Skip to content

לבני תפעל לביטול מאסרים, כחלק מאמצעי האכיפה של ההוצל"פ

לבני: "לאסור אדם זה אמצעי חמור ופוגעני ביותר. לאסור אדם שבאופן אמיתי אין בידיו אמצעים להחזיר את חובו, בוודאי לא יעזור להחזיר את החוב - אבל זה כן יפגע בכבודו ובמשפחתו
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

שרת המשפטים, ציפי לבני, תקדם חקיקה שתקבע כי לא ניתן לאסור חייבים כחלק מהאמצעים שמפעילה רשות ההוצאה לפועל לגביית החוב. על הצעד הודיעה אתמול גם חברת הכנסת מרב מיכאלי, בכנס מיוחד שערכה בנושא ולאחר שיזמה הצעת חוק פרטית לקידום מטרה זו.

בחודשים האחרונים קיימה שרת המשפטים שורה של דיונים בנושא, בין היתר עם מנהל רשות האכיפה והגביה, דוד מדיוני, ועם המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (כלכלי-פיסקאלי), אבי ליכט. במהלך הדיונים, הוצגו בפניה הנתונים הרלוונטיים וממצאי מדגמים שערכה רשות ההוצאה לפועל לבקשתה לצורך בחינת הנושא. מהנתונים עלה כי חרף הקפאת היכולת לעשות שימוש במאסרים ככלי לגביית חובות בשנים האחרונות, עדיין קיימת עלייה עקבית בשיעור הגבייה במערכת ההוצאה לפועל.

לבני: חלופות אכיפה אפקטיביות למאסר (צילום: דן בר דוב)
לבני: חלופות אכיפה אפקטיביות למאסר (צילום: דן בר דוב)

לאור נתונים אלה, וכן נוכח הקושי האמיתי להבדיל בין חייבים בעלי יכולת המשתמטים מחובותיהם לבין חייבים שאין ביכולתם לשלם את חובותיהם בשל מצוקה כלכלית אמיתית, לרבות קשישים, חולים, עולים חדשים ואוכלוסיות מוחלשות אחרות אשר צו מאסר עלול להיות הרסני ולהוביל להידרדרות נוספת במצבם הקשה ממילא, החליטה השרה כי יש לבטל כליל את המאסרים ככלי לגביית חובות בהוצאה לפועל.

 יחד עם זאת, שרת המשפטים הורתה לדרג המקצועי לגבש בהקדם חלופות אכיפה אפקטיביות לגבייה על מנת לאפשר לזוכים (בעלי החוב) לממש את זכותם ולהשיב לעצמם את מה שחייבים להם. הכוונה היא לכך שרשות ההוצאה לפועל תוכל לבצע תפקידה באופן מיטבי, ולסייע בידי הזוכים לגבות את חובם.

השרה לבני: "לאסור אדם זה אמצעי חמור ופוגעני ביותר. לאסור אדם שבאופן אמיתי אין בידיו אמצעים להחזיר את חובו, בוודאי לא יעזור להחזיר את החוב – אבל זה כן יפגע בכבודו ובמשפחתו. עם זאת, לצד ביטול המאסרים, נדאג לצייד את ההוצאה לפועל בכלים משמעותיים, מרתיעים ואפקטיביים  כדי שיוכלו לפעול בנחישות בקרב החייבים, ולהביאם להחזר חובותיהם״.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן