Skip to content

משרד הבריאות יחל לטפל במהגרים נשאי HIV וחולי איידס

בתום תהליך שהחל לפני שש שנים, פורסם חוזר מנכ"ל משרד הבריאות המבטיח טיפול למהגרים נשאים וחולים. עד כה, טופלו נשאים וחולים על ידי צוותי רפואה מתנדבים במרפאה הפתוחה של ארגון רופאים לזכויות אדם
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

הנחיות מנכ"ל משרד הבריאות מבטיחות טיפול תרופתי ומעקב בכלל מרכזי האיידס בישראל. עד כה, טופלו נשאים וחולים על ידי צוותי רפואה מתנדבים במרפאה הפתוחה של ארגון רופאים לזכויות אדם ובשיתוף עם הוועד למלחמה באיידס, אשר סיפק טיפול תרופתי עבור חלק מהמטופלים. 

בעוד הטיפול בנשאים בישראל ובעולם התקדם והתפתח, ברופאים לזכויות אדם היו עדים לא אחת במהלך השנים שחלפו, למקרים של מוות של מהגרים בישראל כתוצאה מהעדר טיפול. במהלך השנתיים האחרונות, מתו שלושה ממטופלי המרפאה הפתוחה בשל היעדר נגישות לטיפול ולתרופות מתאימות. 

עם פרסום חוזר המנכ"ל יוכלו 150 מהגרים נשאים לקבל מעקב רפואי ישירות במרכזי האיידס בישראל. בנוסף, מתחייב משרד הבריאות להעניק טיפול תרופתי לאלו שיעמדו בקריטריונים הרפואיים המצויינים בחוזר. זאת בניגוד למצב עד כה בו נזקקו להפניות מטעם רופאים לזכויות אדם כמו גם לתשלום סכומים שהצטברו לאלפי שקלים בשנה לשם ביצוע הבדיקות. עלויות שרבים מהמטופלים לא יכלו לעמוד בהם. 

הפגנת המהגרים בתל אביב (צילום: דן בר דוב)
סבל מיותר. הפגנת המהגרים בתל אביב (צילום: דן בר דוב)

המיזם המשותף המוצג במסמך של משרד הבריאות מאגד גורמים ממשלתיים, מרפאות איידס, ארגונים לא ממשלתיים (NGOs), חברות תרופות וחברות מסחריות אחרות. במימון המיזם משולבים תקציבים ממשלתיים, חברות תרופות שתורמות תרופות אנטי-רטרו-ויראליות (ART) ושירות רוקח בהתנדבות. המיזם נובע מטעמים הומניטאריים ומטעמי בריאות הציבור.

על פי הודעת ארגון רופאים לזכויות אדם, "אנו הרופאים מצרים על הזמן הרב שלקח למשרד הבריאות להירתם לנושא ולהוביל לפתרון משמעותי, שנים שבהן אבדו חיים ללא צורך. לצד זאת, אנו מברכים את המשרד על פועלו בנושא, על הרתמותו האינטנסיבית בשנה האחרונה לקידום פתרון ועל כך שדווקא בימים אלו בהם משרדי הממשלה השונים מפנים גבם למצוקת המהגרים, פועל משרד הבריאות על מנת להעניק טיפול רפואי, גם אם מועט, למהגרים ופליטים". 

פרופ' צבי בנטואיץ', חבר הנהלת רופאים לזכויות אדם וראשון רופאי האיידס בישראל: "כמי שמטפל מזה שנים הן בנשאי HIV  וחולי איידס ישראלים והן בחסרי מעמד, היה לא פשוט לעמוד מול האחרונים ללא יכולת להעניק להם את הטיפול הטוב ביותר שאנו יכולים להעניק ולראותם סובלים סבל מיותר. אני שמח שמשרד הבריאות, בהובלתו של פרופ' גמזו, נענה לבסוף למאבקנו הממושך, התגייס למטרה חשובה זו ויצר מסגרת שתבטיח את טיפולם הרפואי".

נוהל משרד הבריאות להפעלת תוכנית קהילתית למעקב וטיפול למהגרים נשאי HIV, חסרי ביטוח רפואי.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן