Skip to content

עשרות הגיעו לחדרי המיון של הלל יפה עם קשיי נשימה

בעשרים וארבע השעות האחרונות הגיעו למרכז הרפואי הלל יפה עשרות מקרים של מבוגרים וילדים עם בעיות נשימה בדרגות שונות. בכול אשם מזג האוויר האביך ששרר בחוץ. שמונה מהם מהם אף אושפזו להמשך טיפול
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בעשרים וארבע השעות האחרונות הגיעו למרכז הרפואי הלל יפה עשרות מקרים של מבוגרים וילדים עם בעיות נשימה בדרגות שונות. בכול אשם מזג האוויר האביך ששרר בחוץ. שמונה מהם מהם אף אושפזו להמשך טיפול

ד"ר פסציאנסקי בודק את אביו, פיטר, בחדר מיון בזמן טיפול אינהלציה
ד"ר פסציאנסקי בודק את אביו, פיטר, בחדר מיון בזמן טיפול אינהלציה

מאת עמית קרטס בנין

מזג האוויר האביך ומלא האבק הביא למרכז הרפואי הלל יפה עשרות פניות של בני אדם שהתלוננו על קשיי נשימה חריגים מהרגיל. מדובר בכ-20 מקרים של בני אדם הסובלים מקשיי נשימה ברמות חומרה קלה עד קשה, שהגיעו לחדר המיון הגדול, וכן כשלושה מקרים של ילדים שהגיעו לחדר מיון ילדים. שמונה אושפזו, אחד במצב בינוני ונזקק להנשמה.

בין הפונים היה גם פיטר פסצ'יאנסקי, בן ה-80, אביו של סגן מנהל המחלקה לרפואה דחופה, ד"ר פבל פסצ'יאנסקי. פיטר, חולה במחלת ריאות כרונית, שמזג האוויר האביך גרם להתפרצותה. ד"ר פסצ'יאנסקי מספר, כי אחותו יצרה עימו קשר בבוקר ואמרה שהיא מגיעה עם אביהם למיון עקב קשיי הנשימה הקשים. "מאתמול בדקנו כבר עשרות מקרים של אנשים שהגיעו בגלל האובך בחוץ", מספר ד"ר פסצ'יאנסקי, "אך האופציה שאצטרך לטפל גם באבי בהחלט לא עלתה בראשי, אני מודה. כשהוא הגיע בדקתי אותו ולאחר מכן הוחלט כי יקבל טיפול אינהלציה ויאושפז להמשך השגחה", הוא מעדכן.

ד"ר ג'לל אשקר, מנהל המלר"ד, מסביר כי הפניות הרבות הן ללא ספק תוצר מובהק של מזג האוויר הלא שגרתי. "דרכי האוויר שלנו מורכבים משריר המבצע בשגרה פעולה שאין לנו שליטה עליה. כאשר שריר זה מגורה מחלקיקי אבק, או פיח, נגרם כיווץ ועל ידי כך היצרות של דרכי האויר הקטנים. פעולה זו יוצרת גם שיעול וקוצר נשימה גובר", הוא מבהיר, "מי שסובל מאסטמה, מחלה כרונית נשימתית ובוודאי שילדים שדרכי הנשימה לא מפותחות, סובלים יותר במזג אוויר שכזה, וחלקם מגיעים אלינו לשם קבלת טיפול".

גם למלר"ד ילדים הגיעו במהלך הלילה מספר ילדים עם בעיות נשימה", מוסיפה ד"ר עדי קליין, מנהלת מחלקת הילדים. "מתוך כמה עשרות, שלושה מקרים היו במובהק תוצר ישיר של מזג אוויר. את אחד מהילדים, ילד בן 8 שסובל מאסטמה, החלטנו לאשפז לשם קבלת טיפול תומך והשגחה. מצבו בבוקר השתפר ואני מניחה שהוא ישוחרר לביתו ביממה הקרובה".

ד"ר קליין מדגישה שכאשר נוצר מזג אוויר שכזה יש לשים לב לפעולות הבאות: אם מספר הנשימות עולה על 40 לדקה אצל ילד שהוא מעל לגיל שנה, אזי יש לפנות למוקד רפואי לצורך אבחון וטיפול. אם הילד מכחיל, או אפטי ופחות ערני אז כמובן שרצוי לפנות במהירות לחדר מיון. "הטיפול המקובל", היא מממשיכה להסביר, "הוא שימוש באינהלציות, שמרחיבות את דרכי הנשימה (הסימפונות)ומסייעות להחזיר את הנשימה לסידרה".

ד"ר אשקר וד"ר קליין ממליצים שניהם כי במזג האוויר הנוכחי ובמזג אביך ככלל רצוי בעיקר להשאיר את החלונות סגורים ולהימנע מלצאת החוצה, במיוחד לאנשים בעלי תנגודת גוף ירודה, לחולים במחלות ריאתיות, לנשים בהריון, קשישים, וכמובן לילדים ולפעוטות.

מהמשרד לאיכות הסביבה נמסר: סופת האבק אשר פוקדת את אזורינו מאתמול ממשיכה לגרום לריכוזי אבק גבוהים. שיאה של הסופה היה אתמול בשעות אחה"צ והערב.

משעות הלילה קיימת מגמת ירידה הדרגתית ואיטית בריכוזי האבק בכל האזורים, אולם עדיין מדובר בריכוזים גבוהים מאוד ועל כן התראת המשרד להגנת הסביבה לאוכלוסיה בכלל ולאוכלוסיות הרגישות בפרט, בעינה עומדת.

להלן המלצות המשרד להגנת הסביבה

בימים של זיהום אוויר גבוה מאוד – המלצה לחולי לב וריאות, קשישים, ילדים ונשים בהריון: הימנעות משהייה ממושכת בחוץ שלא לצורך.

המלצה לכלל האוכלוסייה – הימנעות מפעילות גופנית מאומצת ממושכת בחוץ.

להלן סיכום הנתונים בטבלה:

נכון ליום רביעי 8/2/2012

שעה 10:00

תחנה

ממוצע 24 שעותי

פי כמה ביחס לערך הסביבה

ירושלים

890

5.93

מודיעין

878

5.85

רחובות

853

5.69

גבעתיים

842

5.61

אשקלון

657

4.38

תל אביב

654

4.36

באר שבע

614

4.09

בית שמש

500

3.33

עפולה

460

3.07

נשר

388

2.59

קרית אתא

350

2.33

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן