Skip to content

יחימוביץ': שר"פ בבתי החולים הציבוריים הוא חזרה לימי הביניים

ח"כ יחימוביץ', שהופיעה לפני ועדת גרמן, טענה כי הכנסת השר"פ משמעותה קריסה מהירה של הרפואה הציבורית וחזרה לימים בהם האצולה טופלה בקפידה וחייו של ההמון הופקרו. בין היתר הציעה: מניעת שר"פ בבתי חולים ציבוריים, תקצוב יעודי לתגמול רופאים אחר הצהריים ובחירת רופא ללא תשלום לכולם. "כאן אין צורך בפיילוט. הוא נעשה בשערי צדק ובהדסה והממצאים […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

כבר לפני כחודשיים הופיעה ח"כ שלי יחימוביץ', לבקשתה, לפני חברי ועדת גרמן, הבוחנת כעת הכנסת רפואה פרטית לבתי החולים. היא הציגה מצגת מפורטת, הביעה התנגדות חריפה להכנסת שר"פ, הציעה פתרונות, ותושאלה ע"י חברי הוועדה. יחימוביץ' ביקשה אז להופיע לפני ועדת גרמן. בסוף השבוע, במפגש עם פעילים חברתיים, חשפה לראשונה את המצגת שהציגה לוועדה בנובמבר וסיפרה על המפגש.

"כאן אין צורך בפיילוט", אמרה. "הפיילוט כבר נעשה בשערי צדק ובהדסה והממצאים קשים: בהדסה מי שאין לו כסף ממתין פי חמישה זמן ממי שאין לו, ובשערי צדק פי 13. תמרור האזהרה המזעזע ביותר הוא השר"פ בפגיה – הצלת חיים בכסף. השר"פ ידרדר את השירות למי שלא ישלם כסף פרטי, ויוקר המחיה יזנק: משפחה רגילה תשלם עוד 1,500 שקלים בשנה".

"הפיילוט כבר נעשה בשערי צדק ובהדסה". יחימוביץ' (צילום: ארכיון: דן בר דוב)
"הפיילוט כבר נעשה בשערי צדק ובהדסה". יחימוביץ' (צילום: ארכיון: דן בר דוב)

יחימוביץ' הצביעה על כמה תוצאות ישירות של הכנסת שר"פ לכלל בתי החולים: ההוצאה הפרטית לבריאות תזנק ועמה יוקר המחיה, התורים יתארכו, הרפואה הציבורית המערבית שישראל עדיין טובה בה – תקרוס, וגם הצלת חיים תעלה בכסף. בסוף השבוע שטחה את עיקרי הדברים לפני כ-70 פעילים חברתיים שהקימו בתוך מפלגת העבודה את החוג לתיקון מערכת הבריאות.

יחימוביץ' הניחה לפני הוועדה שורה של הצעות, ובהן: ראשית – מניעת שר"פ בכל בתי החולים הממשלתיים ובתי החולים של קופת חולים; השארת רופאים בבתי החולים בשעות אחר הצהריים באמצעות תגמול בתקצוב יעודי צבוע, שלא יספג בכלל תקציב בתי החולים; בחירת רופא זמינה לכולם וללא תשלום בכל הארץ – לשם כך על המערכת להיות שקופה, ובפרוצדורות שאינן חירום מטופל יכריע בעצמו אם לחכות זמן רב לרופא מועדף, או להתקבל במהירות לרופא אחר.

"יישום רחב היקף של השר"פ, כאשר המערכת הציבורית מדוללת גם כך, יוביל לזינוק בעלויות, ובעיקר – לפגיעה איומה באיכות השירות הרפואי שיקבל מי שאין ביכולתו לשלם", אמרה יחימוביץ'. "קיצור תור לעשיר הוא הארכת תור לעני, אין שום דרך מתמטית אחרת לסדר את זה. גם אין צורך בפיילוט ובבדיקות, הפיילוט כבר קיים בהדסה ובשערי צדק. הפגיעה במעמד הביניים המשלם כבר כעת מכיסו על בריאות תהיה קשה. הכנסת השר"פ תוביל לעלייה של עוד 3.5 מיליארד ש"ח בהוצאה הפרטית על בריאות – תוספת של כ-130 ש"ח בחודש למשק בית, או למעלה מ-1,500 ש"ח בשנה – זינוק ביוקר המחיה". היא ציינה כי נתוני העלייה בהוצאה למשפחה חושבו בהתבסס על מחקר של פרופ' לאה אחדות, לשעבר ראש מחלקת המחקר של הביטוח הלאומי, ופרופ' גבי בן-נון, לשעבר סמנכ"ל משרד הבריאות, שניהם חברים בוועדת גרמן.

יחימוביץ' הוסיפה כי "המימון הציבורי צונח במהירות והמימון הפרטי, מכיסי האזרחים, באמצעות הביטוחים הפרטיים, ממריא באותו קצב. המערכת נמצאת בחסר ריאלי של 9 מליארד שקלים, בגלל שחיקה תמידית. אין להפריד את הדיון על השר"פ מהמדיניות המאקרו כלכלית של הממשלה. מדובר בשחיקה מתמדת של ההוצאה הציבורית, שנובעת מתפיסת עולם. גם שינוי הכלל הפיסקלי, לפני כחודש, שינוי שיגרע 6 מיליארד שקלים מההוצאה הציבורית בשנת 2015, יפגע קשות ברפואה הציבורית. הקיצוץ לא יבוא מתקציב הבטחון, אני מבטיחה לכם. הוא יבוא מתקציבי החינוך והבריאות. השחיקה תעמיק, מנכ"לי קופות החולים יזחלו על ארבע ויתחננו על נפשם לעדכון התקצוב, ומנהלי בתי החולים יבואו ויתחננו שניתן להם את השר"פ, כי בית החולים שלהם מתמוטט. הם לא אשמים, ולא אתם יש לי ויכוח".

יחימוביץ' סיפרה כי הדגישה בפני הוועדה שאינה מתיימרת להבין בחומר יותר מהם, וכי ביקשה להופיע בפניהם כדי להדגיש את ההיבט הלאומי, החברתי והמוסרי של הפרטת הבריאות. "רפואה ציבורית טובה וחזקה היא סימן לנאורות ולעוצמה של מדינה. הפרטת הבריאות היא לא קידמה אלא חזרה לימים של חשכה ובערות, כשהצלת חיים נקנתה בכסף. לתקופה שבה אצילים ורוזנים טופלו בקפידה, וחייו של ההמון הופקרו והיו זולים".

יחימוביץ' בחוג לתיקון מערכת הבריאות במפלגת העבודה
יחימוביץ' בחוג לתיקון מערכת הבריאות במפלגת העבודה

היום הוסיפה יחימוביץ' בדף שלה: "אי אפשר להפריד בין הדיון על השר"פ מהמדיניות המאקרו כלכלית של הממשלה, שמקצצת, שוחקת, ואחר כך מפריטה ומטילה עוד ועוד תשלומים פרטיים. מעגל פרוע שמעמיק את אי השוויון ושוחק בסוף לא את 'המערכת' – אלא אתכם. את העמדה שלי, עם ניתוח, מצגת ופתרונות, פרשתי ביסודיות בעדות שלי לפני ועדת גרמן כבר לפני חודשיים. עכשיו, כשמתקרב שלב המסקנות של הוועדה, אנחנו מעלים הילוך, והמעורבות שלכם חיונית".

עוד סיפרה: "מתברר שאני הח"כית היחידה שביקשה להופיע ולהעיד לפני ועדת גרמן. זה היה שבוע לפני הפריימריס, נמנעתי מלפרסם את זה כי לא רציתי שחברי הוועדה יחשבו ולו לרגע שאני באה אליהם כדי לתקשר את המפגש. ד"ר אמתי ערמון שהקים את החוג לתיקון מערכת הבריאות בתוך מפלגת העבודה, ביקש ממני להציג בחוג את העדות שלי וכך עשיתי השבוע. חשבתי שאני באה למפגש מצומצם, שמחתי למצוא חדר מפוצץ באנשים טובים שאכפת להם".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן