Skip to content

למעושרות יש במה לנפנף: הרבה כסף

המעושרות הן לגמרי 'חיים של אחרים' ואולי זה סוד קסמן: יותר נכון, הקסם של עושרן. אנחנו כנראה מעדיפים לראות וילה מפוארת ולא פריז'ידר ריק  ועכשיו נותר לערוץ 10 רק לתהות כיצד לגבור על 'האח הגדול' המוקרן במקביל לתכנית בימי ראשון. אורה עריף כץ זה לקח למדינה שלנו כששים שנה להפוך ליותר אמריקה מאמריקה. עובדה, באימא […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

המעושרות הן לגמרי 'חיים של אחרים' ואולי זה סוד קסמן: יותר נכון, הקסם של עושרן. אנחנו כנראה מעדיפים לראות וילה מפוארת ולא פריז'ידר ריק  ועכשיו נותר לערוץ 10 רק לתהות כיצד לגבור על 'האח הגדול' המוקרן במקביל לתכנית בימי ראשון.

אורה עריף כץ

זה לקח למדינה שלנו כששים שנה להפוך ליותר אמריקה מאמריקה. עובדה, באימא אמריקה החליטו (הלוס אנג'לס טיימס) להקדיש תשומת לב מיוחדת ל'דוקו-ריאליטי' על המעושרות הישראליות של אורנה בן דור, שאחת מהן מכנה את בעלה המיליונר משולם ריקליס בן ה-87 בשמות 'זוס' ו'ריק' ומכריחה אותו לפזז כמריונטה, ואם זה עלול להיחשד כהתעללות בקשישים, הרי חברתה, ניקול אימא לתינוקת חמודה כופה על הצאצאית הקטנטנה לשים סרט על הראש ומשקפיים (של לואי ויטון, או ורסאצ'ה. רק מותגים) בטענה ש'אין דבר כזה נוח. יש יפה'.

 צילום:יח"צ

בהתחלה שפשפתי את העיניים ושאלתי את עצמי אם זה אמיתי, שהרי התכנית הזו שהצליחה לרתק אותי לכורסא, שיכללה את תכונות  האטימות, הריקנות ואווירת הבועה של ישראל ושדרגה אותן למעלת אמנות.

בתקופה שבה מוקרנת התכנית שמעתי רבים המתבטאים באי נוחות, כי התכנית הזו עושה להם (וגם לי) כיף. בא להם לראות אותה. למה בעצם?

 האם זה מתוך סקרנות, מציצנות לחיים של אחרים שאף פעם לא יהיו החיים שלנו, בריחה מהשגרה המעיקה, הפלגה למחוזות הפנטזיה, התנשאות על הבנות שיש להן מה שאף פעם לא יהיה לנו? כנראה שבכל התשובות יש קמצוץ (או יותר) של אמת.

ובמבט נוסף, לא כול משתתפות התכנית עשויות מקשה אחת. אם מישהו תהה מה, למשל, עושה שם עורכת הדין ענבר שנהב שהיא אולי לא ממש 'מעושרת', שווה לתהות אם הליהוק שלה לא קשור לעובדה שבן דור הייתה בעבר בת זוגו של אביה, פרופ' יהודה שנהב.

והנה, ה- OECD (ארגון המדינות המפותחות) מבשר לנו שאנחנו רפובליקת בננות עם כלכלה יציבה יחסית, שבה הפער בין עשירים ועניים מרקיע שחקים. מנתוני הדו"ח עלה כי שיעור העוני היחסי בישראל הוא הגבוה במדינות החברות בארגון  (מעל 20%)  וכי ישראל נמצאת בין חמש המדינות עם שיעור אי השוויון הגבוה ביותר בין מדינות OECD. לא מפתיע לנוכח העובדה ששכבת אוליגרכים מנהלת את המדינה ביד רמה.
דווקא בהתייחסות ל'סופר עשירות' הישראליות, מזכיר לנו אדמונד סנדרס, כתב הל.א.טיימס,  שאנחנו, בעצם, המולדת של הקיבוץ השוויוני , שאנחנו המדינה שבה המחוקקים באים לכנסת בג'ינס, ומצטט תל אביבית שאומרת שישראל של המעושרות "אינה ישראל האמיתית, ובכל זאת איני יכולה להחמיץ אף פרק.." ואז, מסביר לנו סנדרס איך 'הצליחה' ישראל להפוך תוך שני עשורים למדינה שבה הפער בין עשירים ועניים הוא מהגבוהים בעולם. הוא גם לא חושש לציין שהעניים נעשו עניים יותר, אך העשירים נעשו הרבה יותר עשירים תודות להטבות מס, הקלות רגולטוריות וצ'ופרים אחרים שהם מקבלים מהמדינה שהמציאה את הקיבוץ.

המעושרות שלנו מנפנפות בעושרן ולא מצטנעות, וניקול ראידמן הגדילה לעשות בראיון לל.א.טיימס כשמתחה ביקורת על הישראלים, אלה שבאים למסעדה, רחמנא לצלן, בנעלי קרוקס, ושרק תודות לעלייה הרוסית הנאורה, אולי יצליחו לאמץ קצת טעם טוב וקולטורה.

מעניין אם היא שמעה על קרל מרקס.

עוד על מעושרות במדור תרבות/ טלוויזיה

1 Comment

  1. מגפון עיתון ישראלי עצמאי
    22 בדצמבר 2011 @ 16:52

    […] לשיאה (בינתיים) הגרוטסקי באמירה של אורנה בן דור יוצרת 'מעושרות', לפי תהיה סגירת הערוץ "שואה" (טוב, היא בכלל לא […]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן