Skip to content

צלילים וטעמים בעמק יזרעאל

מחר ייפתח במגידו פסטיבל "טעמים בעמקים" וכמה ימים אחריו פסטיבל "צלילי טבע". שניהם יציעו – לצד נוף מרהיב ושלל פריחות – פעילויות לכל המשפחה, פגישה עם התושבים המקומיים, ביקור בבתי אמנים. מנות מוזלות במבחר מסעדות ואף פעילויות מיוחדות לחג הפורים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
חוות דובי, חוות סוסים ברמות מנשה. אווירת מערב פרוע וטיולי סוסים. (צילום: עירית רוזנבלום)
חוות דובי, חוות סוסים ברמות מנשה. אווירת המערב הפרוע וטיולי סוסים. (צילום: עירית רוזנבלום)

הסוסים של חוות דובי ברמות מנשה נראים כסוסים רגילים, אך אל תטעו: מדובר בסלבס. הסוסים של החווה השתתפו במופעי האופרות הגרנדיוזיות במצדה כמו אאידה וביוני הקרוב ישתתפו ששה מהם בהפקה של לה טראוויאטה במצדה ואחר כך גם יופיעו במיזם החדש של משחקי אבירים בעכו.

למרות זאת לא גבה לבבם, והם ממשיכים לשאת על גבם מטיילים בטיולים בנחל שלף, שהוא יובל של נחל דליה. לדברי דובי סלמן, מאלף הסוסים ומדריך הטיולים, בחווה יש כ-30 סוסים שמותאמים גם למי שאינם יודעים לרכוב. החווה מציעה רכיבה על סוסים למשפחות, משחקי בוקרים, פולקלור וארוחה אמריקאית בסגנון המבורגר.

חוות דובי היא אחת האטרקציות שמוצעות במסגרת פסטיבל "צלילי טבע" במגידו, שיתקיים בין ה-22 בפברואר ל-17 במרץ. השנה, במלאת עשר שנים לפסטיבל "טעמים בעמק", שולב פסטיבל זה עם פסטיבל "צלילי הטבע", שמתחיל כבר מחר, יום ראשון ה-16 בפברואר. שני הפסטיבלים יחד מגישים חוויית טעם, צבע וטבע באזור עמק יזרעאל, במרחק נסיעה של כשעה-שעה וחצי מתל אביב.

פסטיבל "צלילי טבע" במגידו יתקיים במשך ארבעה סופי שבוע ויציע הפנינג בטבע, צלילים, אמנות ושווקים עם תוצרת טרייה ממשקי האזור, באתרים מיוחדים בישובים הטובלים בירק וממוקמים בנוף העמק. בכל שבוע מתארח מופע מוזיקלי במוקדי האירועים, בימי שישי טיולים מודרכים ע"י מדריכי קק"ל ובשבתות – אירועים, מופעים, תצוגת אמנים, תחרויות ספורט סדנאות ועוד.

יקנעם המושבה. אמנים בכל תחומי האמנות והאומנות יארחו בבתיהם. (צילום: עירית רוזנבלום)
יקנעם המושבה. אמנים בתחומי האמנות והאומנות יארחו בבתיהם. (צילום: עירית רוזנבלום)

אמנים יוצרים ביקנעם המושבה

את אירועי פסטיבל "צלילי טבע" יפתח המיזם "בית פתוח" ביקנעם המושבה. בין ה-22-26 בפברואר יארחו אמנים ויוצרים בבתיהם, יתקיימו סיורים מודרכים במושבה, השכרת אופניים חשמליים, סדנאות ושתילה במשתלת אריה, חוויית דייג ושייט ב"דג בכפר", בבית העם יתקיים מופע מוזיקלי ללא תשלום ותערוכה פרי ידיהם של דיירי כפר התקווה (מסגרת לבעלי צרכים מיוחדים),

בשלושה סופי שבוע במרץ יארחו הקיבוצים משמר העמק, הזורע, עין השופט ורמות מנשה אירועים מוזיקליים והפנינג של תוצרת טרייה מן המשק, אמנות מקומית, סדנאות, סיורים, תחרויות אופניים וניווט, חוות הסוסים חוות דובי בחוויית המערב הפרוע, תערוכות צילום טבע ואתרים היסטוריים כמערת הפלמ"ח בקיבוץ משמר העמק והסליק בעין השופט. בגן הלאומי תל מגידו יתקיימו בפורים הצגה בתנועה ומופע של סיפורי התקופה.

ואילו פסטיבל "טעמים בעמקים" המתחיל מחר, ה-16 בפברואר ויימשך עד ה-17 במרץ, מביא את טעמי העמק לקדמת הבמה. מידי שנה פותחים את הפסטיבל בתחרות שף העמק. השנה מצדיעים באהבה לסבים וסבתות שיתמודדו על התואר שף העמק במנת קינוח שנכדיהם הכי אוהבים.

אורי ארנון, שף מסעדות ארנולד'ס. מסעדת שף בפריפריה. (צילום: עירית רוזנבלום)
אורי ארנון, שף מסעדות ארנולד'ס. מסעדת שף בפריפריה. (צילום: עירית רוזנבלום)

ראשי המועצות השותפות לפסטיבל "טעמים בעמקים", איל בצר מיזרעאל, עפר בן אליעזר מרמת ישי, דוד אריאלי מטבעון ואיציק חולבסקי ממגידו, יפגינו את כישוריהם מהמטבח הביתי במסעדות המשתתפות. שפים מהמסעדות המשתתפות יערכו סדנאות בישול פתוחות לציבור (ללא תשלום) בקניון חוצות אלונים וסטריט מול החדש ברמת ישי יארח תחרות צילום בנושא נופי העמק.

במסגרת הפסטיבל משתתפות, בין היתר, המסעדות אוקטגון מנהלל, ביגה מקריית טבעון, גיוזה מרמת ישי, טנדוקה מיקנעם, ללה מצומת כפר ברוך, קפה לואיז מקרית טבעון, רוסו גחלים מהמרכז המסחרי קדמת ישי, תשרין מנצרת והמסעדה החדשה ארנולד'ס במתחם הסטריט מול ברמת ישי.

מסעדת השף של אורי ארנון נפתחה לפני כחצי שנה במתחם המודרני, המרכז המסחרי של אזור התעשיה ברמת ישי, והיא מסעדה-אחות למסעדת ארנולד'ס שפועלת במושב נתיב השיירה. השף ארנון (ארנולד), מציע במסעדה תפריט "גלילי" עם נגיעות מהמטבח הצרפתי ושילוב של אלמנטים ים תיכוניים. לארנון קילומטרז' מכובד בשורה של מסעדות תל אביביות כמו דיקסי, מול ים וברקרולה, והיא אכן עומדת בסטנדרט תל אביבי, למרות מיקומה הפריפריאלי. ארנון הוא בחור ישיבה שיצא בשאלה, אך עדיין מקפיד שהמסעדה תהיה כשרה וכן לא תפעל בשבת. לדבריו, כל המנות מיוצרות במטבח המסעדה "מהלחמים ועד הקינוחים, מהיין שלנו ועד בירה ביתית שמיוצרת במקום". ארנון גם מעביר סדנאות בישול.

סלטים של ינאי'ס. שפים בוגרי יערות הכרמל. (צילום: עירית רוזנבלום)
סלטים של ינאי'ס. שפים בוגרי יערות הכרמל. (צילום: עירית רוזנבלום)

מסעדה מעניינת נוספת היא ינאי'ס. המסעדה ממוקמת באורחן מגידו, לא רחוק מהגן הלאומי מגידו, לכאורה במקום שבו אין לצפות לכלום. והנה, מסעדה מעוצבת ויפהפיה, שלושה מתוך ארבעת השפים של המקום הם יוצאי אחוזת יערות הכרמל ומגישה מנות חלביות ודגים ברמה גבוהה ביותר.

בראנץ' מגידולים ליד הבית

בפסטיבל גם משתתפים שלושה שפים ובהם השף דורון בר און. השף בר און, שבעבר היה פעיל בענף האירועים ובישל לרבים וידועים, מגיש כאן קונספט מעניין: הוא חבר לענת כרמל מ"כרמל יבולים", שכנתו במושב היוגב, וביחד הם מציעים ארוחת בראנץ': מה שנקטף מהשדה ומהחממה – עולה על השולחן.

ענת כרמל היא בת ממשיכה במושב, ששלושה מחמשת ילדיה עובדים במשק ומתפרנסים ממנו. כרמל יבולים מגדלים ירקות אציליים כמו אספרגוס ואפונת שלג. גידול מעניין הוא חסה בשם סלנובה: הולנדי שטיפח זרעים של החסה חיפש מי שיגדל אותה בארץ, וכרמל יבולים ענו על הדרישות. יתרונה של חסה זו, המיוצאת בעיקר לחו"ל, הוא בחיי המדף הארוכים שלה. בכרמל יבולים מגדלים גם תבלינים טריים, נבטים למאכל ועוד.

חסה סלנובה בכרמל יבולים במושב היוגב. פיתוח הולנדי - ביצוע ישראלי. (צילום: עירית רוזנבלום)
חסה סלנובה בכרמל יבולים במושב היוגב. פיתוח הולנדי - ביצוע ישראלי. (צילום: עירית רוזנבלום)

היבולים גדלים בתנאים מבוקרים ובעיקר – כל דבר בעונתו. "ירק שמגדלים שלא בעונתו, מלא במזיקים ולכן אני מגדלת רק בעונה", אומרת כרמל. כיום עדיין אין ביקורים לקהל הרחב בחממות ובשטחי הגידול, אך בקדמת המשק יש דוכן שבו אפשר לרכוש את התוצרת שזה עתה נקטפה.

כל המסעדות יציעו לכבוד חגיגות העשור מנות מיוחדות בעשרה שקלים וכל ארוחה תוגש עם כוס יין של יקבי כרמל מובילי הפסטיבל.

מסעדה שאינה משתתפת בפסטיבל אך נמצאת באזור ושווה איזכור, היא אל סולטן, בישוב הבדואי בית זרזיר שבעמק יזרעאל. השף והבעלים סולטן אל פול, שלו ניסיון ומוניטין של למעלה מעשרים שנה בתחום ההסעדה, מגיש מנות קלאסיות בדואיות וערביות, לצד פיתוחים קולינריים משלו כמו הפוחרה – ירקות עם נתחי עוף על פחמים.

השף סולטן אל פול ממסעדת אל סולטן. מינעד רחב של מנות בדואיות וערביות. (צילום: עירית רוזנבלום)
השף סולטן אל פול ממסעדת אל סולטן. מינעד רחב של מנות בדואיות וערביות. (צילום: עירית רוזנבלום)

אל פול ממשיך את המסורת המשפחתית של מאכלים אותם למד מאמו ומסבתו, מרכיב בעצמו את התבלינים ומגיש תפריט רחב ביותר של תבשילים ובהם שולבטה – בורגול מבושל עם קישוא, חציל ובצל ברוטב עגבניות, תבשיל פריקי, מנזולה – חצילים מבושלים עם גרגרי חומוס, בצל, רוטב עגבניות ונתחי עוף, עלי גפן ממולאים, קובה, מקלובה (אורז וירקות עם בשר ופרגית), מאנסף (אורז עם צנובר ובשר כבש), סיניה, מחמר – מאכל סורי של נתחי עוף חצי מבושל ובשר המוגשים על פיתה מהטאבון ועוד.

במסעדה השיקו את תפריט החורף שבמסגרתו מגישים מרקי שעועית, עדשים ופריקי. קצת בשביל ה"קטע" הבדואי, מוגשות המנות בכלי חרס אותנטיים, שנעשו בעבודת יד ונועדו לשמור על חום המנות לאורך זמן.

פרטים נוספים ומיידע מפורט על הפסטיבלים באתרים:
פסטיבל "טעמים בעמקים"
www.teamim-baamakim.co.il.
:פסטיבל צלילי טבע במגידו:
www.megido.org.il.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן