Skip to content

"מאהל הפראיירים" חוזר. מתחדשת המחאה על אי השוויון בנטל

במכתב ששיגר היום הפורום לשוויון בנטל אל פעיליו, נאמר: ""החוק שעומד לעבור השבוע בוועדת שקד הוא אחיזת עיניים מהגדולות שהיו בתולדות המדינה. מעל כל במה מנופפים ב'חוק השוויון בנטל', אך למעשה מדובר בדמגוגיה שהיא גרועה מהמצב הקיים"
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

המחאה על אי השוויון בנטל חוזרת לרחוב. החל מיום שני הקרוב יוקם שוב מאהל המשרתים בכניסה לתחנת הרכבת ארלוזורוב בת"א.

במכתב ששיגר היום הפורום לשוויון בנטל, באמצעות הדואר האלקטרוני, אל פעיליו, נאמר: "נראה שעכשיו גם הציבור וגם התקשורת מבינים סוף סוף את מהוות הבלוף הגדול של ועדת שקד, שהתגלתה כוועדה לשילוב חרדים בעבודה, בתחפושת  של שוויון בנטל ומוציאה  תחת ידיה את החוק המפלה החדש  הגרוע מחוק טל.

"מאהל הפראיירים" לפני שנה. פעילי השוויון בנטל חוזרים לרחוב (צילום ארכיון: דן בר דוב)
"מאהל הפראיירים" לפני שנה. פעילי השוויון בנטל חוזרים לרחוב (צילום ארכיון: דן בר דוב)

"יש לנו אפשרות לנסות ולבלום את המכירה הפומבית של המשרתים ושל ערכי השוויון. זה הזמן  למעשים לפני שיהיה מאוחר מידי. הצטרפו לדרישה לבטל את מסקנות הוועדה ולהחיל חוק אחד לכולם!!! מחדשים את מחאת המשרתים  הנושאים בנטל ואומרים לנתניהו ,לפיד ובנט: הבטחתם תקימו -במעשים ולא בסיסמאות !!! נמאס לנו מהאפליה בין דם לדם. לא ניתן יד לחוק טל שני!!!"

בפורום לשוויון בנטל מאשימים: "החוק שעומד לעבור השבוע בוועדת שקד הוא אחיזת עיניים מהגדולות שהיו בתולדות המדינה .מעל כל במה מנופפים ב'חוק השוויון בנטל', אך למעשה מדובר בדמגוגיה שהיא גרועה מהמצב הקיים! מגדיל לעשות שר האוצר לפיד שכותב בעמוד הפייסבוק שלו שבתוך חודש המצב ישתנה… אך דמגוגיה לחוד ועובדות לחוד. כל מי שקורא את החוק ועוקב אחרי הדיונים מבין שאנחנו בפני קומבינה נוספת".

"חוק הגיוס  של ועדת שקד מנציח את האפליה ואת סדר העדיפות הלאומי בישראל, לפיו הדת עומדת מעל לכל. יש לפרק את יחידת ישיבות ההסדר, לפזר את חייליה ביחידות צה"ל ולהשוות את מסלול שירותם למסלול השירות המלא כפי שעושים שאר אזרחי ישראל". כך אומרת יו"ר מרצ, זהבה גלאון, בטקס השקת קמפיין המפקד של מרצ לשנת 2014.

זהבה גלאון היום: "החוק פוגעי בעיקרון השוויון" (צילום: תומר וינברג)
זהבה גלאון היום: "החוק פוגעי בעיקרון השוויון" (צילום: תומר וינברג)

לדברי גלאון, פסיקת בג"ץ, בעקבות עתירה של מרצ, קבעה שחוק טל אינו חוקתי, מכיוון שהוא סותר את עקרון השוויון. "בג"צ לא קבע, בניגוד לטענות הדמגוגיות והפופוליסטיות של לפיד ובנט, שיש לכפות גיוס ושירות צבאי על חרדים, ולא ראה לנגד עיניו אלפי בחורי ישיבה שמובלים לכלא. בג"צ ביקש שההסדר שהמדינה תיקבע ביחס לשירות צבאי יופעל באופן שוויוני כלפי כל אזרח ואזרחית בישראל. אך לא קבע שחרדים צריכים לשרת, או שצריכות להיות סנקציות פליליות על הימנעותם משירות".

גלאון הוסיפה: "החוק המוצע לא רק שאינו פותר את בעיית אי-השוויון, אלא, פוגע בעקרון השוויון הרבה יותר מחוק טל המקורי. החוק לא מאריך את השירות הקצר של ישיבות ההסדר, זאת בזמן שהוא מאריך את השירות לבנות. מרצ מציעה לפרק את ישיבות ההסדר, לפזר את חייליה ביחידות צה"ל, ולהשוות את מסלול שירותם למסלול השירות המלא כפי שעושים שאר אזרחי ישראל.

גלאון התייחסה לסנקציות שכולל החוק המוצע ועל יישומו הפרקטי וטענה כי: "החוק המוצע אינו כולל סנקציות פליליות במקרה של השתמטות מגיוס, בניגוד לחוק שחל על כולם . ובלאו הכי מדובר בבדיחה, שכן החרדים לא יתגייסו. גם אם יאושר, עד אמצע 2017 אנחנו לא צפויים לראות חרדים בלשכת הגיוס בגלל המנגנונים שפיתח החוק שיאפשרו לשר הביטחון לדחות את השירות של החרדים בשנה, כל פעם, ואז בסופו של דבר – לפטור אותם משירות לגמרי. ועד 2017 הכנסת תשתנה, הממשלה תשתנה, והחרדים יביאו לביטול החוק או למיסמוסו. "לכן, הבטחת הגיוס של לפיד ובנט היא שקר וזריית חול בעיני ציבור המצביעים: הבדיחה הגדולה מכולן היא תקופת ההסתגלות, שתאפשר לחרדים, בדיוק כמו היום, להישאר ללמוד בישיבות".

 גלאון פירטה את ההצעה של מרצ לגבי השוויון בנטל הכוללת, בין היתר, לקבוע בחקיקה חובת שירות ממלכתי, צבאי או אזרחי, שתחול על כל אזרח ואזרחית, כאשר לצבא תהיה עדיפות והוא יוכל לקבוע, שאזרח או אזרחית יגויסו לשירות צבאי. פתרון זה יבטיח, שצה"ל יזכה בכוח אדם איכותי, שיאפשר לו למלא את משימותיו כהלכה.

עם זאת, העדיפות של צה"ל לא תופעל כאשר לאזרח או לאזרחית יש התנגדות מצפונית, אישית, עמוקה ובתום לב, כלפי השירות הצבאי. במקרה כזה, סרבן וסרבנית המצפון יוכלו לבצע שירות אזרחי.  מערך השירות האזרחי שיוקם במקביל לשירות הצבאי, יתבסס על מערך השירות הלאומי הקיים כיום, אך יורחב משמעותית. עבור חרדים, שיחששו מטעמים שונים להתערות במערך שירות לאומי כללי, יתאפשר גם שירות אזרחי בקהילה. כך, יוכלו גם נערים ונערות אלו להיות מעורבים יותר בקהילה שלהם, ולקחת חלק פעיל בקידום רווחת הכלל. שירות צבאי או אזרחי במסגרת חוק שירות ממלכתי יאפשרו בהמשך לחרדים להשתלב בשוק העבודה".

[related-posts]

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן