Skip to content

לראיין את המראיין: סודות מחדר הראיונות

אסור לבוא לראיון עבודה ממקום השרדותי, וחשוב מתמיד שגם המועמד יראיין את הארגון - כמה טיפים שכל אחד צריך לדעת על ראיונות עבודה
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שוק התעסוקה של ימינו מורכב מאוד וגם צורות התעסוקה הן רבות ומגוונות. העיקר: חוסר ביטחון התעסוקתי הולך ומתגבר. מחפשי עבודה צריכים להמציא את עצמם מחדש ולשווק את עצמם. מצד אחר, גם חברות שמחפשות עובדים צריכות לשווק את עצמן נכון כדי למצוא את העובדים המתאימים להן.

לראיין את המראיין (מקור: freedigitalphotos)
לראיין את המראיין (מקור: freedigitalphotos)

איילת גרדמן, מנכ"לית חברת AGPR, חברה לתהליכי תקשורת ארגונית ובינאישית, מדריכה מנהלים בכירים בחיפושי העבודה שלהם ובדרך הנכונה להתראיין: "חשוב להבין שראיון עבודה הוא לא רק מקום בו המועמד מנסה לקבל תפקיד, אלא מקום שבו המועמד והארגון מחפשים שיתוף פעולה, כמו בזוגיות. כשמועמד בא לראיון, הוא מגיע, למעשה, לפגישה עסקית". גישה זו משפיעה על דרך ההתראיינות ועל הצורה בה המועמד לעבודה מציג את עצמו ומתייחס למראיינים.

גרדמן מוסיפה: "לכל אחד מאיתנו יש יכולות, כישורים, נסיון, הצלחות, כשלונות ואהבות. לכל אחד מאיתנו יש העדפות לסוג האנשים שהוא אוהב לעבוד איתם. כל אחד מאיתנו, כשהוא בא לפגישה עסקית, כולל ראיון עבודה, צריך להתייחס לעצמו כאל מותג וכך גם להציג את עצמו בראיון".

איילת גרדמן
איילת גרדמן

גרדמן עצמה, כשרצתה לעשות שינוי קריירה, עשתה מה שהיא מלמדת היום את לקוחותיה לעשות: רשימות של תכונות והשגים. כל השג משמעותי וכל תכונה שסייעה בהשגו מצד אחד, ומצד אחר רשימה של חלומות ורצונות. נקודת המפגש בין שתי הרשימות תבליט את סוג התפקיד המבוקש, זה שימקסם את החלום ואת שביעות הרצון מהעבודה.

לעתים, היא מספרת, אנשים מתחילים את התהליך כשהם באים להכין את עצמם לראיון לתפקיד מוגדר, ואז מגלים שזהו איננו התפקיד עבורם, או שהחברה שמציעה את התפקיד היא לא חברה שהם יאהבו או יוכלו להצליח בה לאורך זמן. לעתים זה פשוט סוג האנשים בארגון. כל אחד מאיתנו פורח בסביבה אנושית מסויימת ויכול לקמול בסביבה אחרת. זה משפיע, כמובן, על סיכויי ההצלחה בתפקיד ובארגון.

כשאדם בא לראיון, מספרת גרדמן הוא צריך ללמוד היטב את הארגון ואת התפקיד, ולבחון עד כמה הם מתאימים לרשימות שלו. גרדמן: "מהו ה-DNA של הארגון? מהי התרבות הארגונית? האם התפקיד יכול לעניין אותי ולאתגר אותי? אם לא, אהיה אומלל שם. יש סיכוי גבוה לכך, שכעבור שנה אכשל בתפקיד ואוכל לרשום לעצמי שנה קשה וכישלון שיפריע לי לקדם את הקריירה שלי בכיוון הרצוי".

אסור לבוא לראיון עבודה ממקום השרדותי, מוסיפה גרדמן. "אני אמצא עבודה וארוויח ואסתדר איכשהו", זוהי גישה שיכולה לחבל קשות בבניית קריירה. "אני עובדת עם מועמדים על כך, שלא יבואו ממקום השרדותי. כשהם באים מהמקום הזה, גם שפת הגוף שלהם משדרת זאת. אסור לרוץ אחרי כל תפקיד פנוי עם הלשון בחוץ", היא מדגישה.

היום יש הרבה מועמדים על כל תפקיד, לכן חשוב שהמועמד יידע לבדל את עצמו מהאחרים. "במה אני שונה, מה אני מביא אחרת. כל אחד יכול להדגיש את השוני שלו ואת הייחוד שלו, לאחר שהוא בוחן את התפקידים שעשה ואת האתגרים שהתמודד איתם במהלך הקריירה שלו".

לא רק המראיין שואל שאלות

כיום חשוב מתמיד שגם המועמד יראיין את הארגון. גרדמן: "לפני שבאים לראיון צריך ללמוד הכל, וזה לא קשה. אפשר להשתמש גם ברשתות החברתיות, כמו לינקדאין ופייסבוק. כדאי לדעת מה שניתן על מי שעומד לנהל אותי ועל מי שמראיין אותי. מה ההעדפות האישיות שלהם? מהם התפקידים שעשו בעבר? גם ידע על המקומות שהם מתנדבים בהם, למשל, יכול לקדם מאוד את סיכויי ההצלחה בראיון".

צריך ללמוד כל מה שניתן על הארגון, כמו מוצרים חדשים ומוצרים שבפיתוח, להפגין את הידע וגם לשאול שאלות. כאשר המועמד מגלה ידע ועניין, הוא גם יכול להבין יותר האם התפקיד והארגון באמת מתאימים לו. כאמור, אף אחד מאיתנו לא רוצה למצוא את עצמו במקום בו הסיכון גדול מהסיכוי להצליח.

1 Comment

  1. אסף
    14 בינואר 2014 @ 11:29

    כתבה מצוינת, ממליץ גם להיעזר בקורס צליחת ראיון עבודה באתר אסכולי

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן