Skip to content

החום מוציא את הנחשים מחוריהם: פועל הוכש בקיבוץ דפנה

לחדר המיון במרכז הרפואי זיו הובהל מאג'ד אבו-סלאח (56), שהוכש על ידי נחש צפע בעת שעסק בקטיף אשכוליות. בתחילת עונת ההכשות הנחשים מסוכנים יותר
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

מאג'ד אבו-סלאח (56) פועל בפרדס קיבוץ דפנה, הובא לחדר המיון במרכז הרפואי זיו לאחר שהוכש על ידי נחש צפע במהלך קטיף אשכוליות.

אבו-סלאח מספר: "במהלך קטיף האשכוליות קראה לי פועלת שעבדה לידי ואמרה לי שהיא חושבת שראתה נחש על אחד העצים והיא מפחדת לקטוף. החלפתי אותה והתחלתי לקטוף בזהירות, כאשר לפתע הרגשתי נכישה ומיד הבחנתי בנחש. תפסתי את הנחש בזנבו, זרקתי אותו לאדמה והרגתי אותי. אחר כך קראתי שייקחו אותי לבית החולים" אומר אבו-סלאח.

נחש הצפע באורך חצי מטר שהכיש פועל בעת קטיף אשכוליות
נחש הצפע באורך חצי מטר שהכיש פועל בעת קטיף אשכוליות (צילום: רחלי כהן)

ד"ר חוסיין עאמר, מנהל המחלקה לרפואה דחופה (מיון) במרכז הרפואי זיו אומר, כי הכשת נחש בחודש ינואר הינה חריגה ביותר: "הפועל הגיע אלינו כאשר הוא סובל מהכשה באצבע יד ימין. הוא סבל מכאב חד ביד, סחרחורות והקאות, טופל במיון והועבר להמשך מעקב והשגחה במחלקה פנימית".

ד"ר חוסיין עאמר מנהל המיון בזיו עם הפועל שהוכש (צילום: רחלי כהן)
ד"ר חוסיין עאמר, מנהל המיון בזיו, עם הפועל שהוכש (צילום: רחלי כהן)

"כנראה שעקב מזג האוויר החם הנחשים החלו להיות פעילים מוקדם במיוחד השנה. זוהי אינה תקופה שאופיינית להכשות, שבדרך כלל מתחילות מאוחר יותר בשנה, בסביבות חודש מרץ, כאשר מזג האוויר מתחמם. בממוצע מדי שנה מטופלים בחדר המיון במרכז הרפואי זיו 30 מקרים של הכשות נחש, כאשר בשנים מסוימות הגיע המספר אף עד ל-50 נפגעים".

עוד מוסיף ד"ר עאמר, כי בתחילת עונת ההכשות הנחשים מסוכנים יותר משום שכמות הארס שלהם גדולה וכמות ארס רבה עלולה להשפיע באופן קשה על מערכת העצבים ושרירי הגוף ולגרום להרס הכדוריות האדומות: "הסימנים הראשונים לאחר הכשת נחש הינם כאב דוקר או שורף, סימני הכשה על העור ונפיחות. סימנים נוספים שיכולים להופיע הם בחילה, הקאה, שלשול, חולשה וירידת לחץ דם. לעיתים מופיעים סימנים מאוחרים כמו נמק, שטפי דם וזיהום הפצע. יתכנו גם הפרעות בקרישה, דימום במערכת העיכול, התכווצויות, הפרעה במערכת הלב וכלי הדם, איבוד הכרה ואי ספיקת כליות", אומר ד"ר עאמר. 

הרופא הבהיר, כי במקרה של הכשת נחש יש לפנות את הנפגע במהירות האפשרית לקבלת טיפול רפואי וכי הטיפול הראשוני שיש לתת לנפגע לפני הגעת הצוות הרפואי או ההגעה לבית החולים הוא השכבת הנפגע והרגעתו, "חשוב שהאדם שהוכש יהיה רגוע ככל האפשר כי עלייה בדופק ובלחץ דם מזרזת את התפשטות הארס בגוף. חשוב לקבע את הגפה הפגועה ולשטוף את אזור ההכשה במים. בשום מקרה אין לחתוך את הפצע, אין למצוץ את הדם במקום ההכשה, אין לקשור את הגפה, אין לבצע חסימת עורקים, אלא רק לקבע את הגפה שתזוז מעט ככל האפשר. בשום אופן אין לרוץ – הריצה מזרזת את זרימת הארס בגוף. אין להניח קרח ישירות על מקום ההכשה, אין לקחת משכך כאבים ולשתות שתייה חריפה. חומרת ההכשה תלויה בסוג וגודל הנחש, גיל וגודל הנפגע, הזמן שחלף מאז ההכשה ואופי ההכשה. חשוב ביותר לנסות ולזהות את סוג הנחש שהכיש את הנפגע, צבעו ומאפייניו. זיהוי הנחש יסייע לרופאים בטיפול בנפגע" אומר ד"ר עאמר.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן