Skip to content

בתל אביב שמים פס על אור אדום

2,178 נהגים נתפסו חוצים צומת באור אדום בשנת 2013 בתל אביב בלבד. יותר מ-10,000 דוחות על חצייה באור אדום בשנה אחת של פרויקט המצלמות
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

בישראל קיימות כיום 46 מצלמות רמזור, אשר מוצבות בצמתים מרכזיים ברחבי הארץ והפיקו בשנה וחצי 16,270 דוחות לנהגים שחצו צומת באור אדום. מעבר באור אדום הוא אחת מעבירות התנועה הקשות והחמורות שיש. אדם נכנס עם כלי הרכב שלו לצומת, כאשר מן הצד האחר מגיע אדם במהירות ובטוח כי האור ירוק מראה לו כי הדרך פנויה ובטוחה.

מחקרים שנערכו בעולם הראו כי מצלמות אשר מוצבות בצמתים מפחיתות את מספר התאונות באופן משמעותי בצומת שבו הן מוצבות, ובנוסף גם בצמתים אחרים בסביבה. מחקר שנערך בעיר ויקטוריה שבאוסטרליה הראה כי הצבת מצלמות ב-77 צמתים הביאה להפחתה של כ-47% במספר התאונות.

(צילום: איתן טל, ויקימדיה)
כניסה לצומת הפכה לרולטה רוסית (צילום: איתן טל, ויקימדיה)

על פי חישובי החוקרים, בכל 77 הצמתים שבהם הותקנו המצלמות, אפשר היה למנוע 17 תאונות קשות או קטלניות בשנה ו-39 תאונות קלות.

שמואל אבואב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "כניסה לצומת הפכה לרולטה רוסית. המדינה חייבת להילחם בתופעה המפחידה הזו ולהתקין מצלמות רמזור נגד תאונות בצמתים המרכזיים". עוד מוסיף אבואב: "מדובר בנתונים מדאיגים במיוחד כאשר מדובר בעבירת תנועה שמסכנת חיים באופן ישיר. כניסה לצומת הפכה לרולטה רוסית. המדינה חייבת להילחם בתופעה המפחידה הזו ולהתקין מצלמות רמזור נגד תאונות בצמתים המרכזיים, כדי להרתיע נהגים מלחצות צומת באור אדום ולהמר על החיים של כולנו".

עמותת "אור ירוק חושפת נתונים על מספר הדוחות שנרשמים לנהגים החוצים את הצומת באור אדום (הנתונים מבוססים על נתוני משטרת ישראל).

התפלגות הנתונים של מספר הנהגים שנתפסו חוצים צומת באור אדום בשנת 2013 (כל הנתונים נכונים לחודשים ינואר-נובמבר) על פי ערים:

• בתל אביב נרשמו 2,178 דוחות.
• בפתח תקוה נרשמו 1,553 דוחות.
• בירושלים נרשמו 1,517 דוחות.
• בחולון נרשמו 480 דוחות.
• בבאר שבע נרשמו 358 דוחות.
• בחיפה נרשמו 309 דוחות.
• באשדוד נרשמו 287 דוחות.
• בראשון לציון נרשמו 274 דוחות.
• ברמת גן נרשמו 272 דוחות לנהגים.
• בעכו נרשמו 256 דוחות.

בתוך כך, חושפת עמותת אור ירוק תוצאות סקר שערכה, שמטרתו לבחון את שיעור הנהגים אשר נוסעים באור אדום, את החשיפה של הציבור לנהגים שנוהגים באור אדום, וכן ההערכה של הציבור לגבי המניעים של נהגים לנסוע באור אדום. על פי התוצאות:

• 70% מהנהגים באזור השרון ראו נהג שחצה צומת באור אדום לפחות פעם אחת בשנה האחרונה.
• 64% מהנהגים באזור הדרום ראו נהג שחצה צומת באור אדום לפחות פעם אחת בשנה האחרונה.
• 61% מהנהגים באזור הצפון ראו נהג שחצה צומת באור אדום לפחות פעם אחת בשנה האחרונה.
• 57% מהנהגים באזור תל אביב והמרכז ראו נהג שחצה צומת באור אדום לפחות פעם אחת בשנה האחרונה.
• 49% מהנהגים באזור ירושלים ראו נהג שחצה צומת באור אדום לפחות פעם אחת בשנה האחרונה.

בנוסף נמצא בסקר, כי 24% מהנהגים באזור הדרום ו-29% מהנהגים באזור הצפון ראו נהג שחצה צומת באור אדום לפחות ארבע פעמים בשנה האחרונה.

תוצאות נוספות של הסקר מצביעות על הבסיבה העיקרית לחציה באדום – ניסיון "לגנוב" את הרמזור, בהתפלגות לפי ערים:  83% מהנהגים באזור ירושלים חושבים שהסיבה לכך שנהגים חוצים צומת באדום היא כי הם מנסים לגנוב את הרמזור וכך גם 75% מהנהגים באזור תל אביב והמרכז,  75% מהנהגים באזור הדרום, 70% מהנהגים באזור הצפון ו-83% מהנהגים באזור השרון.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן