Skip to content

שופכים את דמם של העובדים הסוציאליים, בינתיים רק מטפורית

אם יימשך מסע הצלב הזה, ללא הגנה, גיבוי ותגובות הולמות, אז אנחנו, העובדים הסוציאליים, ניאלץ לסגור את שירותי הרווחה הציבוריים. ואז לא יהיה בפני מי להפנות אצבע מאשימה, כאשר עוד ילד יימצא בנתק מאחד מהוריו או יסבול מהתעללות פיזית או נפשית או יירצח על ידי הורה. קריאה נואשת לעצירת מסע ההסתה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בימים האחרונים מתנהל בעוצמה ובאינטנסיביות מסע הסתה והכפשה כנגד ציבור העובדים הסוציאליים. כבר כינו אותנו  "חוטפי ילדים". ח"כ טען ש"מדובר כאן בסחר בבני אדם"! מטענותיה של שופטת בדימוס משתמע, כי עובדים סוציאליים בוחרים להוציא ילדים מן הבית, כדי לספק ילדים למשפחות מאמצות.

הטענות הללו חוזרות ומופיעות באמצעי התקשורת השונים, והושמעו גם במסגרת ועדת הכנסת לקידום ילדים, שהתכנסה לדיון דחוף, ב-30.12.13.

יצאתי מהדיון בוועדה מזועזעת מעומק המשטמה כלפי ציבור שלם של עובדים סוציאליים, העושים עבודתם בתנאי לחץ ומצוקה, של הלקוחות שלהם ושלהם עצמם. נראה ששכרם הנמוך של העובדים הסוציאליים משקף את עמדת המחוקק והחברה, ביחס למשמעות מדינת הרווחה בכלל וביחס לעבודתם של העובדים הסוציאליים בפרט.

נחרדתי מאווירת השנאה ומדברי הבלע וההסתה, שהושמעו בתוככי כנסת ישראל במסגרת הוועדה. חשתי שדמם של העובדים הסוציאליים נשפך. בינתיים מטאפורית בלבד.

הטענות הללו חמורות ביותר, ואני קוראת לשופטת בדימוס חנה בן-עמי לפעול במלוא האחריות ולהגיש תלונה אישית כנגד כל מקרה כזה, אם אכן התרחש. אני קוראת לחבר הכנסת ניסים זאב, להגיש נגד עובדים סוציאליים תלונה על סחר בילדים.

כי אם לא יוגשו התלונות הללו, הרי שבהימנעותם מפעולה, נהגו ברשלנות כלפי קטינים המנוצלים לכאורה ע"י עובדים סוציאליים. לצד זה, הם עלולים למצוא עצמם מואשמים בהוצאת דיבתם של העובדים הסוציאליים, ולהיות חשופים לתביעת דיבה ייצוגית, כנגד כל אחד מהם, וכנגד כל המסיתים למיניהם.

(צילום אילוסטרציה: עמית מנדלזון)
(צילום אילוסטרציה: עמית מנדלזון)

חבר הכנסת נסים זאב, טען בוועדת הכנסת לקידום ילדים, שהוא ממליץ לאנשים שלא לפנות לשירותי הרווחה. תוצאת של אמירה מפחידה מסוג זה הנה מצבים חמורים, כמו רצח הילדים ע"י האם מירושלים, אשר "הצילה" את ילדיה לכאורה מציפורני העו"ס, שהייתה אמורה להגיע לביתה בבוקר רציחתם.

על עובדים סוציאליים חלה, במסגרת תפקידם, האחריות להעריך את קיומו של הסיכון ולפעול להגנה על הקטין. שהרי אם לא יפעלו כן, אזי במקרי קיצון של רצח ילד ע"י הורהו, העובדים הסוציאליים הם הראשונים כלפיהם תופנה אצבע מאשימה, בגין רשלנות ובטענה שלא פעלו כראוי על-מנת לחלץ את הקטין מן הסכנה.

הקמת בתי המשפט לענייני משפחה, במקביל לגידול  משמעותי בשיעור הגירושין, הביאה לעלייה דרסטית במספר הצווים לתסקירים המופנים אל העו"ס לסדרי דין. כדי להקל על העומס שנוצר בבתי המשפט לענייני משפחה, נוהגים השופטים לא אחת גם להסמיך את העו"ס לעניין סדרי דין, לקבוע, לשנות ולפקח על סדרי הראייה. מציאות זו מטילה עומס כבד על כתפי העו"ס לסדרי דין.

כנגד זה, מספר העו"ס העוסקים בתחום זה, לא עלה בהתאם. התוצאה העגומה היא המתנות ארוכות ביותר של צווים לתסקירים בשירותי הרווחה. לרוב, הזמן מהווה תרומה להסלמה במערכת היחסים ולהחרפת ההשלכות הקשות על הילדים, הנקלעים ללבו של המאבק בין הוריהם.

לעין הסערה הזו, נכנס העו"ס לעניין סדרי דין. העו"ס מביא את המלצותיו בפני בית המשפט. בית המשפט הוא הפוסק, לאחר שעיין בתסקיר ובהמלצותיו ולאחר ששמע את ההורים.

על הטענה כי השופטים לכאורה מקבלים אוטומטית את המלצות העו"ס המובאות בפניהם ונותנים פסיקות המאשרות אותן, אין להלין אלא בפני מערכת המשפט ולפעול במסגרת ערכאות ערעור, הקיימות על פי חוק.

מניסיוני בעבודתי קרוב ל-25 שנה כעו"ס לפי חוק, שופטים מקבלים רבות מההמלצות, אך בהחלט גם דוחים אותן, או מאשרים את חלקן בלבד, וכך  ראוי שיהיה. כך או כך, חובת העו"ס לערוך את התסקיר במקצועיות ובאחריות, ותפקיד בית המשפט לבחון את החומר המובא בפניו ולהכריע.

טענות המופרחות באוויר על מקרה זה או אחר, אינן יכולות לזכות בהתייחסות ראויה;  מהעובדים הסוציאליים נבצר מלהגיב על מערכת ההסתה הציבורית המתרחשת. לא רק משום שמדובר במקרים אנונימיים (בגין איסור חשיפת קטינים), אלא ובעיקר בשל חובת הסודיות המוטלת עליהם ביחס ללקוחות.

במצב הקיים, מגובבות כלפי ציבור שלם של עובדים סוציאליים האשמות חמורות ביותר, ההופכות למסע מסוכן של הסתה. מיעוט המשאבים העומדים לרשות העובדים הסוציאליים, לצד העומס הגובר, הופכים את המעמסה לבלתי נסבלת.

מסע הסתה ודה-לגיטימציה  – הופך את המשימה הזו לבלתי אפשרית.

אני חרדה לשלומנו הפיזי והנפשי, ואני חרדה לגורל שרידיה של מדינת הרווחה.

אם יימשך מסע הצלב הזה, ללא הגנה, גיבוי ותגובות הולמות שיציבו גבולות בפניו, אז אנחנו, העובדים הסוציאליים, ניאלץ לסגור את שירותי הרווחה הציבוריים. אז, לא יהיה בפני מי להפנות אצבע מאשימה, כאשר עוד ילד יימצא בנתק מאחד מהוריו, או יסבול מהתעללות פיזית או נפשית, או יירצח על ידי הורהו, או יתגלגל לרחובות, או יפגע בעצמו או באחר, או ייפגע מינית בחיק משפחתו, או יפגע מינית בזולתו. או ילך לישון על בטן ריקה.

הכותבת היא עו"ס מומחית בתחום משפחה ועו"ס לעניין סדרי דין. עו"ס לפי חוק הנוער בדימוס.

9 Comments

  1. רחמים אורן
    11 בפברואר 2014 @ 10:26

    טוב יהיה ונכון אם לשכות הרווחה ברחבי הארץ יסגרו. אין בפנינו אלא מנגנון משומן המבוסס על הרבה כוח ומעט עצמה, שקרי וממרמה הפכו ללחם חוקם של עובדי שירות הרווחה שביחד עם חבריהם ממשרד החינוך הפכו את בתי הספר לשדה צייד של ילדים מקבוצות מגדר או אוכלוסיות יעד, וככאלו שהתנאים האובייקטיביים והנסיבות לכאורה מראים כי ניתן יהיה להוציא את הילדים מחזקת הוריהם, ומייד מתחיל להתגלגל מהלך המבוסס על הודעות כוזבות, איומים, דמוניזציה, התעללות הילדים, ועד לפנייה לבית המשפט, כשמחד סוכני השלטון מקשרים וכמנהג עולם בבית המשפט ובכלל, ומאידך בדרך כלל מדובר באוכלוסיה ממעמד סוציו אקונומי נמוך, חסרי השכלה ו/אטו הבנה והבכרה של הפרוצדורה, וכל זאת נעשה כקבלן ההשמה וההזנה של תעשיית הטיפולים, המוסדות לחינוך מיוחד פנימיות ומשפחות אומנה. זוני תעשייה שמגלגלת 5,000,000,000 שקלים חדשים בשנה. הרבה משכורות הרבה תשלומי משכנתאות, קונספירציה.
    לא רק שצריך לסגור את לשכות הרווחה – יש לכלא את העובדים הסוציאליים מאחרי סורג ובריח ולהרחיק מהחברה בכלל ומחברת ילדים בפרט.
    הכותב הוא אב חד הורי לתפארת שמשום מה ורק בגלל בעייה בריאותית (התקף לב) ובשל כך קשיים כלכליים הפך לקורבן פוטנציאלי של מנגנון הרשע הקרוי שירותי רווחה.
    דעו לכם אזרחים יקרים כי בהעדר שינוי מהותי, חריש עמוק, , ההתקפות על עובדים סוציאליים ימשכו ויחריפו, האפשרות לביצוע פיגוע המוני באחד מבתי הספר הנו בבחינת עניין של זמן בלבד, (בדיוק כפי שקורה בארה"ב) ההתקפות על מנהלי בית ספר ימשכו ויחריפו.
    עיזבו את ילדנו – לכו עשו לכם ילדים משל עצמכם.
    לא ברור לי מדוע מדינת ישראל וכארגון מחמשת את בניה במיטב הנשק ושולחת אותם להקריב חייהם למען המדינה והמולדת. ונשאלת השאלה, ומה יאותו לעשות הורים על מנת להגן על ילדיהם. האם לא ימצא מי שמוכן להקריב את חייו למענם…. מניעת אלימות או פשיעה צריכה להתחיל בטיפול שורש אצל עובדי הרוןחה ומשרד החינון והעיריות כקבלן הביצוע.

  2. יפה
    9 בינואר 2014 @ 13:20

    אני לא חושב שהעו"סים הם הכתובת לתלונות , אבל יש להכיר בעובדה שישראל היא שיאנית עולמית בהוצאת ילדים ממשפחותיהם . האם זה בגלל שישראלים פחות כשירים לגדל ילדים? הם זה בגלל שישראלים יותר עניים ויותר קשי יום? האם זה בגלל שפחות תקציבים מופנים להערכה מקצועית ומעמיקה של מצב הדברים במשפחות?
    נוח לראשויות להציג את האחראים כעו"סים , כאילו הפקיד בבנק אחראי על מדיניות הבנק בגלל שאותו אנחנו פוגשים בהתנהלותנו מולו.

  3. גידי
    9 בינואר 2014 @ 9:29

    מסכים עם ארז .כמה יזע ודמעות שופכות העובדות סוציאליות אנו יודעים ומעריכים, אך יש להם פרנסה טובה ועבודה מובטחת. בכיינות של שופכים את דמם זו קלישאה וגם מה האיומים המטומטמים על ילדים שינותקו ויעברו התעללות…בגלל ההסטה.?! פה נחשף הפרצוף האמיתי כמה איכפת לגברת מרים שמחי מהילדים והנזקקים.
    הגנה וגיבוי וכסף זה כל הדרישות ,אף אחד לא הכריח אותכם להיות עוסים.לכו לעבוד !!!

  4. גיל רונן
    4 בינואר 2014 @ 11:09

    מה דעתכן להפסיק לקחת את הצד של האישה באופן אוטומטי בסכסוכי גירושין ולהיות מאוזנות? מה דעתכן להפסיק את ההשתלמויות מטעם קדרי הקר?

  5. ארז
    4 בינואר 2014 @ 10:56

    כותבת נחמדה וחכמה .יש לי בקשה אחת .בואי נוריד את החסינות של העוסים" מתביעות משפטיות .ונראה כמה טביעות יוגשו וכמה התקבלו וכמה אנשים יקבלו פיצוי כספי או התנצלות [הסתפק רק בהתנצלות]…את שעובדת 25 שנה במערכת לא ראית ולא מקרא אחד של הוצאת ילדים מהבית שלא הייתה מוצדקת ..ראש בראש אני מוכן לתת לך החלטות של עו,"סים נפתח את כולם לציבור וניראה כמה החלטות מוזרות יש .. התנאי היחיד שבכול מצב שבו הוכיח מעל לכול ספק שנעשה פגיעה חמורה בהורים ובילדים העוס"ית תתחייב לעזוב את עבודתה לתמיד ..מקובל ? עזבי מילים יפות מעשים ..לא מצליח להוכיח אף מקראה של ניצול התפקיד לרעה אני מתחייב לשכנעה אחד אחד בא זה אבא לבקש סליחה מהרווחה ..מתאים????

  6. מור אלברט
    4 בינואר 2014 @ 7:42

    מסכים עם כל מילה.
    ראוי שדברייך יפורסמו כ"מאמר דעה" בכל אחד מהעיתונים, מעריב, ידיעות, הארץ.
    אין לפרסום בעיתון ישראל היום, יש להחרימו, היות שמדובר בעיתון אשר מוביל אג'נדה אנטי עובדים סוציאליים.

    אלברט מור

    • מרים שמחי הגדי
      4 בינואר 2014 @ 18:28

      ארז שלום,
      א. אני בעד ביקורת, אך שוללת הסתה. איני חושבת שהכתובת לתלונות ולבדיקתן היא הציבור, כי אם הערכאות המתאימות. כפי שציינתי, החיסיון לגבי קטינים וחובת הסודיות החלה עלינו, אינן מאפשרות התייחסות פומבית למקרים פרטניים.
      ב. במקרים של חשש לסיכון קטינים, המלצות עו"ס, אשר אינן מקובלות על ההורים, מובאות להכרעת בית המשפט לנוער. המלצות עו"ס לעניין סדרי דין (בדרך כלל, במקרי גירושין), מובאות להכרעת בית המשפט לענייני משפחה. בפני ההורים עומדת הזכות לערער על פסיקות בית המשפט בפני הערכאה המשפטית המתאימה.
      ג. אני יודעת שבתהליך ההתערבות של עו"ס לפי חוק, כרוכים לא אחת תחושות של כאב ופגיעה. אני רוצה כמוך לקוות, שהעו"סים עושים מלאכתם במקצועיות ובהגינות. אני חייבת לומר, שאני רואה עבודה מסורה ומקצועית של הקולגות שלי. יחד עם זאת, איני מתיימרת לטעון שמעולם לא התרחשה טעות בגיבוש המלצה כזו או אחרת.
      ד. עובדים סוציאליים אינם חסינים, לא מפני ביקורת ולא מבחינה משפטית.
      בברכה, מרים שמחי הגדי

      • מרים שמחי הגדי
        4 בינואר 2014 @ 18:30

        ארז שלום,
        א. אני בעד ביקורת, אך שוללת הסתה. איני חושבת שהכתובת לתלונות ולבדיקתן היא הציבור, כי אם הערכאות המתאימות. כפי שציינתי, החיסיון לגבי קטינים וחובת הסודיות החלה עלינו, אינן מאפשרות התייחסות פומבית למקרים פרטניים.
        ב. במקרים של חשש לסיכון קטינים, המלצות עו"ס, אשר אינן מקובלות על ההורים, מובאות להכרעת בית המשפט לנוער. המלצות עו"ס לעניין סדרי דין (בדרך כלל, במקרי גירושין), מובאות להכרעת בית המשפט לענייני משפחה. בפני ההורים עומדת הזכות לערער על פסיקות בית המשפט בפני הערכאה המשפטית המתאימה.
        ג. אני יודעת שבתהליך ההתערבות של עו"ס לפי חוק, כרוכות לא אחת תחושות של כאב ופגיעה. אני רוצה כמוך לקוות, שהעו"סים עושים מלאכתם במקצועיות ובהגינות. אני חייבת לומר, שאני רואה עבודה מסורה ומקצועית של הקולגות שלי. יחד עם זאת, איני מתיימרת לטעון שמעולם לא התרחשה טעות בגיבוש המלצה כזו או אחרת.
        ד. עובדים סוציאליים אינם חסינים, לא מפני ביקורת ולא מבחינה משפטית.
        בברכה, מרים שמחי הגדי

  7. יונה ניצן
    3 בינואר 2014 @ 21:30

    מרים עמיתתי היקרה

    מאד נכון מה שאת כותבת

    השאלה מה עושים?

    לא הייתי בכנס החירום
    היו החלטות לפעולה גם?
    כי צריך לפעול.נקודה

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן