Skip to content

"לא ייתכן שעשרות אלפי פצצות מתקתקות מפוזרות מתחת לבתים"

יו"ר ועדת הביטחון במרכז השלטון המקומי, אבי נעים, אומר על האסון בירושלים: "לא ראוי כי במדינת ישראל התקינה כל כך מיושנת והאחריות מתחלקת בין שלושה משרדי ממשלה. בפועל אין פיקוח ראוי על על תקינות הצנרת וצוברי הגז וקיים חוסר שיתוף פעולה בין הרשויות לחברות הגז". מומחי מכון התקנים מפרסמים טיפים מצילי חיים לשימוש בטוח במערכות […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

במהלך הלילה (שני) אירע פיצוץ בלון גז בבניין בשכונת גילה בירושלים. כתוצאה מהפיצוץ נהרגו זוג הורים בשנות ה-30 לחייהם ובנם הפעוט. 11 בני אדם נוספים נפצעו. יו"ר ועדת הביטחון במרכז השלטון המקומי, אבי נעים, אומר על האסון בירושלים: "גורמי הביטחון מדברים על תרחישים אפשריים של נפילת אלף טילים ביום במלחמה הבאה, על איום ממשי ברעידת אדמה ועל מעגלי טרור ואלימות מתחדשים. לא ייתכן שעשרות אלפי פצצות מתקתקות מפוזרות מתחת לבתים של אזרחי המדינה והאדמה לא רועדת.

"נכון לרגע זה פזורים במדינת ישראל, מתחת לפני הקרקע כ-50,000 צוברי גז בבעלות עשרות חברות גז פרטיות. על פי דו"חות של רשויות הכיבוי, בשנה מטופלים כ-3000 אירועי חירום בשנה כתוצאה מדליפות גז. אין ספור ניסיונות של רשויות המדינה והרשויות המקומיות לקבל לידיהם את מיפוי צנרת הגז וצוברי הגז העלו חרס. מסתבר שחברות הגז מסרבות לחשוף את הנתונים ההכרחיים בתואנה כי מדובר בסוד מסחרי".

הבניין שנפגע מהפיצוץ בירושלים (צילום: צילום: דוברות כיבוי והצלה, ירושלים)
הבניין שנפגע בפיצוץ בלון גז בירושלים (צילום: דוברות כיבוי והצלה, ירושלים)
(צילום: דוברות כיבוי והצלה, ירושלים)
(צילום: דוברות כיבוי והצלה, ירושלים)

מרכז השלטון המקומי שוקל להגיש תביעה ייצוגית בשם כל הרשויות המקומיות נגד חברות הגז על מנת לקבל את הנתונים של פריסת צנרת הגז וצוברי הגז בתחומי הרשויות המקומית. לטענת נעים, לא ראוי כי במדינת ישראל, המתיימרת להיות מעצמת גז, התקינה בתחום כל כך מיושנת  והאחריות מתחלקת בין שלושה משרדי ממשלה (התמ"ת, הגנת הסביבה והאנרגיה). בפועל אין פיקוח ראוי על  על תקינות הצנרת וצוברי הגז וקיים חוסר שיתוף פעולה בין הרשויות לחברות הגז.

כך אפשר למנוע דליפת גז

בעקבות האסון מציעים מומחי מכון התקנים הישראלי טיפים מצילי חיים לשימוש בטוח במערכות גז: 

• תקן ישראלי – ת"י 158 מתקנים לגזים פחמימניים מעובים (גפ"מ) – המתייחס למערכות גז, תכנון, בדיקה ותחזוקה, נמצא באתר מכון התקנים לצפייה בחינם להיום בקישור: http://www.sii.org.il/44-6906-he/SII.aspx?pos=1

• התקן דורש שתהיה בדיקה של טכנאי גז לפחות אחת לחמש שנים, ולעיתים אף בזמן מוקדם יותר, בהתאם למכשירים הנמצאים בבית. ישנם מכשירים שנדרשת להם בדיקה שנתית.

• בדיקת הגז התקופתית היא ללא תשלום ונעשית ע"י החברה שמספקת את הגז. יש לוודא כי הבדיקה מתבצעת בפועל.

• המערכות שנמצאו תקינות הן בטוחות לשימוש.

• במבנים בהם יש אוכלוסיה "חלשה" (בתי אבות, ילדים, מוגבלים יכו'…) כדאי לבצע בדיקת מערכות גז שנתית למרות שהחוק מחייב פעם בחמש שנים.

• ברז הגז הראשי של הבניין נמצא בדרך כלל בלובי ואפשר למצוא אותו בעזרת השילוט. בבתים פרטיים ברז הגז נמצא על מיכל הגז עצמו.

• כשנכנסים לבית חדש כדאי ללמוד היכן נמצא ברז הגז הראשי והדירתי.

• אם יש חשד לריח גז (בגז הביתי מוסיפים ריח כדי להזהיר אנשים), יש לסגור  מיידית את ברז הגז להזמין את חברת הגז והכבאות.

• עם הופעת ריח הגז אין להדליק או לכבות מכשירים חשמליים, קל וחומר מקור אש כמו סיגריה. יש לאוורר מיידית את הבית, להרחיק את האנשים ממקור הריח ולהזמין את חברת הגז והכבאות.

• החזרה למבנה תהיה רק לאחר שחברת הגז בדקה ואישרה כי מערכות הגז תקינות והמבנה בטוח.

• לכל חברת גז יש מוקד חירום הפתוח 24 שעות ביממה. יש לוודא כי מספר הטלפון שלהם זמין.

•  כל שינוי או תיקון במערכות הגז חייב להיעשות אך ורק ע"י טכנאי מורשה. טכנאי החברה או טכנאי פרטי עם אישור ממשרד האנרגיה. אין לנסות לסדר תקלות גז לבד.

מערכות שמנטרות וסוגרות את הגז

בעולם קיימות מערכות רבות המזהות את הגז ומנתקות אותו אוטומטית. עומרי דותן, מנכל Nleak, שפיתחה מערכת המזהה דליפת גז ומנתקת מידית את הגז בדירה:  "מה שקרה בירושלים היה יכול להימנע די בקלות על ידי שימוש במערכות מודרניות שמנטרות ושולטות בזמן אמת בסגירת הברז כדי למנוע את הנזק הגדול. הפתרונות הקיימים כיום בשוק הם גלאי גז, שמזהים את דליפת הגז אך לא סוגרים אותו, פתרונות של מערכות שמנטרות וסוגרות את הגז, אך הן דורשות חיווט ושינוי מבני ופיתוח ישראלי חדשני של מערכת אלחוטית שמזהה וסוגרת את הגז ואף שולחת הודעה לנייד על דליפת גז".

דותן מסביר עוד: "התשתיות בעולם ובישראל הן תשתיות ישנות שאינן מבוקרות על פי תקן.  לכן חובה להתקין מערכות כאלה כאמצעי זהירות מונע אסון, ממש כשם שמתקינים אמצעי למניעת התחשמלות בכל דירה. מערכות כאלה מומלץ להתקין  בעיקר בבניינים הישנים, בהם הבלונים עומדים חשופים מחוץ לדירה אבל גם בבניינים החדשים, בהם גובר השימוש של חימום של דוד המים בגז".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן