Skip to content

הוועדה תגיש את המלצותיה

במספר ימים של איחור מסכמת שרת הבריאות יעל גרמן בדף הפייסבוק שלה את העשייה מראשית הקדנציה. רבות מהיוזמות אמורות להבשיל לחקיקה או לביצוע רק במהלך השנה הזאת, במקרה הטוב
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

השבוע העלתה שרת הבריאות יעל גרמן את הפוסט הזה, המסכם בתמצית את העשייה שלה מתחילת הקדנציה במשרד הבריאות. נושאים רבים שעולים בפוסט וזכו לטיפול המשרד יבשילו לחקיקה רק במהלך השנים הבאות. מדובר בתהליכים ארוכי טווח, במאבקים בין כוחות גדולים במשק הבריאות ובהמלצות שיש לא רק לתרגם לחקיקה אלא גם לעבוד קשה כדי ליישמם:

גרמן: זו היתה שנה מאלפת עבורי, אינטנסיבית ומלאה פעילות. במקביל לתהליך הלימוד המתמשך שלי שכלל קריאת עשרות קלסרים וביקורים ארוכים במוסדות הבריאות בכל רחבי הארץ, הנענו השנה במשרד הבריאות תהליכים משמעותיים ורפורמות מהפכניות בשאיפה להפוך את מערכת הבריאות בישראל למערכת מעולה המבוססת על חזון של שיוויון, צדק וערבות הדדית. מערכת בריאות שתשרת את כלל הציבור בישראל.

– מאז יולי 2012 אני מקדישה זמן ומחשבה לוועדה שהקמתי לחיזוק מערכת הבריאות הציבורית. הוועדה אמורה לסיים עבודתה לקראת פברואר-מרץ 2014. ובכוונתי לרכז מאמץ ליישום המלצותיה ומסקנותיה.

– ביולי השנה הקמתי ועדה לבדיקת חיזוקם של חדרי המיון (המלר"דים), במטרה להקל על הצפיפות ולקצר את זמני ההמתנה בהם. הוועדה סיימה את עבודתה, הגישה דו"ח מקדים ובקרוב יצאו מסקנות לדרכי פעולה בשטח, אותן אני מתכוונת ליישם במהלך 2014-15.

שרת הבריאות יעל גרמן עם ד"ר אוסקר אמבון בסיור אצל הילדים הסורים במרכז הרפואי זיו (צילום: סימון חדד)
שרת הבריאות יעל גרמן בסיור אצל הילדים הסורים במרכז הרפואי זיו (צילום: סימון חדד)

– בעקבות ד"וח מבקר המדינה בנושא זיהומים בבתי החולים זימנתי צוות מומחים מחו"ל שבשיתוף פעולה עם מומחים בתחום מהארץ יגבשו המלצות לפעולה, כבר במהלך מרץ-אפריל 2014.

– ב-22 בדצמבר 2013 קיבלה הממשלה הצעת מחליטים להתמודדות בתופעת האובדנות כתוכנית לאומית, בהובלת משרד הבריאות ובהשתתפות משרדי הרווחה, החינוך, המשרד לאזרחים ותיקים, משרד הקליטה ומשרד ראש הממשלה. התכנית יצאה לדרך.

– קידמנו בסדרי העדיפויות את נושא מערך האשפוז הפסיכיאטרי והקמנו פורום שולחן עגול עם נציגי המשרד, נציגי בתיה"ח הפסיכיאטרים, נציגי משפחות וארגוני זכויות החולים. הפורום מתכנס אחת לשישה שבועות בממוצע והנושא נמצא בראש סדר העדיפות של המשרד.

– העברתי (לאחר סחבת של שנים ארוכות) את תקנות המים, שיבטיחו את איכות מי השתייה, במסגרתן תבוטל חובת ההפלרה ביוני השנה. במקביל נפעיל תכניות בריאות שן נקודתיות ביישובים בהם האוכלוסיה נזקקת לפלואור שבמים.

– החלטנו על קידומה של רפורמה בתחום הפריון וההולדה המתבססת על מסקנות ועדת מור יוסף, שתאפשר גם לגברים ורווקות להיקשר בהסכמי פונדקאות. החקיקה נמצאת בהכנה ותקודם במהלך 2014.

– החלטנו על מתן הקלות (שנכנסו לתוקפן ב-18.12.2013) בבחינות הרישוי לסטודנטים שלמדו רפואה בחו"ל.

– הפעלנו מבצע חיסון ארצי לטיפול במשבר הפוליו, בייעוץ עם מומחים מהארץ והעולם ובלמנו את התפשטות הנגיף.

– במסגרת היעד לצימצום פערים בבריאות החלנו בתהליך בדיקה לפיקוח על הלחם המלא, כדי להנגיש אותו לאוכלוסיות חלשות החולות בסכרת ויתר לחץ דם.

– המשרד החל בגיבוש תפריט בריאות לפרויקט הביטחון התזונתי המשותף למשרדי הרווחה, החינוך והבריאות ואנו בוחנים פיילוט להזנה שיכלול יום בשבוע ללא בשר.

– חוקקנו חוק שאילץ את חברות התרופות ליישם את הכיתוב והוראות הסימון על גבי אריזות תרופות לערבית ולרוסית.

– ב-15 בדצמבר 2013 העברנו הצעת מחליטים בממשלה, אשר מסדרת לראשונה את נושא הקנאביס הרפואי בישראל, מתוך רצון להקל על החולים, לקצר את זמני ההמתנה שלהם לאישורים ולהסדיר את כל נושא הגידול האיחסון וההפצה, בהתאם לאמנה הבינלאומית בנושא.

– הקמתי ועדה לבחינת שינוי הקריטריונים לשאלון תרומת דם. השאלון פוגע לראייתי בעקרונות כבוד האדם ואינו מעודכן מזה שנים רבות.

– הקמנו ועדה בראשות פרופ' דינה בן יהודה בכדי לבחון הצעות לחקיקה ודרכי פעולה לעידוד תרומות איברים מן המת. הוועדה תגיש את המלצותיה בימים הקרובים.

– בעקבות פניות של הורים לילדים עם מחלות נדירות הקמנו ועדה לטיפול במחלות יתומות/נדירות, עליהן יש ידע מועט, יש צורך באיתור מומחים ומרפאות טיפול מתאימות. הושוותה הזכאות של ילדים בעלי תסמונת אלכוהול עוברי לילדים בעלי מחלות סומטיות. הופץ חוזר לרופאים ונוהל להערות.

– בעקבות פנייה של עמותת לילך, הפועלת למען זכות החולה למות בכבוד, הקמתי ועדה לבחינת החוק הקיים, יישומו והצעות לתיקונו, לרבות סקירה של חקיקה מן העולם. הוועדה אמורה להגיש את מסקנותיה בעוד כארבעה חודשים.

– העברנו נוהל חדש שיבטיח סיבסוד של בדיקות HIV אנונימיות, באמצעות הוועדה למלחמה באיידס, והרחבת הבדיקות לאזורי הפריפריה.

– אנו פועלים לשינוי הנהלים המוגדרים בחוק כך שטרנסג'נדרים יוכלו לעבור ניתוח לשינוי מין בחוק מגיל 18 (בהתאם לנהוג בעולם) ולאחר שנה (במקום שנתיים), מאז שקיבלו את ההחלטה.

– אנחנו נמצאים בשלבים מתקדמים של כתיבת חוזר להסדרת שיתוף הפעולה בין ארגוני ההצלה השונים, מד"א ואיחוד הצלה.

– הוספנו 150 מיליון שקל להקמת מכשירי הקרנות בבי"ח זיו ו-5 מכשירי MRI לפריפריה, תקציב הצטיידות לחדרי המיון, העברנו 40 מיליון ש"ח לצורך השלמת מיגון רמב"ם ותוספת של 420 מיליון ש"ח לקופות החולים.

ועוד נושאים שוטפים רבים, כגון: דיונים בחוק הגבלת פרסומות ושיווק של מוצרי טבק, נסיונות להוזלת תחליפי חלב בשת"פ עם הממונה על ההגבלים העיסקיים, תקנות התמרוקים הממתינות לדיון בוועדת העבודה והרווחה…

אני מקווה ש-2014 תהיה פוריה לא פחות ושחלק גדול מהנושאים שהחלנו בטיפולם יבשילו לכלל חוקים והחלטות אדמינסטרטיביות מחייבות. באנו לשנות. ואנחנו משנים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן