Skip to content

'הַצָּעָה לְסֵפֶר' / 17.1.2014

עוד קצת מנדלה - והפעם לצעירים, גופות, בלשים ושירה פולנית. שבת שלום!
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

האישה באגם / ריימונד צ'נדלר  לפני שבועיים הבאנו כאן את הכרך החמישי של סיפורי שרלוק הולמס, ללא ספק בכיר הבלשים הספרותיים, והשבוע שב אלינו אחד מאלו שתפסו את החלל שהותיר סר שרלוק, הבלש פיליפ מארלו.  על אף שלא מעטים נוטים להתייחס בהתנשאות אל ספרות מתח בכלל ואל ספרי הבלש למיניהם בפרט, ריימונד צ'נדלר נחשב בארצות הברית לאחד מסופרי המופת האמריקאים בשורה אחת יחד עם שמות כמו מלוויל, המינגווי ופוקנר.

פיליפ מארלו, הבלש המהולל של צ'נדלר, הגיח לראשונה בשנת 1939 בספרו 'השינה הגדולה' ועם השנים התגלה כבלש בעל תכונות מגוונות. מארלו היה צלף מהולל, ניחן בזיכרון יוצא דופן, בקיא בקרבות מגע ומתאגרף מיומן. 'האשה באגם' ראה אור בשנת 1943 ורואה אור כעת לראשונה בעברית. אשה נעלמת ותוך כדי החיפושים אחריה מתגלה גופתה של אישה אחרת. השאלות מתחילות לצוץ בזו אחר זו ופיליפ מארלו לוקח על עצמו כמובן את החקירה.

 האישה באגם מאת ריימונד צ'נדלר, הוצאת כתר, תרגם מאנגלית: אסף שור, 280 עמ'

מנדלה – סיפור חייו של נלסון מנדלה / תמר ורטה-זהבי  אז כן, כבר כתבנו פה בחודשים האחרונים בסמוך למותו של המנהיג הדרום אפריקאי על שני ספרים אחרים העוסקים בו, והנה מגיע השלישי, שככל הנראה גם לא יהיה האחרון. נדמה שקשה להפריז בכל מה שיאמר על גדול לוחמי החופש של המאה ה-20 וכל קלישאה הופכת לאמיתה כאשר מדובר במנדלה. הפעם מוגש סיפורו של מנדלה במסגרת הספריה לנוער הנהדרת של הוצאת עם-עובד.

ורטה-זהבי שכבר הגישה בסדרה את סיפורן של דמויות מופת כמו מרטין לותר קינג וגנדי ממשיכה את העבודה החשובה הזאת ומול כל היפות והחנון ושאר הפיתויים הנאבקים על זמנם של נערים צעירים, לך תבקש מהם לכבות את הטלוויזיה ולקרוא על איזה אחד מדרום אפריקה שמה להם ולו בכלל.  ואולי, דווקא בימים בהם תוקפים הומוסקסואלים ברחובות תל אביב ואזרחים אפריקאים נשלחים למחנות הסגר, דווקא בימים אלה, חשוב כל כך לספר לאנשים צעירים על נלסון מנדלה.

 מנדלה – סיפור חייו של נלסון מנדלה מאת תמר ורטה-זהבי, הוצאת עם עובד, 176 עמ'

אור יום – מבחר שירים / צ'סלב מילוש  עוד לפני שהישראלים חובבי השירה הפכו את שימבורסקה לאהובת ליבם היה את מילוש. המשורר הפולני, אחד הגדולים במאה ה-20 וזוכה פרס נובל (1980) היה גם הומניסט גדול. מילוש היה מהכותבים הבולטים בהתנגדותם לנאצים, כתב לא מעט על יהודי פולין בזמן המלחמה ואף הוכר על ידי יד ושם כחסיד אומות העולם. לבד מזאת, הוא התנגד למשטר הקומוניסטי בארצו, ערק ממנה בתחילת שנות ה-50 ובמשך שנים ארוכות יצירותיו נאסרו לפרסום בפולין.

העולם הזה:  מִתְבָּרֵר שֶׁהָיְתָה זוֹ אִי הֲבָנָה / מַה שֶּׁהָיָה אַךְ בְּגֶדֶר נִסָּיוֹן נִתְפַּס פְּשׁוּטוֹ כְּמַשְׁמָעוֹ / עוֹד מְעַט יָשׁוּבוּ הַנְּהָרוֹת אֶל מְקוֹרָם / הָרוּחַ תֶּחְדַּל מְסוֹבֵב / הָעֵצִים, בַּמָּקוֹם לְהָנֵץ, יַחְתְּרוּ אֶל שָׁרְשֵׁיהֶם / זְקֵנִים יָרוּצוּ אַחֲרֵי כַּדּוּר / יַבִּיטוּ בָּרְאִי וְהִנֵּה הֵם שׁוּב יְלָדִים / הַמֵּתִים יָקִיצוּ, בְּלִי לְהָבִין / עַד כִּי כָּל אֲשֶׁר הָיָה יְהֵא סוֹף סוֹף כֶּלֶא הָיָה / אֵיזוֹ הַקַּלָּה! נָשְׁמוּ לִרְוָחָה אַתֶּם שֶׁסְּבַלְתֶּם כֹּה הַרְבֵּה.

 אור יום מאת צ'סלב מילוש, הוצאת אבן חושן, תרגם מפולנית: דוד וינפלד, 387 עמ'

מפגשים ספרותיים לקראת הענקת פרס ספיר  אוטוטו יוכרז הזוכה בפרס ספיר לשנת 2013 ומפעל הפיס יקיים במהלך חודש ינואר מפגשים עם הסופרים המועמדים לפרס. בכל אחד מהמפגשים הפתוחים הללו שיתקיימו במרכזי תרבות ברחבי הארץ, ישתתפו מלבד הסופרים עצמם גם מוסיקאים שילוו את הערב.

אחד המפגשים המעניינים יתקיים עם הסופר ישי שריד על ספרו 'גן נעמי' בבית התרבות בכפר סבא ( גאולה 12, 22.1.14, בשעה 20:00). את המפגש ינחה וכן יקרא מהספר, שי אביבי ותלווה את הערב בשירה רונה קינן. מפגש מסקרן נוסף יערך עם דרור משעני על ספרו 'אפשרות של אלימות' ב'תרבותא' שביקנעם (בניין כוכב יקנעם – צומת יקנעם, 30.1.14 בשעה 20:30). את הערב הזה תנחה שהרה בלאו וישיר בו דן תורן. הכניסה לכל המפגשים חופשית, פרטים נוספים תוכלו למצוא באתר מפעל הפיס:

http://www.pais.co.il/News/Pages/5114.aspx

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן