Skip to content

ישראל התקבלה כמדינה משקיפה לארגון הברית הפאסיפית

״ברית הפסיפיק״ היא פלטפורמה כלכלית שהוקמה לפני כשנה וחצי ע"י צ'ילה, פרו, קולומביה ומכסיקו. קבוצת מדינות אחרת שאליה צורפה היום ישראל היא juscanz - קבוצת מדינות דמוקרטיות מערביות, הפועלת במסגרת הוועדה השלישית, של העצרת הכללית של האו״ם בניו-יורק. בקבוצה זאת חברות, בין היתר, ארה״ב, קנדה, יפן, ניו-זילנד, אוסטרליה, שווייץ, נורבגיה ומדינות אחרות.
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

 ישראל התקבלה כמדינה משקיפה לארגון הברית הפאסיפית. הארגון הוא שוק משותף גדול שהוקם בשנת 2011 וחברות בו קולומביה, מקסיקו, צ'ילה, פרו וקוסטה ריקה (שצורפה בישיבה שהייתה אמש).

מלשכת ראש הממשלה נמסר כי הצטרפות ישראל התאפשרה כתוצאה ממאמצים שהוביל ראש הממשלה בנימין נתניהו מול מנהיגי המדינות. עוד אמרו בלשכת ראש הממשלה כי זהו המשך למדיניות ראש הממשלה נתניהו לפתח שווקים חדשים לכלכלת ישראל. בהודעה שפרכסם שר החוץ, אביגדור ליברמן, בעמוד הפייסבוק שלו נאמר לעומת זאת כי מהלך זה התאפשר בעקבות מאמץ מדיני שהוביל משרד החוץ. בחודשים הקרובים צפוי ראש הממשלה נתניהו לבקר בקולומביה ומקסיקו לקידום שיתופי הפעולה עם הברית הפאסיפית.

ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישתו בדאבוס בחודש שעבר עם נשיא מקסיקו. (צילום ארכיון: קובי גדעון, לע"מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו בפגישתו בדאבוס בחודש שעבר עם נשיא מקסיקו. (צילום ארכיון: קובי גדעון, לע"מ)

קבוצת מדינות אחרת שאליה צורפה היום ישראל היא juscanz – קבוצת מדינות דמוקרטיות מערביות, הפועלת במסגרת הועדה השלישית, של העצרת הכללית של האו״ם בניו-יורק. בקבוצה זאת חברות, בין היתר, ארה״ב, קנדה, יפן, ניו-זילנד, אוסטרליה, שווייץ, נורבגיה ומדינות אחרות.

בהודעה שפרסם שר החוץ, אביגדור ליברמן, בעמוד הפייסבוק שלו, נאמר כי הצירוף לקבוצה יאפשר לישראל לקדם יוזמות ומהלכים חשובים  בכל הנוגע לנושאי זכויות אדם, נושאים חברתיים ונושאים אחרים. בהודעתו של ליברמן נאמר עוד כי הצירוף התאפשר תודות לכך שכל המדינות החברות בקבוצה הסכימו לכך. השר ליברמן הודה למדינות אלה – "ובמיוחד לארה״ב ולקנדה שתרומתן לעניין הייתה מכרעת". ליברמן מסר עוד כי צירופה של ישראל הוא "תוצאה של מאמץ מדיני שהחל כבר בשנת 2010 והצליח תודות לעבודתם הנחושה של אנשי משרד החוץ".

שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור, כתב על כך בעמוד הפייסבוק שלו: "מדובר בתיקון עוול היסטורי. זהו יום חג לא רק לישראל, אלא לכל מי שזכויות אדם קרובות לליבו. הצטרפות ישראל לקבוצה היא ביטוי נוסף להערכה הבינלאומית לדמוקרטיה הישראלית. באזור בו נשים נסקלות ובני מיעוטים מוצאים להורג, ישראל היא מגדלור של זכויות אדם, שוויון, וחירות".

שגריר ישראל באו"ם מקבל ממזכ"ל האו"ם, באן קי מון, את המסמך המאשר את הצטרפות ישראל לקבוצת JUSCANZ (מעמוד הפייסבוק של רון פרושאור)
שגריר ישראל באו"ם מקבל ממזכ"ל האו"ם, באן קי מון, את המסמך המאשר את הצטרפות ישראל לקבוצת JUSCANZ (מעמוד הפייסבוק של רון פרושאור)

״ברית הפסיפיק״ היא פלטפורמה כלכלית שהוקמה לפני כשנה וחצי ע"י צ'ילה, פרו, קולומביה ומכסיקו ככלי לאינטגרציה כלכלית במטרה להמשיך את הצמיחה, לפתח את התחרותיות הכלכלית ולהגדיל את רווחת תושביהן. ברית זו מאגדת את מדינות אמריקה הלטינית המחזיקות בקו חברתי-כלכלי ליברלי ושוק חופשי.

התוצר המשותף של מדינות הברית הפאסיפית מסתכם ביותר מ-2 טריליון דולר ומהווה 36% מהתמ"ג של יבשת אמריקה הלטינית. יחד הן מהוות את הכלכלה השמינית בגודלה בעולם המרכזת 50% מהסחר של היבשת ו-26% מההשקעות הזרות באמריקה הלטינית (מעל ל-70 מיליארד דולר). כיום, היקף יצוא הסחורות מישראל אל מדינות הברית הפאסיפית עומד על 864 מיליון דולר בשנה, כ-1% בלבד מסך ייצוא הסחורות של ישראל. (לשם השוואה, ייצוא הסחורות להודו שכלכלתה קטנה יותר מהכלכלה המאוחדת של הברית הפאסיפית עמד על כ-3.4% מסך הייצוא ב-2013).

ההחלטה על קבלת ישראל כמדינה משקיפה התקבלה אמש בפסגת מדינות הארגון שהתקיימה בעיר קרטחנה בקולומביה בהשתתפות ארבעת נשיאי המדינות החברות בארגון. בכך מצטרפת מדינת ישראל למדינות משקיפות אחרות ובהן ארצות-הברית וקנדה. כמדינה משקיפה בארגון תוזמן ישראל לקחת חלק בעבודת המטה של הארגון ובכינוסיו, דבר אשר יאפשר לה לקדם שיתופי פעולה עם המדינות החברות.

יום קודם להחלטה שוחח ראש הממשלה נתניהו עם נשיא קולומביה ונשיא צ'ילה שאישרו את תמיכתם בצירוף ישראל. בחודש שעבר נפגש ראש הממשלה נתניהו בדאבוס עם נשיא מקסיקו שגם הוא נענה לבקשת ראש הממשלה נתניהו לצרף את ישראל.

את המהלך הממשלתי להעמקת הקשרים הכלכליים מקדמים מנכ״ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר והמשנה לו, יוסי קטריבס בשיתוף משרדי החוץ, הכלכלה, התיירות, החקלאות, המדע והאוצר.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב: "אני מודה למנהיגי מדינות הברית הפאסיפית על קבלת ישראל כמשקיפה לארגון החשוב שהם עומדים בראשו. מדובר בצעד נוסף להבטחת המשך צמיחת המשק הישראלי. אנו מגוונים את השווקים הבינלאומיים של מדינת ישראל".

בהודעה שפרסם השר ליברמן בעמוד הפייסבוק שלו נאמר: "אז בפעם הבאה שתשמעו דיבורים על בידוד מדיני או גל של חרמות שמאיים על ישראל תדעו שהמציאות רחוקה מכך. ישראל ממשיכה ותמשיך להיות מדינה מובילה שבה יש את המוחות והכוחות הטובים בעולם ואנו נמשיך לחזק ולשפר את יחסינו עם הקהילה הבינלאומית".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן