Skip to content

הצגת מחיר באגורות בודדות כגון 9.99 היא עתה עבירה

החוק תקף החל מ-1.1.14. השר בנט: במשך שנים הרוויחו הקמעונאים פעמיים – גם הציגו שיווקית מחיר נמוך יותר שמטעה את הצרכן, וגם גבו בפועל סכומים עודפים מהצרכן. המועצה להגנה על הצרכן תבצע פעולות אכיפה נגד כל עוסק שימצא נוקב מחיר במטבע שאינו קיים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
ההטעייה באגורות מתבטלת
ההטעיה באגורות מתבטלת

במסגרת המאבק להורדת יוקר המחיה, נלחמים שר הכלכלה נפתלי בנט והרשות להגנה על הצרכן ולסחר הוגן בראשותה של תמר פינקוס נגד הצגת מחירים מטעה, ובכלל זה הצגת מחיר במטבע שאינו קיים. המועצה תבצע פעולות אכיפה נגד כל עוסק שיימצא נוקב מחיר במטבע שאינו קיים.

במשק הישראלי נהוגה שנים רבות פרקטיקה של פרסום, הצגה ונקיבה של מחיר בציון אגורות, כגון 9.99 שקלים, 4.79 שקלים, 58.76 שקל ועוד, כאשר בפועל, במקרים בהם הצרכנים משלמים במזומן, הם אינם מקבלים עודף מאחר ומטבע זה לא קיים ועל כן, נגבה מהצרכן מחיר גבוה יותר מזה שהוצג לו והוא ישלם מחיר עגול: 9.99 = 10.00 שקלים, 4.79 = 4.80 שקלים ו-58.76 = 58.80 שקל.

הרשות הגיעה למסקנה, כי פרקטיקה זו היא פרקטיקה מטעה ומהווה עבירה פלילית על חוק הגנת הצרכן, שכן מחיר זה אינו קיים, אינו אמיתי וכל מטרתו יצירת מצג של מחיר זול יותר ולכן איסור התנהלות פסולה זו של פרסום הצגה ונקיבה של מחיר במטבעות שאינן בשימוש, יסייע ביצירת שקיפות, הגינות והורדת יוקר המחיה.

חריגים

הוחרגו שירותים שהגביה בגינם היא על פי פעימות מונה כגון: דלק, טלפון, חשמל, מים, גז ומוצר, או שירות שמחירו נקבע על ידי רשות מרשויות המדינה, לרבות רשות המסים וכן מוצר או שירות שמחירו נקבע על ידי שלטון מקומי כגון, עירייה או מועצה. זאת מאחר ומדובר במחיר עבור שירות שאף פעם לא נצרך בפועל ביחידה אחת, כלומר פעימת מונה אחת, ובמקרים רבים המחיר שנקבע על ידי העוסק לפעימה אחת יהיה מחיר נמוך מ- 10 אגורות.

פעולות אכיפה

הרשות הודיעה, כי היא תבצע פעולות אכיפה רבות היקף נגד כל עוסק שימצא נוקב מחיר במטבע שאינו קיים וינקטו הליכים בגין הטעיה על פי חוק הגנת הצרכן.

כללי שינוי המחירים

בנק ישראל, שהיה ער לפרקטיקה זו של הצגה/נקיבה/פרסום של המחירים קבע את כללי העיגול לפיהם בכל עת שיש לשלם במזומן סכום שלא ניתן לשלמו באגורות שבוטלו, יש לעגל את הסכום על פי הכללים הבאים: סכומים הנקובים ב-1 אגורה עד 4 אגורות יעוגלו כלפי מטה וסכומים הנקובים ב-5 אגורות עד 9 אגורות יעוגלו כלפי מעלה.

שר הכלכלה נפתלי בנט : "במשך שנים הרוויחו הקמעונאים פעמיים – גם הציגו שיווקית מחיר נמוך יותר שמטעה את הצרכן, וגם גבו בפועל סכומים עודפים מהצרכן. אני מאמין בהגינות במסחר, והחלטה זו תסייע לקמעונאים לנקוט בהגינות. הצרכן הישראלי יחסוך את אותן אגורות שמתווספות לסכומים גדולים. זו הצהרת כוונות שלא ניתן יותר להטעות את הצרכן הישראלי.

"שימו לב צרכנים – ההנחיה תאפשר לכם להגיש תביעות ייצוגיות במקרה שתתקלו בהפרה של הנחייה זו. אני רוצה להודות לרשות לסחר הוגן אשר העבירה החלטה שכבר הרבה שנים מנסים להעביר".

הממונה על הרשות עו"ד תמר פינקוס: "אני שמחה על כך שלאחר מאבק ממושך של הרשות בסוגיה מטעה זו ניתן גיבוי מלא של שר הכלכלה מר נפתלי בנט למהלך זה. הגנת הצרכן מתפרסת על מכלול היחסים בין הצרכן לעוסק החל מהצגת מחירים, שקיפות מרבית במחיר, שקיפות תנאי העסקה, גילוי נאות, עבור לקיום תנאי המבצעים המוצגים לצרכן בין בקניה פרונטאלית ובין בקניה מקוונת וכלה בסחר הוגן".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן