Skip to content

שיעור בדמוקרטיה בתיכון אורט בקרית טבעון

מאות מתלמידי בית הספר בו מלמד המורה שזומן לשימוע בגין התבטאויות שמאלניות, מגובים במספר הורים ובוגרי בית הספר, התאספו בתחילת יום הלימודים בכניסה למוסד החינוכי. לבושי שחורים ועם מסקנטייפ על הפה. הם הניפו שלטים האומרים: "לנו לא יסתמו את הפה" ו"חופש הביטוי הוא זכותנו, וגם זכות המורים"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הבוקר לימדו את עצמם תלמידי תיכון אורט גרינברג בקרית טבעון את שיעור האזרחות החשוב ביותר שיכלו לאחל לעצמם. מאות מתלמידי בית הספר, מגובים במספר הורים ובוגרי בית הספר, התאספו בתחילתו של יום הלימודים בכניסה למוסד החינוכי. לבושי שחורים ועם מסקנטייפ על הפה, הם הניפו שלטים האומרים – "לנו לא יסתמו את הפה" ו"חופש הביטוי הוא זכותנו, וגם זכות המורים". 

הכול מתרחש יממה לאחר שפורסם שמורה מבית הספר, אדם ורטה, קיבל זימון לשימוע לפני פיטורין לאחר שתלמידה שלו, ספיר סבח, התלוננה במכתב שהופנה לשר החינוך שי פירון על כך שהמורה אמר לכאורה בשיעור כי ישראל היא מדינת פלסטין וכי צה"ל לא מוסרי.

(צילום: נעה שפיגל)
"בית ספר זה לא רק מקום למבחנים ובגרויות" (צילום: נעה שפיגל)
(צילום: נעה שפיגל)
גם הורי התלמידים הצטרפו. המורים עמדו בצד (צילום: נעה שפיגל)

המוחים עמדו בשקט, עד שמהצד השני של הכביש נשמעו קריאות של כמה תלמידים שהתנגדו להפגנה שצעקו לעברם: "כן לחינוך, לא להסתה". המפגינים השיבו בקריאות: "כן לחינוך, לא להשתקה". מפעם לפעם גם נשמעו גם קריאות מצד המתנגדים להפגנה בנוסח "שמאלנים בוגדים" ו-"חבורה של משתמטים".

אורי, תלמיד כיתה י"ב במגמת מחשבת ישראל בה מלמד ורטה, שנכח בשיעור עליו כתבה התלמידה לשר החינוך, אמר: "כל מה שהיה זה פשוט הוצאת דברים מהקשרם. אדם מעולם לא אמר שישראל היא מדינת פלסטין. הוא אמנם הביע דעה פוליטית, אבל איפשר הבעת דעה לכולם. ספיר (התלמידה המתלוננת) כינתה אותו בוגד בשנה שעברה ואמרה שיש עונש מוות לבוגדים. אפשר להבין כאן את המסר שהיא ניסתה להעביר. אנחנו באנו היום להלחם על האפשרות לתת לאדם לחזור לחנך בביטחה, על אף איומים שקיבל על חייו לאחר שהסיפור התפרסם על דף הפייסבוק של חבר הכנסת מיכאל בן ארי. בית ספר זה לא רק מקום למבחנים ובגרויות".

ההפגנה תוכננה במהלך הלילה בפייסבוק ביוזמת התלמידים ועברה בשקט מופתי. המורה המדובר והתלמידה המתלוננת לא נראו בשטח, אולם בצד ההפגנה עמדו מספר מורים. הם לא הביעו דעה, אך כשתלמידים שהתנגדו להפגנה ניגשו לדבר איתם, הם ניסו להסביר להם את ההבדל שבין הבעת דעה לשיכנוע והסתה.

בתום השעה בה התנהלה ההפגנה בתיאום עם הנהלת בית הספר, קראו המורים לתלמידים לכיתות כדי להמשיך ולדון בנושא בצורה מסודרת בשיעורי מחנך. התלמידים התפזרו בשקט לכיתות, תוך כדי שהם מתכננים מהלכים עתידיים נוספים.

(צילום: נעה שפיגל)
"חופש הביטוי הוא זכותנו, וגם זכות המורים" (צילום: נעה שפיגל)
(צילום: נעה שפיגל)
(צילום: נעה שפיגל)

בינתיים פורסם בעיתון הארץ, כי המורה מבית הספר שזומן לשימוע, הודיע אתמול לממונים עליו ברשת אורט כי החליט לא להתפטר מעבודתו, כפי שהוצע לו בשבוע שעבר. במקביל, חתמו עשרות מתלמידי התיכון על עצומה המביעה תמיכה במורה ויוצאת נגד הניסיונות לפטרו.

3 Comments

  1. ש
    25 בינואר 2014 @ 21:23

    מזעזע לשמוע את דיעותיה חסרות ההגיון של עטרי. מי שם אחת כזו שנותנת לגיטימציה לאלימות וגזענות במערכת החינוך??? כדאי מאוד שתתפטר. בושה לאורט!!!

  2. אורי שני
    22 בינואר 2014 @ 10:34

    כרגע קבוצה גדולה של תלמידים עושים את דרכם מטבעון לירושלים, כדי להשתתף בדיון בכנסת על הפרשה אודות הרדיפה הפוליטית נגד אדם, מורה ב"אורט" טבעון. להלן מכתב מהמורה אדם למורי אורט טבעון:

    מורים יקרים, האירועים בקצרה:

    1. בתחילת שנה שעברה צחקתי מהערה גזענית שהשמיעה ספיר סבח. ספיר התלוננה, ובשיחה אצל לילך התנצלתי בפניה, הסברתי לה שאין לי שום דבר נגדה, שאני שמח שהיא בכיתה שלי, וברוח טובה היא שבה לכיתה.

    2. בחצי השני של השנה שעברה, בסופו של שיעור ובעקבות תלמיד שאמר שהמוסלמים משוגעים, אמרתי לכיתה שלדעתי המוסלמים לא יותר משוגעים מהיהודים. בעקבות האמירה הזו התפרצה ספיר ואמרה לי: "רק שתדע, שבמדינת ישראל יש עונש מוות לבוגדים, ואתה בוגד!". יצאתי מהשיעור ומהירתי אל לילך, שהתעקשה שהטיפול במקרה יהיה "חינוכי" ולא "משמעתי". בשיחה עם הצוות הרחב ועם ספיר ואמה, התעקשו השתיים שמעשיה של ספיר תקינים לחלוטין, לאחר שספיר סרבה אפילו להתנצל הדבר התמסמס.

    3. לפני שבועיים, בזמן שהייתי בבית ספר, קרא לי לפתע אבי שוורץ לחדרו, אחרי שבאותו יום ביטל את פגישתנו הראשונה מאז ומעולם (הוא אינו יודע מה אני מלמד, ורק בפגישה נודע לו שאני רכז המקצוע). הוא הודיע שזוהי שיחה בעקבות תלונה של תלמידה, ולכן ירשם פרוטוקול על ידי לימור. בשיחה נודע לי על ידי הקראה על מכתב תלונה ששלחה ספיר סבח לשר החינוך, ונתבקשתי להשיב על הטענות. את הטענות השקריות הכחשתי ואת המעוותות דייקתי (בקצרה: מעולם לא אמרתי שמדינת ישראל היא לא מדינת היהודים אלא הערבים – אני לא מפגר, מעולם גם לא אמרתי שצה"ל הוא הצבא הכי לא מוסרי בעולם, כשדובר על מעשים לא מוסריים של המדינה, סיפרתי שבצעירותי צעקתי במחאה על דברי בלע של דני איילון "ויוה פלסטין" וגם אמרתי להם בעקבות שאלתם שאני מתנגד לרפורמת עוז לתמורה ושלא סיימתי את לימודי ההוראה כדי לא להיכנס לתכנית), הסברתי מה היה ההקשר החינוכי שבו נאמרו הדברים שיוחסו לי, והדגשתי שלדעתי מחובתו של מורה להביא גם את דעתו לכיתה, כחלק מחינוך לדמוקרטיה ולערכיה. כשבוע לאחר מכן, מסר לי אבי הזמנה לשימוע אצל מירב עטרי (ראש מדור משאבי אנוש, או משהו כזה). את בקשתי לקבל לידי את מכתב התלונה נגדי דחו אבי שוורץ ומירב עטרי בטענה שמחובתם להגן על הילדה.

    יומיים לפני השימוע באורט, ביום שני האחרון, התפרסם מכתב התלונה של ספיר בדף הפייסבוק של חבר הכנסת לשעבר, צדיק הדור, מיכאל בן ארי, וחשף את שמי המלא למסכת הגידופים, ההסתה והאיומים ששמורים בדרך כלל למי שנתפסים כאויבי העם, שחלקם מגיעים מתושבי טבעון ותלמידי בית הספר. מיד כשנודע לי על כך שלחתי הודעה כעוסה לאבי שוורץ. ובכל הזמן שעבר מאז ועד עכשיו לא פנה אלי אף גורם מבית הספר או מאורט, כאילו לא קרה דבר, וההגנה היחידה שקיבלתי היתה מתלמידי, שהתעלו על עצמם, התעקשו לומר את האמת, ריגשו עד דמעות, והצדיקו את שמה המצחיק של מגמת "מנהיגות". אני פניתי למשטרה ולסיוע משפטי כנגד הרדיפה הפוליטית שהחלה להסתמן. החוקר בתחנת המשטרה הציע לי לגשת לבית משפט בבקשה לצו הרחקה מבית הספר כנגד התלמידים המסיתים, ולאור החשש מהתלמידים וחוסר הוודאות לגבי עמדת בית הספר ואורט, החלטתי שלא להגיע לבית הספר כל עוד לא נעשה שום צעד כדי להגן עלי.

    בשימוע שנערך לי ביום ד' הכחישו אבי שוורץ, לאה קליינמן ומירב עטרי שידוע להם משהו על המתרחש בפייסבוק, ועל תלמידים שמאיימים על מורים ועל תלמידים אחרים, ובתגובה לכך שאמרתי שהודעתי לו על כך בהודעה אמר לי אבי שאינו נוהג להיכנס לפייסבוק. לאחר השימוע ביקשה ממני מירב עטרי בחוצפתה שאתפטר, לטובתי ולטובת המערכת, ולהשיב לה מה בדעתי לעשות עד מחר, יום ראשון. לאחר התלבטות רבה החלטתי שחובתי לתלמידי היא הגדולה מכולם, ובעבורם עלי להמשיך להגיע לבית הספר, עד שהדבר יימנע ממני. בעיניי, הטיפול של בית הספר במקרה, שבמקום לברר ולהבין מי התלמידה ומי המורה, מיהר להעביר דיווח מפורט על האמירות החמורות, שאינן מנוגדות לנוהל, ושיוחסו לי שלא בצדק, נובע מכשל חמור בהבנת הסיטואציה ובניהולה. את המשך הגיבוי שספיר קיבלה, לאחר שמניעיה האידיאולוגיים כבר התבררו עם תגובותיה לפרסום בפייסבוק של מיכאל בן ארי, אני לא יכול לראות אלא כמחדל חמור שמאחוריו חוסר מקצועיות משווע במקרה הטוב, ורדיפה פוליטית במקרה הרע.

    אני לא כועס על היעדר הסולידריות שהיה או יהיה, אני מכבד את כולכם, ובהחלט מבין שלא כל אחד מעוניין או מרגיש מספיק בנוח לתמוך בי במקרה הזה. חשוב לי, עם זאת, להגיד לכם ששיתוף הפעולה של בית הספר ורשת אורט עם ספיר ועם מיכאל בן ארי, תוך מתן גיבוי מלא לרדיפה הפוליטית שספיר סבח החלה כנגדי, הם תעודת עניות למוסד שמכנה עצמו "בית חם של ערכים ודעת", וראוי שקולכם יישמע.

    דבר אחרון. חשוב מאוד מאוד, שכולכם תדעו כי מותר ורצוי שמורה יביע את דעתו הפוליטית בכל עניין, ושהאיסורים הם רק על קריאה לתמיכה בתנועה פוליטית, על מניפולציה לשכנוע בעמדתך, או על אמירות גזעניות או כאלה המסיתות לאלימות. הטענה שנשמעת שוב ושוב שעל פי חוזר מנכל "אין להביע את דעתך בכיתה" היא שקרית לחלוטין, והטוענים אותה מונעים או מחיבת יתר לנהלים, או משנאת יתר לחופש הביטוי. לעניות דעתי, אסור לנו לישר קו עם הנוהל המומצא הזה, חשוב לדון עם התלמידים בכל נושא, בייחוד אם מדובר ב"חומר נפץ", וחשוב שהתלמידים ידעו שאנו אנשים בעלי דעות ואידיאלים שבשמם אנחנו פועלים, שאיכפת לנו מהנעשה בעולם, ושאנחנו לא עושי דברה של מערכת מנוונת.
    אדם.

  3. נאוה
    21 בינואר 2014 @ 8:10

    אני גאה בכם, חבל שלא הייתי אתמול באיזור

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן