Skip to content

חברי הכנסת חנין, ליפמן וזנדברג: אנחנו מאבדים את הים התיכון

שלושת חברי הכנסת סיירו ביום חמישי בים התיכון בחוף אשקלון וקיבלו סקירה מהדייגים ומאנשי החברה להגנת הטבע. הם הזהירו כי קבוצת דייגים קטנה אך כוחנית גורמת לנזק בלתי הפיך בשל דיג יתר בשיטות הרסניות. "נחשפנו למציאות מבהילה: הים התיכון הולך ומידלדל", אומרת ח"כ זנדברג
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

חברי הכנסת תמר זנדברג (מרצ), דב ליפמן (יש עתיד) ודב חנין (חד"ש) מתגייסים להצלת הים התיכון וטוענים כי קבוצת דייגים קטנה אך כוחנית משתמשת בשיטות דיג הרסניות ואחראית לדילול אוכלוסיית הדגה ויצורי הים האחרים.

ביום חמישי האחרון יצאו חברי הכנסת זנדברג, ליפמן וחנין לחוף הים של אשקלון, על מנת לעמוד מקרוב על מצבו של הים התיכון. בסיור, אותו הדריכו אנשי החברה להגנת הטבע ודייגים, הדגים בשיטות מסורתיות – הוצגה קריסתו של הטבע בים, והדגה המתדלדלת בו, בגלל ניהול שגוי על ידי משרד החקלאות.

חברי הכנסת תמר זנדברג, דב ליפמן ודב חנין בסיור האקולוגי (צילום: בנג'י גולדברג)
חברי הכנסת תמר זנדברג, דב ליפמן ודב חנין בסיור האקולוגי (צילום: בנג'י גולדברג)

לדברי חברי הכנסת זנדברג, ליפמן וחנין 22 ספינות מכמורות גורפות את כל היצורים החיים שנלכדים ברשת – צבים, דולפינים ודגיגים צעירים. על כל דג שמגיע לצלחת מדיג מכמורות, קרוב ל-200 דגים ויצורי ים מומתים. 70% משלל המכמורת הוא דגיגים צעירים, שלא הספיקו לגדול ולהגיע אל רשתותיהם של מרבית הדייגים התלויים בהם לפרנסתם.

המשמעות: פגיעה משמעותית בדייגים ובמערכת האקולוגית של הים, פגיעה בפרנסה ופגיעה כלכלית חמורה.  כמו כן למדו הח"כים כי כ-100,000 חיות מוגנות מתות בשנה כתוצאה מפעולות דיג – רובן בשוגג.

במהלך הסיור פגשו חברי הכנסת דייגים שונים, אשר דגים למחייתם ודייגים ספורטיביים. הדייגים סיפרו לח"כים על המצב המידרדר של הדגה בים מנקודתם מבטם. אנשי החברה להגנת הטבע הציגו את הקמפיין הציבורי "דגים באחריות" לו שותפים ארגוני דייגים וארגוני סביבה, הקורא לשר החקלאות לערוך רפורמה בדיג בים התיכון, שתכלול טיפול במיעוט של הדייגים המשתמש בשיטות דיג הרסניות (כ-100 דייגים בסך הכל), פיצוי שלהם והוצאה מכובדת של סירות המכמורת מהים. בנוסף, יש לסדר את כללי המשחק בים, למשל איסור דיג בעונת הרבייה של הדגים, שדרוג האכיפה ועוד.

חברי הכנסת טוענים כי בעלות צנועה, יחסית, המוערכת ב-10 מיליון שקל לשנה, למשך עשור שנים, אפשר להציל את הים התיכון ולהוביל רפורמה בניהול הדיג בים התיכון. לדברי ח"כ ליפמן: "לאט לאט ובלי ששמנו לב, אנחנו מאבדים את הים התיכון עקב דיג יתר של קבוצת דייגים קטנה אך כוחנית. עלינו האחריות לעצור את ההידרדרות, לייצב את המצב ולשקם את הים לפני שיהיה מאוחר מדי. ים ללא דגים, זה ים ללא חמצן – הזמן לפעול הוא עכשיו. אני וחבריי בכנסת, תמר זנדברג ודב חנין ואחרים קוראים למשרד החקלאות לפעול במיידי ו"לדוג באחריות".

ח"כ תמר זנדברג: ״באשקלון נחשפנו למציאות מבהילה: הים התיכון הולך ומידלדל, וזו לא גזירת גורל אלא תוצאה של מדיניות, או יותר נכון היעדר מדיניות. משרד החקלאות נמנע מהחלת כללים ברורים לדיג בים והתוצאה היא שהכוחנות משתלמת, הדיג הברוטלי והמזיק מחסל את הדיג השפוי ובדרך כולם מפסידים: הדגים, הדייגים והים. אנחנו מודים לדייגים ולחברה להגנת הטבע שקוראים לעצור לפני חיסול סופי ומבטיחים להתגייס לפעולה״.

ח"כ דב חנין: ״ההפקרות הקיימת היום בניהול הים של ישראל חייבת להיפסק. ענף הדייג הגיע למשבר, הדגים מתמעטים והדייגים מתקשים להתפרנס. המדינה חייבת להיכנס לתמונה, לקבוע עונת דייג ולהסדיר את מתכונת הדייג הימי. בהקשר זה, צריך גם להפסיק את השימוש ברשתות המכמורת, הגורפות את כל תכולת הים, תוך פיצוי הוגן של המכמורתנים. אם לא נקדם היום הסדר מקיף בתחום – נחסל בזמן קצר את הדגים בחופינו ואת תחום הדייג הימי עימם".

וידיאו על השפעת דיג היתר על איכות הסביבה

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן