יאלץ להופיע בפני המג'לס לענות על השאלות, יפורסמו מסמכים רבים שחושפים סוגיות שונות שמצויות כרגע "מאחורי הקלעים".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן