Skip to content

ימים ספורים אחרי עסקת דלק אנרגיה וודסייד: ועדת הכספים דנה בחישובי המס

הוועדה דנה השבוע בהרכב חסר בתקנות שמסדירות תשלומי מס של חברות האנרגיה. נציגי האוצר ביקשו להחזיר תקנות ישנות לחישוב מס כי עד כה לא יושמו תקנות חדשות. ח"כ שלי יחימוביץ': "התקנות הוקפאו כי נציגי האוצר נותנים הטבות מס נכבדות למחפשי מאגרים על אף שאין בכך צורך היום". כתב המשמר החברתי מתאר איך באמת נערך הדיון […]
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

השבוע (יום ב') נקראה ועדת הכספים לדיון ע"י ח"כ שלי יחימוביץ בנושא הכללים לחישוב מס בשל החזקה ומכירה של שותפות בשדות גז. הנושא עלה לדיון בעקבות חתימת מזכר הבנות מעודכן בסוף שבוע האחרון, בעלות של 2.7 מיליארד דולר בין חברת וודסייד האוסטרלית לבין חברת דלק אנרגיה (יצחק תשובה), בעלת השליטה במאגר הגז לוויתן.

בדיון נכחו יו"ר הוועדה ניסן סלומיאנסקי וחברת הכנסת שלי יחימוביץ (שהיא כלל לא חברה בוועדה). שאר חבריי הוועדה הינם חברי הכנסת: רוברט אילטוב, קארין אלהרר, מיכל בירן, זהבה גלאון, גילה גמליאל, בועז טופורובסקי, אחמד טיבי , יצחק כהן, זבולון כלפה, עליזה לביא, יעקב ליצמן, חמד עמאר, ראובן ריבלין, אלעזר שטרן, עפר שלח וסתיו שפיר. ואלו כלל לא הגיעו לדיון. הנוכחים סביב שולחן הדיונים היו נציגיי האוצר, משרד האנרגיה, העוזר הפרלמנטרי של ח"כ שפיר ורואי החשבון של חברות הגז, שהגיעו מלווים בשלושה לוביסטים.

ועדת הכספים; נוכחים: ניסן סלומיאנסקי, שלי יחימוביץ'; נעדרים: אחמד טיבי, בועז טופורובסקי, גילה גמליאל, זבולון כלפה, חמד עמאר, יצחק כהן, מיכל בירן, סתיו שפיר, עליזה לביא, עפר שלח, קארין אלהרר, ראובן ריבלין, רוברט אילטוב, זהבה גלאון, יעקב ליצמן

הדיון נפתח ע"י היו"ר בווידוי שהוא כלל לא מבין בסוגיה המדוברת ועל כן הוא ישמח לשמוע את הצדדים. נציגי האוצר פתחו בהסבר המצב כיום, ובפירוט התקנות הקיימות שעל פיהן הם נוהגים. אלו אותן תקנות משנת 1956. בעקבות גילויי הגז לפני כשלוש שנים הקפיאה ועדת הכספים את התקנות הישנות ועד עתה לא אושרו תקנות חדשות, לכן נציגי האוצר מבקשים להחזיר לעת עתה את התקנות הישנות כדי שהמשקיעים יוכלו להגיש את דיווחי המס לשנת 2012 ו-2013.

ח"כ יחימוביץ הביעה התנגדות נחרצת. לטענתה התקנות הוקפאו מכיוון שנציגי האוצר נותנים הטבות מס נכבדות למחפשי מאגרים ומחצבים טבעיים על אף שאין בכך צורך היום, מכיוון שנמצא גז רב בשווי מילארדי דולרים, לכן אל לה למדינת ישראל לתת לאנשים אילו הטבות נוספות.

יש לחכות עד שוועדת ששינסקי 2 תפרסם את מסקנותיה בנוגע לתשלומי המיסים ממאגרים אלו. ח"כ סלומיאנסקי הצטרף לדבריה של יחימוביץ' וטען שעינו אינה צרה במתעשרים מהמחצבים, אך תהה מדוע על מדינת ישראל לתת להם הטבות מס.

(צילום אילוסטרציה)
(צילום אילוסטרציה)

נציג משרד האנרגיה ביקש ליידע את היו"ר שמשרדו דווקא מסכים עם עמדת האוצר על כך שיש להחזיר את התקנות הישנות לתוקף עד שוועדת שישנסקי תסיים את עבודתה. הנציג הציג בפני הוועדה נתונים של חברות רבות בשנים הנ"ל, שעסקו בחיפושים ונכשלו. לא דין כל החברות כדין דלק אנרגיה. מאות מיליונים של שקלים ירדו לטמיון אם המדינה לא תעודד בעזרת הטבות מס את המשקיעים, משום שהם מצדם יפסיקו להשקיע בחיפושים והמדינה תפסיד תחום חשוב זה ולכן יש לעודד חיפושים.

ח"כ יחימוביץ רתחה: "אני לא מבינה אתכם, למה אתם רוצים לתת הטבות מס למיליונרים? אתם יודעים, היום זה כבר לא כמו בשנות החמישים שזה רולטה רוסית, יש טכנולוגיה טובה יותר ויודעים טוב יותר היכן קיים מצבור כזה או אחר… ושאלה אחרונה: למה אתם באים היום? מה קרה באמצע פברואר, למה לא באוקטובר נובמבר? האם יתכן שיש קשר לעסקה של דלק אנרגיה עם וודסייד?"

נציגי האוצר ניסו לתת תשובות. ראשית הם שללו על הסף קשר בין העסקה שנחתמה לדיון שהתקיים. הם טענו שהוועדה התכנסה היום מכיוון שיש אלפי אנשים שלא מגישים את דו"ח המס כי אין תקנות, והיה עליהם לגבש עמדה בנושא. נציג משרד האנרגיה טען שוב שהמדינה פוגעת קשה במשקיעים הקטנים ויוצרת מונופול בתחום בגלל אי אישור התקנות.

סלומיאנסקי בתגובה: "אתם יודעים את עמדתי. יש לתת למשקיעים הקטנים עידוד להשקיע בחיפושים, אך יש להפריד בין הקטנים לגדולים לבין הרווחים. למה שלהם ניתן הטבה שכזאת? ההטבה היא רק בתנאי שיש הפסד. אתם רוצים רווח על רווח – אין סיכוי".

רואי החשבון של דלק אנרגיה ביקשו להסביר את מצבם. לטענתם הם באים לעודד את תעשיית החיפושים של הנפט והגז. הם הגיעו לדיון הוועדה בגלל שהיו תיקוני מלל, המדינה לדעתם מפספסת כסף רב מכיוון שאין תקנות בכלל. העסקים הנ"ל הם כמו כל עסק רגיל. יש מלא הוצאות עד שיש הכנסות ויש להכיר בהפסדים עד שמגיעים למצב של הכנסות.

סלומינסקי ויחימוביץ נסערו שוב: "תגידו את מי אתם מייצגים שוב?". סלומיאנסקי: "כעת אני מבין שמדובר בסוגיה מורכבת הרבה יותר, לדעתי יש להכין הצעה שעוזרת רק למשקיעים הקטנים ומוציאה את דלק אנרגיה וכו' מההטבות". יחימוביץ, "מה דעתכם על הצעת היו"ר"?

נציגיי האוצר התנגדו וטענו: "אנו לא יודעים לעשות דבר שכזה". בנוסף, טענו, הבטחנו למשקיעים שאנחנו לא מרעים את המצב. משנת 2010 אנחנו מקזזים הפסדים ואין לפגוע במשקיעים רטרואקטיבית.

 נציגי דלק אנרגיה: אנחנו דואגים לכלל המשקיעים ובעיקר המשקיעים הקטנים שמחזיקים באחוזים נכבדים.

סלומיאנסקי בתגובה: "בבקשה בוא נשמע את קול המשקיע הקטן. בבקשה מי רוצה להגיד את דעתו", שקט שרר בחדר למשך כמה שניות (במקום לא נכחו משקיעים "קטנים"). "אתם מבינים", סיכם היו"ר, "אני נועל את הישיבה. תחזרו לוועדה עוד שבוע עם הסדר שבאמת נותן הטבות למשקיע הקטן ולא רק מחזק את המיוצגים כאן".

הדיון נערך כשעה, כאשר הסוגיות החשובות כלל לא נידונו. הדיון לא נכנס לעומק הסוגיה של גובה המס (אם בכלל) בעניין העסקה שבין חברת דלק אנרגיה וודסייד.

בסוף הדיון נציגי האוצר, רואי החשבון של החברות והלוביסטים קפצו על היו"ר סלומיאנסקי בטענות וניסיונות להבהיר לו את הסוגיה. כעבור מספר דקות הם עזבו את היו"ר וקבעו ביניהם ללכת לאכול צהריים, חשוב להרגיע את הבטן.

הכותב הוא בעל תואר שני במדע המדינה באוניברסיטת תל אביב. פעיל פוליטי בארגוניים חברתיים וכתב הכנסת בימי שני מטעם ארגון המשמר החברתי. 

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן