Skip to content

'הַצָּעָה לְסֵפֶר' / 3.1.2014

יומנים מרתקים של פנחס שדה, שרלוק הולמס, בלשים אחרים ועוד. שבת שלום!
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שרלוק הולמס – כרך ה' / ארתור קונן דויל  הספר החמישי והאחרון בפרויקט הנהדר של 'מחברות לספרות' אודות הבלש המפורסם בעולם. ארתור קונן דויל, שהיה בכלל רופא, כתב לא מעט שירה, מחזאות וסיפורי מדע בדיוני אבל נדמה שרק דמותו החד פעמית של הבלש היא זו שהביאה וממשיכה להביא לו תהילה והכרה.

ארבעת הכרכים הראשונים (כולם, כמו גם האחרון, בכריכה עבה ומהודרת) איגדו בתוכם את סיפורי המתח הקצרים אודות הולמס וידידו הטוב ד"ר ווטסון ואילו הכרך הנוכחי מכיל את 'עמק הפחד' ואת 'כלבם של בני בסקרוויל', אולי הנודע בסיפורי שרלוק הולמס וזה שרבים מחשיבים אותו לטוב שבהם. את הספר מלווה גם אחרית דבר של שולמית לפיד שיודעת גם היא דבר או שניים על כתיבת סיפורי בלשים.

 שרלוק הולמס – כרך ה' מאת ארתור קונן דויל, הוצאת מחברות לספרות, תרגמו מאנגלית: רותי שמעוני ומיכאל הנדלזלץ, 315 עמ'

פנחס שדה – היומנים  גם אם לעד ישאר פנחס שדה שנוי במחלוקת לגבי יכולות הכתיבה שלו ספק אם יש עוד סופר ישראלי שהשפיע על קוראים רבים כל כך. על אף שיצירתו רחבה, שדה יזכר בעיקר בזכות "החיים כמשל", ספרו האוטוביוגרפי שהתפרסם כבר בהיותו בן 27 בלבד. שדה היה מראשוני הכותבים שהעמידו את האדם ולבטיו במרכז ובמשך שנים ארוכות נערץ על ידי צעירים שראו בו הרבה יותר מסופר נערץ.

על אף שרוב כתיבתו אישית ואוטוביוגרפית כתב פנחס שדה גם יומנים של ממש במשך כארבעים שנה בין השנים 1954 ועד מותו בשנת 1994. כעת מובאים לראשונה היומנים הללו אשר נערכו על ידי יהודה קורן ואילת נגב, יומנים החושפים עוד טפח מאחת הדמויות המרתקות שידעה הספרות העברית, וכבונוס, כוללים בתוכם גם לא מעט שירים חדשים שלא נחשפו מעולם.

 פנחס שדה – היומנים בעריכת אילת נגב ויהודה קורן, הוצאת דביר, 372 עמ'

פלא / ר"ג' פלאסיו  משרד החינוך, שהכריז על שנת הלימודים הנוכחים כשנת קבלת השונה, או כפי שניסחו זאת במשרד, 'האחר הוא אני', (זאת בשעה שזרועות אחרות של הממשלה עוסקות בלכידת פליטים, הדרת נשים ועוד אי אלו צורות של אי קבלת השונה) ישמח בוודאי לאמץ את הספר כחלק מתוכנית הלימודים. פלאסיו, שעסקה בכלל בעיצוב גרפי, נתקלה יום אחד יחד שני בניה בילדה בעלת עיוות קשה בפנים, ודמותה, שסירבה להרפות ממנה, היא שהביאה אותה לשבת ולכתוב את ספרה הראשון. זהו סיפורו של אוגוסט בן העשר הסובל מעיוות קשה אשר הולך לבית הספר לראשונה בחייו ומנסה להשתלב בחברת הילדים הרגילים. על אף שהספר נועד לנוער, נדמה לי כי טווח הגילאים אליו הוא פונה רחב במיוחד. 'פלא' זכה להצלחה עצומה בארצות הברית וזכה לתגובות אוהדות גם מקוראים מבוגרים.

 פלא מאת ר"ג' פלאסיו, הוצאת זמורה ביתן, תרגמו מאנגלית:שהם סמיט ואמנון כץ, 319 עמ'

בולשים בזמן – מסע בעקבות ספרו של דוד גורביץ' 'הבלש כגיבור תרבות' (מודן והאוניברסיטה המשודרת) – אם תרצו מדובר בהשקת ספרו המסקרן של גורביץ', אבל נדמה לי שמדובר בארוע רחב יותר. בכלל, נדמה כי לאחרונה זוכה דמותו של הבלש לעדנה, בין אם מדובר בבלשים סקנדינביים שנוחתים עלינו בזה אחר זה ובין אם מדובר באברהם אברהם של דרור משעני הזוכה להצלחה מסחררת גם מחוץ לישראל. הארוע, כמו הספר עצמו, יעסוק בדמותו של הבלש בתרבות בכלל ולא רק בספרות ובין השאר ידברו אודותיו: קרן מור, מנשה נוי, דרור משעני, רוני סומק, שמעון אדף, עודד וולקשטיין, נצ"מ אפרים ארליך (קרמשניט), אלכס אנסקי, ד"ר דן ערב ועוד. מיכל שפירא תשיר, עמיחי שלו ינחה ונראה שיהיה שמח.

 בולשים בזמן, יום ה' 9.1.14, בשעה 19:30, מרכז התרבות בבית אריאלה, מחיר הכרטיס: 40 ש"ח

[related-posts title="'הַצָּעָה לְסֵפֶר'"]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן