Skip to content

מטרידים אותך בעבודה? את/ה לא לבד

זוהי תופעה שאנו לא תמיד יודעים לשים עליה את האצבע, והיא לא ממש מדוברת בשיח מנהלים • אנחנו יודעים ומדברים יותר ויותר על הטרדה מינית, אבל "סתם" הצקה פשוטה, שכל כך מוכרת כמעט לכל אחד מאתנו, היא משהו שמטאטאים משום מה מתחת לשטיח
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

איכות החיים של כל אחד מאיתנו נקבעת בעיקר על ידי מערכות יחסים. כשיש לנו מנהלים מפרגנים ועמיתים נעימים, גם אם העבודה לא ממש מרתקת, נהיה די שבעי רצון. הבעיה היא, שחלק גדול מאיתנו יתקל במהלך הקריירה בהצקות מצד מנהלים ועמיתים, שיהפכו את הקריירה שלנו לסיוט.

ההטרדה משפיעה על איכות החיים (freedigitalphotos)ההטרדה משפיעה על איכות החיים (freedigitalphotos)

איתן מאירי, מנכ"ל חברת הייעוץ "ניהול אפקטיבי" הוציא לאחרונה ספר בשם "המגפה השקטה במקומות העבודה". הספר מבוסס על תחום ייעוץ בו הוא מתמחה בשנים האחרונות, והוא ההטרדות בעבודה. מאירי מסביר, שלפחות אחד מארבעה עובדים (לפי נתונים של התמ"ת. לפי נתונים אחרים, ייתכן שמדובר באחד משני עובדים) יהיה נתון במהלך הקריירה שלו ל"הצקות קשות", שכוללות התנכלויות והתעמרות. בדרך כלל, העובדים הללו אינם עושים הרבה, מלבד אולי "לקטר" לחברים ולקרובי משפחה. אין להם תחושה שיש מישהו בארגון שאפשר לגשת אליו. כך, מנהל מתעמר לא נתקל במכשולים לשיטות ההתעללות שלו ועוד עובדים סובלים מהצקותיו.

איך נעשית הפגיעה? יש אינספור דרכים לפגוע

התפרצויות זעם וקללות, לעג והקטנת ערך, האשמות שווא, מתן הוראות בלתי הגיוניות ובלתי ניתנות לביצוע, לקיחת קרדיטים על העבודה שלך, מידור ובידוד, אפליה לרעה, חבלה בעבודה ואיום בסנקציות ובפיטורים בלי הפסקה. כל אלו מביאים את קורבן ההטרדה לחוש אומלל ומדוכא, וכן גורמים לסימפטומים גופניים כמו תחושות של תשישות, קושי להירדם, כאבי בטן, הפרעות אכילה, סחרחורות וטיקים.

רוב הפוגעים הם גברים, אך לא נמצא הבדל בין בעלי השכלה נמוכה וגבוהה בנטייה להטריד. מה עוד ניתן לומר על הפוגען? הוא רואה את עולם העבודה כזירת מלחמה, בה אתה טורף או נטרף. עבורו, לטרוף ולפגוע היא ברירת המחדל. הברירה האחרת היא להיות הקרבן הנטרף. לעתים האנשים הללו הם דווקא אינטליגנטים ובעלי קסם אישי רב, אשפים בפוליטיקה ארגונית ויודעים להתחבר למוקדי הכוח, אך הם חסרי רגישות לאחרים ולמצוקות שלהם, הם חולי שליטה ואגוצנטריים.

מיהו הנפגע ומדוע נבחר כמטרה?

אפשר להרגיע את הקרבנות: בדרך כלל הם נבחרים בגלל תכונותיהם החיוביות דווקא, או בגלל חולשה או רגישות זמנית. בדרך כלל, הקרבנות הם עובדים בעלי מחויבות גבוהה למקום העבודה, כאלה שיתקשו לקום ולעזוב בגלל ההצקה הנמשכת, הם משתפי פעולה ועובדים היטב בצוות, ודווקא תכונות אלה מאיימות ומפחידות את המטריד.

מטרידים אותך? יש מה לעשות! (freedigitalphotos)מטרידים אותך? יש מה לעשות! (freedigitalphotos)

המוטרדים נוטים לשתוק, מאפיין שעליו בונה המציק הפוגע. בתגובה לשתיקתם בתוך המערכת, הם רגישים יותר בריאותית, ונוטים לסבול הרבה יותר מכאבי גב, מחלות לב וזיהומים.

והארגון השותק. ברוב מקומות העבודה ניתן למצוא סוגים שונים של הצקות, אבל רק במיעוטם מתייחסים לתופעה בכובד ראש. בדרך כלל, נוטים לסלק את הנפגע דווקא, ומשלמים על כך מחיר: רמת ניהול ירודה יותר מכפי שניתן היה להשיג, ארגון שיש בו עובדים לחוצים רבים, תחלופה גבוהה, ובסופו של דבר, גם פגיעה בתוצאות העסקיות לאורך זמן. לא כדאי לאף אחד ומשום בחינה.

ולמה ממשיכים לשתוק?

לעתים הם מאמינים כי זהו פשוט המצב הקיים בעולם העבודה, ולא ניתן לשנותו. הם גם חוששים שלא יאמינו להם או שיוציאו להם שם של "טרבל-מייקרים".

היכן הפתרון? לתעד. לנהל מעין יומן של פגיעות, כדי להבין במה מדובר, להחזיר שליטה ולבחון דפוסים. לא רצוי לתעד במחשב של מקום העבודה או ליידע על כך את המטריד. התיעוד, כולל הקלטות, יכול לשמש אחר כך – אם מחליטים להתלונן. במקביל, חשוב מאוד לשתף ולקבל תמיכה מצד בני משפחה וחברים, ולחפש אחר מידע ועזרה מקצועית.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן