Skip to content

פירות יבשים: מה בריא, מה משמין וממה להתרחק

בט"ו בשבט מוצע לנו מגוון עשיר של פירות יבשים ופיצוחים שנשתבחו בהם מדינות שונות. תזונאיות המחלקה הדיאטנית קלינית במרכז הרפואי מעיני הישועה עושות לנו סדר. זמן לטעימות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

פירות יבשים נחשבים מאכל מסורתי בט"ו בשבט. כיוון שבעבר, בטרם היו אמצעי קירור, הייתה זו הדרך היחידה בה יכלו יהודים לאכול מפירות הארץ ביום בו מציינים את ראש השנה לאילנות.

פירות יבשים הם פירות שיובשו, באופן טבעי או באמצעות מיכון. הנפוצים שבהם: צימוקים, תמרים, תאנים ושזיפים. אפשר כמובן לייבש פירות נוספים. בתהליך הייבוש הפירות מאבדים מים רבים ומצטמקים עד כדי שביעית ממשקלם המקורי. עקב איבוד המים, טעמם מודגש ועז יותר משל פרי טרי.

ריכוז הסוכר בפרי יבש גבוה הרבה יותר מזה שבפרי טרי, כך שהם מקור מזון עתיר אנרגיה ולפיכך גם עתיר קלוריות. 2-3 פירות כאלו מקבילים לפרי רגיל אחד. הפירות היבשים טובים למצב בו צריך אנרגיה זמינה, כמו לאחר אימון כושר או לאלו הזקוקים לחטיף זמין וטעים כארוחת ביניים. אפשר לשלב ולאכול אותם עם יוגורט, גרנולה או אגוזים כדי להפחית את הכמות הנאכלת ולאזן את רמות הסוכר הגבוהות.

(צילום: יולה זובריצקי)
(צילום: יולה זובריצקי)

לפירות יבשים המשווקים לצרכנים מוסיפים לעתים גופרית דו-חמצנית ל"תיקון" צבעו של הפרי. תוסף זה עלול לעורר אסטמה אצל הרגישים לו. פירות יבשים אורגניים מיוצרים בלעדיו, ולכן צבעם כהה יותר וטעמם דומה יותר לזה של הפרי הטרי.

יש לדעת כי חלק מהוויטמינים שבפירות נהרסים בייבוש, כגון ויטמין C. מצד אחר, פירות יבשים עשירים בויטמינים, B1, B2, B3, B6 ובמינרלים: סידן, ברזל, מגנזיום, זרחן, אשלגן, נתרן, נחושת ועוד ויש בהם סיבים תזונתיים המזרזים סילוקם של חומרים מזיקים ממערכת העיכול ומשפרים את תהליכי העיכול. בנוסף, הם מסייעים במניעת צריכה של קלורית עודפת ומגבירים את תחושת השובע, על כן השימוש הנפוץ בפירות יבשים הוא לטיפול בעצירות.

בשל ערכם הקלורי הגבוה וכמות הסוכר הגבוהה, יש לצרוך מהם בכמות מתונה מאוד. אנשים עם סוכרת או עם טריגליצרידים גבוהים, או אנשים המבקשים לרדת במשקל, רצוי שייוועצו עם דיאטנית קלינית לגבי הכמויות של הפירות היבשים שכדאי להם לצרוך.

מומלץ לצרוך פיצוחים לא קלויים (צילום: יולה זובריצקי)
מומלץ לצרוך פיצוחים לא קלויים (צילום: יולה זובריצקי)

פיצוחים – לצרוך במתינות

הפיצוחים: אגוזים, שקדים, בוטנים, אגוזי לוז, אגוזי קשיו, פקאן ואגוזי מלך – טעימים, מגוונים ונגישים, אפשר לשלבם עם ארוחות, סלטים וסתם כחטיף. זמן המדף של הפיצוחים הוא ארוך והכי חשוב – הם בריאים.

הפיצוחים עשירים בשומן בלתי רווי שהוא סוג השומן הבריא התורם להורדת כולסטרול בדם. אך עדיין, אחוז השומן בהם נע בין 50-70% ולכן יש לצרוך מהם במתינות, אחרת יגרמו לעלייה במשקל.

רצוי לאכול אותם לא קלויים, כדי לשמור על איכות חומצות השומן, ולאחר הקנייה לשמור במקום קריר. האגוזים והשקדים מכילים גם סידן, סלניום, חומצה פולית וחלקם עשירים גם במגנזיום וברזל.

תוספים וכימיקלים

המוצרים האורגניים נקיים מתוספים. המוצרים בתפזורת, או שאינם אורגניים, עלולים להיות מיובשים בתנורים במקום בשמש וכן בתוספת של סולפיט כמו E-202, לצורך חומר משמר. חומר זה אינו בריא לרגישים נשימתית ולאנשים הסובלים מאסטמה. לעיתים ישנם גם חומרי הדברה וכימיקלים אחרים ואף חומרי צבע שאינם בריאים לנו.

ההמלצה שלנו היא לאכול מעט פירות יבשים ופיצוחים (עדיף לא קלויים) לאורך כל השנה, חלקם מאוד מועילים בריאותית ומאזנים לנו את התפריט בחומצות שומן בריאות, בסיבים תזונתיים, בוויטמינים ובמינרלים.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן