Skip to content

עתירה לעליון: הפרקליטות והמשטרה נמנעות מלהעמיד לדין ראשי מתנחלים

בעתירה שהוגשה השבוע ע"י ארגון "יש דין" לבית המשפט העליון תובעים העותרים להורות לפרקליטות המדינה ולמשטרת מחוז ש"י למצות חקירה ולהעמיד לדין פלילי ראשי מתנחלים שפלשו ובנו על קרקע פרטית ביודעם כי אין להם שום זכות חוקית לעשות כך, כפי שנעשה במקרים אחרים של פלישה ובנייה לא חוקית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

תושבי דורא אל קרע, שעל אדמותיהם הפרטיות נבנתה שכונת האולפנה בבית אל (במתחם ג'בל ע'רטיס), עתרו ביום ראשון השבוע לבג"ץ באמצעות ארגון זכויות האדם יש דין. הם דורשים להגיש כתבי אישום נגד החברה לפיתוח קריית הישיבה בית אל וכנגד מנכ"ל החברה, יואל צור. בעתירה שהוגשה על ידי עורכי הדין מיכאל ספרד ואדר גרייבסקי נטען כי קיימות בחומר החקירה ראיות מספיקות להעמיד לדין פלילי את החברה לפיתוח קריית הישיבה בית אל ומנכ"ל החברה – יואל צור, בעבירות של הסגת גבול פלילית, אחיזת מקרקעין בכוח ובנייה ללא היתר באדמות העותרים. 

עתירה זו הינה המשך של עתירה שהוגשה באוקטובר 2008 בדרישה למימוש צווי ההריסה ולמניעת האכלוס של המבנים שנבנו באופן בלתי חוקי על אדמות העותרים במתחם ג'בל ע'רטיס. פרשה הקרויה "פרשת גבעת שכונת האולפנה" בבית אל. בעקבות העתירה ולאחר התערבות ראש הממשלה, בנימין נתניהו, פונו המתנחלים מחמישה בתי דירות שנבנו על אדמות העותרים ובתיהם נוסרו והועתקו על חשבון הממשלה למקום חלופי. למרות שאלו אדמותיהם, לעותרים עצמם עדיין לא ניתנת עד היום האפשרות לחזור לאדמתם הפרטית. 

בעתירה נטען בחריפות כי החקירה שבוצעה על ידי משטרת מחוז ש"י לא מוצתה וסבלה ממחדלים רבים. לפיכך, שופטי בית המשפט מתבקשים להורות  גם על השלמת חקירה לגבי מעורבים נוספים בעבירות, ביניהם מנכ"ל האגודה השיתופית אמנה, זאב חבר, והמינהל לבנייה כפרית במשרד השיכון והעומדים בראשו. בעקבות העתירה הגיבה עורכת הדין אדר גרייבסקי מהצוות המשפטי של "יש דין" למגפון, וטענה לחסינות שמשטרת מחוז ש"י ופרקליטות המדינה מעניקות למתנחלים. 

"החלטת משטרת מחוז ש"י לסגור את תיק החקירה בפרשת הבנייה הבלתי חוקית בגבעת האולפנה, כמו גם הימנעות הפרקליטות מקבלת החלטה בערר שהוגש נגדה", מאשימה גרייבסקי, "מעידות על החסינות דה פקטו שמעניקות רשויות אכיפת החוק לראשי המתנחלים, האחראים לגזל אדמות. עד היום, בעלי האדמות הפלסטינים מנועים מלהגיע אל אדמותיהם בעוד שהאחראים לבנייה הלא חוקית על אדמתם לא נענשו על כך. מציאות זו מהווה תמריץ לגזל האדמות הבא".

בניה לא חוקית - שכונת האולפנה בבית אל (צילום: וויקיפדיה)
בנייה לא חוקית - שכונת האולפנה בבית אל (צילום: ויקימדיה)

ביש דין טוענים כי העתירה הוגשה לאחר שעברו יותר משלוש שנים מאז הגיש הארגון ערר לפרקליטות המדינה על ההחלטה לסגור את תיק החקירה בעילת היעדר אשמה, ערר שעד לרגע זה הפרקליטות לא קיבלה החלטה בעניינו. עוד נטען כי קיים חוסר סבירות קיצוני במחדל של הפרקליטות לקבל החלטה עד לשלב מאוחר זה, שכן ידוע לפרקליטות כי ככל שהזמן חולף, פוחתים הסיכויים להשלים חקירה, להעמיד חשודים לדין ולהרשיע אותם.

יש דין: ישנן הודאות מנכ"ל החברה לפיתוח על בנייה לא חוקית 

בעתירה נטען כי על פי חומרי החקירה בתיק, יואל צור הודה כי הורה על הבנייה בשתי החלקות למרות שלא היו לו כל זכויות בקרקע. לגבי חלקה אחת הודה שמעולם לא חשב כי יש לו זכויות וכי אישר את התחלת הבנייה לאחר שמישהו, שאינו זוכר מי הוא, טען כי נושא הרכישה נמצא בטיפול. בנוגע לחלקה השנייה טען צור לזכויות בקרקע מתוקף חוזה מכירה עם אדם שלא היה הבעלים של הקרקע ומעולם לא היה רשום כבעלים במרשם המקרקעין. מעבר לכך, נטען בעתירה, הודה צור בחקירתו כי הבנייה החלה בכלל שנתיים לפני שנחתם אותו חוזה פיקטיבי.

אדר גרייבסקי: המשטרה והפרקליטות מעניקות חסינות דה פקטו למתנחלים
אדר גרייבסקי: המשטרה והפרקליטות מעניקות חסינות דה פקטו למתנחלים (צילום: יח"צ)

ואכן, למרות הודאות אלו, ב-14 ביולי 2013 החליט ראש יחידת תביעות מחוז ש"י דאז, עו"ד ערן אורי, באורח תמוה ולא מובן, להודיע על סגירת תיקי החקירה בעילה של חוסר אשמה.

במגפון מתקבלות מדי שבוע הודעות מנהל המקרקעין בישראל על פינוי פולשים לאדמות מדינה גם כאשר הדבר כרוך בפעילות כוחנית והריסת מבנים. פינויים אלו גוררים במרבית המקרים כתבי אישום כנגד הפולשים. בשטחים, כך מסתבר, הדין אינו קיים כשמדובר  בהתיישבות יהודית של מתנחלים. פרשת גבעת האולפנה ממחישה אם כן, את הניגוד החריף בגישת רשויות החוק והמשפט אל התנחלויות שנבנות באורח לא חוקי ותוך השתלטות על אדמות פרטיות השייכות לפלסטינים.

בתגובה להאשמות אלו נמסר ממשטרת ש"י כי "התיק הנדון נפתח בתחנת בנימין בשנת 2008. בסיום החקירה הועבר התיק לתביעות מחוז ש"י ובתאריך 14.6.2010 נסגר התיק על ידי ראש יחידת התביעות בעילה של חוסר אשמה. לאחר שהוגשו עררים על סגירת התיק הועבר התיק לפרקליטות המדינה לצורך בחינת הערר". במשטרה מציינים כי מאז "התיק עדיין בבדיקה בפרקליטות המדינה".


error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן