Skip to content

דיבור בטלפון בזמן נהיגה אינו מגדיל משמעותית את הסיכוי לתאונה

כתב העת הרפואי המוביל בעולם פירסם בגליון ינואר2014, מחקר חדש שבו נמצא כי שימוש במסרונים, חיוג בטלפון, חיפוש חפצים ברכב ואכילה בזמן נהיגה מגדילים משמעותית את הסיכוי לתאונות אצל נהגים חדשים וצעירים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כתב העת הרפואי המוביל בעולם, ה-New England Journal of Medicine, פירסם בגליון ינואר 2014, מחקר חדש, שבוצע על ידי מכון המחקר של אוניברסיטת Virginia Tech ובמימון הרשות לבטיחות בדרכים האמריקנית -NHTSA .

במחקר נמצא כי שימוש במסרונים, חיוג בטלפון, חיפוש חפצים ברכב ואכילה בזמן נהיגה מגדילים משמעותית את הסיכוי לתאונות אצל נהגים חדשים וצעירים. מצד אחר, אצל נהגים מנוסים רק החיוג בטלפון מעלה באופן מובהק את ההסתברות לתאונה (שימוש במסרונים לא נבדק אצלם). לעומת זאת, דיבור בטלפון סלולארי אינו מגדיל את הסיכוי לתאונה, לא אצל נהגים ותיקים ולא אצל נהגים חדשים.

החידוש הבולט במחקר זה הוא הממצא כי הסיכוי לתאונה עקב שיחה סלולרית גבוה יותר אצל הצעירים מאשר אצל המבוגרים (הפוך מהחשיבה של מספר גורמים ואישים).

ממצאים אלו תואמים במדויק את נייר העמדה של ד"ר יעקב שיינין, יו"ר הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, יחד עם פרופ' דוד מהלאל, יועץ מקצועי מיוחד לרשות שפורסם במסיבת עיתונאים כבר לפני חודשיים.

ההשלכות האופרטיביות של תוצאות המחקר הנוכחי כמו של נייר העמדה של שיינין ומהלאל הוא שיש להדגיש את הסיכון הגדול הכרוך בשימוש במסרונים, ולא את הדיבור עצמו בטלפון שהיא פעילות לא מומלצת בנהיגה אבל נסבלת, ובתנאי שנעשית כחוק באמצעות דיבורית. בנוסף יש להרתיע מפני חיוג בטלפון בזמן נהיגה שהיא אומנם פעולה קצרה, אבל מגדילה את הסיכוי לתאונה.

הסיכון היחסי לתאונה (ODDS RATIO) כתוצאה מביצוע משימה משנית (בסוגריים – רווח בר סמך בהסתברות של 95%)

דיבור בטלפון: נהגים חדשים 0.61 נהגים מנוסים 0.76
שיגור מסרונים וגלישה: נהגים חדשים 3.87 נהגים מנוסים לא נאספו נתונים
חיוג בטלפון: נהגים חדשים 8.32 נהגים מנוסים 2.49
להגיע לטלפון: נהגים חדשים 7.05 נהגים מנוסים 1.37
להגיע לחפץ שאינו טלפון: נהגים חדשים 8.00 נהגים מנוסים 1.19
להתבונן על עצם בצד הדרך: נהגים חדשים 3.90 נהגים מנוסים 0.67
כיוון רדיו או התקנים ברכב: נהגים חדשים 1.37 נהגים מנוסים 0.53
כיוון התקנים אחרים: נהגים חדשים 2.60 נהגים מנוסים 0.64
אכילה נהגים חדשים: 2.99 נהגים מנוסים 1.26
שתיית משקאות לא אלכוהוליים: נהגים חדשים 1.36 נהגים מנוסים 0.44

הממצא במחקר המתפרסם ב- New England Journal of Medicine , המצ"ב, מראה שסטטיסטית, אין לעובדה שנהג המדבר בטלפון בזמן הנהיגה, סיכוי גדול יותר לתאונת דרכים !

ואילו סמסונג יצאה עם אפליקציה חדשה, שתעזור לנהג לנהוג ללא הסחת דעת במידה ואין לו דיבורית.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן