Skip to content

לפיד הורה לעצור את העברות הכספים להתנחלויות

בעקבות פרסום בערוץ 2 כי הכספים בגין הקפאת הבנייה לא משמשים לייעודם המקורי ביישובי יש"ע. הם מועברים בדרך לכאורה לא חוקית לעמותת מועצת יש״ע, המשתמשת בכספים לצרכים פוליטיים, בחלקם - לפעילות נגד מדיניות הממשלה. השרה ציפי ליבני תדרוש בדיקת הנושא. הרצוג דורש ממבקר המדינה לחקור. מועצת יש"ע: "כל התנהלותה הכספית של המועצה שקופה, מבוקרת ובהתאם […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
ההעברות נעשו בסוף הכהונה של הממשלה הקודמת. לפיד (צילום: דן בר דוב)
ההעברות נעשו בסוף הכהונה של הממשלה הקודמת. לפיד (צילום: דן בר דוב)

שר האוצר, יאיר לפיד, הורה לעצור את כל העברות הכספים להתנחלויות בעקבות פרסום בערוץ 2, של העיתונאי אמנון אברמוביץ', לפיו כספים בסכום של כ-148 מיליון שקל, בגין הקפאת הבנייה בהתנחלויות, עוברים בדרך עקיפה מקופת המדינה לפעילותה של מועצת יש"ע. עצירת הכספים תעשה עד לבירור השימוש שנעשה בהם.

בעקבות הקפאת הבנייה בשטחים מקבלות רשויות מקומיות שם תקציבים שנועדו לפצותן על הוצאות שנגרמו להן בגין הקפאת הבנייה, בגין אי קבלת מסי ארנונה מהבתים שלא נבנו. העיתונאי אמנון אברמוביץ' טען, כי אותם כספים, בסכום של כ-148 מיליון שקל בגין הקפאת הבנייה' לא משמשים לייעודם המקורי ביhשובי יש"ע, כמו תחזוקת בתי ספר וגני ילדים והגברת הביטחון, אלא מועברים, בדרך לכאורה לא חוקית, לעמותת מועצת יש״ע, המשתמשת בכספים לצרכים פוליטיים, בחלקם לפעילות נגד מדיניות הממשלה.

עוד טוען אברמוביץ, כי מקורות במועצת ביש"ע טוענים, כי בעקבות הפעילות הפוליטית אושרה בנייתם של כ-900 יחידות דיור נוספות בשטחים.

לפיד: לעצור לבדוק ולהגיש מסקנות

לנוכח המידע זה, כאילו אותם כספים לא משמשים לייעודם המקורי, הורה שר האוצר לעצור מידית את התשלומים העתידיים בגין סעיף זה ובמקביל הורה לממונה על התקציבים, לחשבת הכללית וליועץ המשפטי במשרד האוצר לבדוק את הנושא ולהגיש לו בתוך שבוע את מסקנותיהם.

עוד נמסר מלשכת שר האוצר, כי העברות הכספים המדוברות נעשו בסוף כהונתה של הממשלה הקודמת.

לבני (צילום: דן בר דוב)
דורשת בדיקה. לבני (צילום: דן בר דוב)

שרת המשפטים ציפי לבני הבטיחה בתגובה לחשיפה כי תדרוש בדיקה של הנושא וגם הזכירה, כי באותה תקופה נפתלי בנט עמד בראש מועצת יש"ע.

יו"ר האופוזיציה ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג אמר כי "מי ששואל למה מחירי הדיור ממשיכים לעלות והממשלה עומדת חסרת אונים יכול למצוא את התשובה במענקים המופרכים המועברים להתנחלויות. עשרות מיליוני שקלים שיכלו לסייע בנגב ובגליל מועברים בהיחבא להתנחלויות. ואני שואל את רה"מ ושר האוצר איפה הכסף? אני דורש ממבקר המדינה לחקור את הממצאים עד תום".

למותחים ביקורת על מועצת יש"ע הצטרף, באופן מפתיע, ח"כ משה פייגלין (הליכוד ביתנו). "אמנם המתקפה על מועצת יש"ע היא פוליטית ולא כלכלית – אבל היא מוצדקת בהחלט", כתב בעמוד הפייסבוק שלו. "אין שום הצדקה להעברת כספים מוניציפליים להסברה בנושאים השנויים במחלוקת ציבורית".

ח"כ איתן כבל שיגר מכתב למבקר המדינה ובו בקשה לחקור את הפרשה. לדברי כבל "בשורה התחתונה נוצר פה מצב מעוות ואבסורדי לפיו הממשלה מממנת מכספי משלם המיסים הישראלי קמפיינים ציבוריים נגד עצמה.

"מעבר לאבסורד", הוסיף כבל, "עולה מהחשיפה ריח חריף של התנהלות השמה את החוק במדינת ישראל ללעג ולקלס. הכספים שהועברו לרשויות המקומיות ביהודה ושומרון ע"י הממשלה נועדו לפצותן על פערים תקציביים שנוצרו כתוצאה מעשרת חודשי ההקפאה בשנת 2009 ולצרכים ביטחוניים ולא לקמפיינים פוליטיים".

 כבל מציין במכתבו כי בשנת 2004 הגיש בג"ץ שביקש למנוע העברת כספי ציבור לצרכי קמפיינים פוליטיים שיזמה אז מועצת יש"ע כנגד ההתנתקות, ובעקבותיה קבע בג"ץ כי מותר לרשויות לתמוך במועצת יש"ע אך ורק באמצעות כספים שמקורם ב"מימון עצמי", קרי, כספי ארנונה המגיעים מתושבי המועצה בלבד.

 "אם מדינת ישראל רוצה להמשיך ולראות בעצמה מדינת חוק, אסור לה לעבור על נתונים אלו לסדר היום. התעלמות מסוגייה כל כך משמעותית כמו שימוש בכספי ציבור לצרכים לא ראויים ולא חוקיים עלולה לשמוט את הקרקע תחת המרקם החוקתי והמוסרי המעניק למדינה את ריבונותה. אין ולא יכול להיות חוק אחד לתחומי המדינה שבתוך הקו הירוק וחוק אחר לאלו שמחוצה לו", כותב כבל.

משה פייגלין: ההתקפה על מועצת יש"ע - מוצדקת" (צילום: מעמוד הפייסבוק)
משה פייגלין: ההתקפה על מועצת יש"ע - מוצדקת" (צילום: מעמוד הפייסבוק)

תגובת מועצת ישע: "כל התנהלותה הכספית של מועצת יש"ע שקופה מבוקרת ובהתאם לחוק.

"הקפאת הבנייה הביאה לנזקים עצומים להתיישבות ובשל כך החליטה המדינה לפצות את הרשויות ביהודה ושומרון בעניין.  מועצת יש"ע פועלת שנים רבות באפיקים מגוונים במטרה להביא לשגשוג ההתיישבות בהיבט המוניציפאלי והמדיני ועל מנת לחזק את אחיזתה החוקית של מדינת ישראל ביהודה ושומרון. בשל כך פעלה רבות על מנת לא לאפשר את המשך ההקפאה לאחר ספטמבר 2010 . פעילות מועצת יש"ע כרוכה בעלויות כספיות גדולות, שבין השאר ממומנות מתקציבי הרשויות על פי חוק ובהתאם לפסיקת בג"ץ. לאחר ניסיונות חוזרים ונשנים של ארגוני שמאל לפגוע במועצת יש"ע קבע בג"ץ שהרשויות ביהודה ושומרון רשאיות לממן את פעילותה ואכן מרביתן מעבירות בצורה וולונטרית דמי חבר למועצת יש"ע על מנת לממן את פעילותה.

"התקציבים בגין המצב הביטחוני וההקפאה חולקו לרשויות ביהודה ושומרון על פי קריטריונים שנקבעו במשרד הפנים ועל פי רמת האיום הביטחוני שקבע פיקוד המרכז. מועצת יש"ע פעלה לגיוס התקציב אך אינה מעורבת באופן חלוקתו לרשויות.

"בחודשים האחרונים אנו מזהים התגברות בפעילות ארגוני השמאל הממומנות מכספי משלם המיסים האירופי, ועוסקות בעיקר בהסתה כלכלית ודמוניזציה של ההתיישבות על מנת להכשיר מהליכים מדיניים פרו-פלסטינים מסוכנים ולפגוע במדינת ישראל. כל הניסיונות לרפות את ידינו משמירה על קיומה וביטחונה של מדינת ישראל כמדינת העם היהודי לא יצלחו. מועצת יש"ע תמשיך לפעול לקידום ופיתוח ההתיישבות".

1 Comment

  1. גידי
    2 בפברואר 2014 @ 10:24

    הגיע הזמן ,יש גבול לכל תעלול.וכל הכבוד לשר!!!

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן