Skip to content

טיול סוף שבוע באלונה בנימינה וזכרון יעקב

יציאה לבילוי סוף שבוע, עם רכב מפנק, צימר מפנק ועוד הרבה פינוקים חבויים באיזור בנימינה. חוץ לארץ על יד הבית
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

החלטנו לצאת לבילוי באזור קרוב לבית אבל רחוק מהמולת חיי היום יום והשיגרה שליד הבית. לשם כך התיישבתי על יד המחשב לחפש צימר מתאים, לחפש רכב מפנק וכמובן גם קצת תוכן קולינארי, יין ועוד ואכן מצאתי הרבה הצעות שעל כולן יסופר בהמשך.

פורטל "נופשים" היה הבחירה שלי להזמנת צימר. כמי שהתנסה רבות באתר בוקינג המצויין מצאתי את התאום הישראלי שלו נוח למציאת צימר הולם ובעיקר ללא צורך לתשלום מראש או הסתכנות בדמי ביטול והעיקר תהליך הזמנה פשוט וקל.

מבין כ- 200 צימרים באתר בחרנו ב"המקום שלי במושבה ". צימר במרכז המושבה זכרון יעקב ומרחק הליכה קצר למידרחוב המדהים של זכרון יעקב על שלל המסעדות והחנויות המעוצבות כמו פעם, הפרושות לאורך המדרחוב.

חיפשתי ומצאתי רכב שיפנק ויאפשר לי ולזוגתי, בילוי נוח גם בנסיעה לא כל כך ארוכה לאזור זכרון יעקב ובנימינה. קיה אופטימה פנורמיק היתה בחירה מעולה. רכב מרווח, עם כל האיבזור המפנק שרק צריך (וגם דברים שפחות צריך ) כמו GPS, שליטה חשמלית בכל מערכות הנהיגה, מושבי עור והגה מצופה עור ושקט. נהיגה שקטה למרות 2,000 הסמ"ק השועטים מתחת למכסה המנוע. הקיה המפנקת הזו עולה כ- 170,000 ש' על הכביש.

קיה מפנקת בטבע (צילום דני בר)

שעטנו צפונה לעבר זכרון יעקב ומצאנו מיד את הצימר שלנו "המקום שלי במושבה" שהוא 5 צימרים בנויים בבית קרקע היסטורי. מספר יוסי ברנדמן, הבעלים של "המקום שלי במושבה". "הבית הזה הוא מקום הולדתי והוא בית שהוקם בשנת 1890. לפני כשנתיים הפכתי את הבית ההסטורי הזה, לחמש חדרי אירוח וכל אחד מהחדרים נקרא על שם אחד ממיסדי המושבה". על כן כל אחד מהחדרים זכה לשם הסטורי כמו "שרה אהרונסון" ועוד.

סוויטת שרה אהרונסון (צילום דני בר)

חדרי האירוח מאובזרים וחדשים כפי שניתן לצפות מחדר אירוח מפנק ונעים, הממוקם ממש במרכז העניינים של זכרון יעקב.
"המקום שלי במושבה" -הנדיב 32 זכרון יעקב 054-2342947

לאחר מנוחה קצרה והתאווררות, יצאנו בערב סגרירי למסעדת "ברביב" החדשה, שנמצאת במדרחוב של זכרון יעקב. פגשנו את רונן רביב (48) שסגר את "הנשיקה", מסעדה מוכרת ומוערכת, אחרי 15 שנה של פעילות ברוכה ויצא לדרך חדשה עם רעיון חדש למסעדה שתהיה מושתתת על רטבים וטעמים מיוחדים למגוון מנות מצומצם.

מספר רונן: "מסעדת "ברביב" – "BRAVIV" מביאה בשורה לקהל הישראלי. זהו קונספט חדשני וייחודי של תרבות אכילה ברטבים. הרעיון של "ברביב" הוא התמחות במגוון של רטבים ייחודיים אשר יכולים "להתלבש" על כל מנה במסעדה לבחירתו של הסועד". ואכן לכל מנה שעוד נספר עליה, בחרנו רטבים שונים שהתאימו לחיך של כל אחד מאיתנו. על מסעדת "ברביב" שווה לספר בניפרד.

התפריט הצבעוני של ברביב (צילום דני בר)

למחרת, הגיע יוסי והציע לנו את ארוחת הבוקר המפנק של "המקום שלי במושבה". ארוחת בוקר עם לחם כפרי, גבינות, סלט ירקות, ביצה ועוד. מה יותר שורשי מארוחת בוקר כזו במושבה ובבית עם כל כך הרבה הסטוריה ישראלית ?
לאחר התארגנות קצרה יצאנו לבקר במספר אתרי בילוי ואוכל באזור זכרון יעקב ודרומה. בכניסה לגני הברון, מצאנו את "חוות דרך התבלינים" שהיא חנות וביסטרו, עם מרפסת מדהימה הצופה על העמק והמושבות בנימינה וגבעת עדה, אליהן עוד נגיע בהמשך.

"חוות דרך התבלינים" קיימת כבר 3 שנים והיא סניף של חוות התבלינים מבית לחם הגלילית. במרכז החנות קיימות ערימות מושכות עין וריחניות, של תבלינים, עשבי תיבול וחליטות לפי נושאים:
1. חליטות תה
2. תערובות לבישול עם אורז
3. תערובות לבשר או דגים
4. תערובות לגבינות ומטבלים
5. תבליני בסיס

חוות התבלינים (צילום דני בר)

כל לקוח יכול לבחור מה מתאים לו ולרשום על הקופסא מה התערובת שבחר כאשר המחירים נעים בין 10 ל-15 שקלים ל-100 גר'. טעמנו 2 מחליטות התה צמחים מבין מגוון של יותר מ-30 חליטות שמצאנו במקום ומשם יצאנו לדרכנו לגבעת עדה.
חוות דרך התבלינים– הכניסה לפארק רמת הנדיב, זכרון יעקב 04-6897842 פתוח שני-שבת 8:30-16:30.

שמנו פעמינו בנוחות ושקט עם הקיה אופטימה פנורמיק כשברקע דיסק של שירי שלמה ארצי, והגענו ליקב ראובן שנמצא בגבעת עדה.

במרכז המבקרים של היקב קיבלו את פנינו איילה ואילת בן-משה שסיפרו לנו על תולדות היקב ומקור השם. מספר אילת: "אבי, ראובן בן-משה, הוא מותיקי המושבה וחבר באגודת הכורמים המספקת ענבים ליקבי כרמל. לכבוד יום הולדתו החלטתי בשנת 2004, להפתיע אותו ולעשות יין מהענבים שלנו, ולקרוא ליין על שמו- ראובן". היין הראשון שאילת עשה היה רק 60 בקבוקים אבל אחרי שראה כי טוב, וזכה לתגובות נלהבות מהמשפחה וידידים, החליט אילת בן-משה ללמוד לבד איך לעשות יין וכבר משנת 2007 עושים ביקב ראובן 3,000 בקבוקים כל שנה, שרובם ככולם נמכרים במרכז המבקרים של היקב או לחברי מועדון החברים של היקב. הכרמים של משפחת בן-משה הם 40 דונם של קברנה סוביניון, קריניאן ומוסקט אלכסנדרוני.

בצמוד לחדר החביות בנו בני המשפחה את מרכז המבקרים, הפתוח בסופי שבוע ומקבל קבוצות בתיאום ובודדים מזדמנים, הנהנים תמורת 25 ש', מכיבוד ומהצצה לעולם התוכן של יין בעולם ובישראל וגם טעימות של יינות יקב ראובן.
מספרת איילה:"כל קבוצה מתקבלת בכיבוד של לחם, גבינות וירקות. אילת מספר על דרך הכנת היין ואילו אני מספרת בשירה וחרוזים, את סיפורו של היין בתרבותנו ובתרבויות העולם".

אילת בן-משה עם יינות יקב ראובן (צילום דני בר)

בין לבין, טעמנו מיינות יקב ראובן. כיוון שהייתי צריך להמשיך לנהוג, הטעימה הייתה במשורה ולא כדי שתייה כי הרי אם נוהגים, לא שותים ( ואם שותים לא נוהגים ).

קברנה סוביניון 2010 – צבע אדום נוטה לסגול, דמעות שמנוניות סמיכות הצובעות את דפנות הכוס. ארומה של פרי יער שחור, אוכמניות. חמיצות קלה בצידי הפה אבל מיד היין תופס כמו שמצופה מקברנה סוביניון. הטעם נשאר לאורך זמן וכך גם החמיצות שנעלמת תחילה ומתעתעת בלשון. 13.5% אלכוהול. מחיר 80 שקלים.
קברנה סוביניון 2007 – צבע כהה כמעט שחור עם שובל חום. דמעות סמיכות ואיטיות על דפנות הכוס. ארומה עוצמתית של פרי יער שחור ומעט שזיף שחור. בטעם לא תוקפני ובעדינות ממלא את חלל הפה והלשון בטעמי פירות היער האופייני. 14% אלכוהול. מחיר 80 שקלים.
קברנה סוביניון 2011 – צבע אדום כהה, שובל ורוד ורגליים דקות ויפות. ארומה עוצמתית של פירות יער. תופס קלות אבל לא תוקפני, חמיצות קלה של תפוח ירוק. יין צעיר שעוד לא אמר את דברו. מחיר 80 שקלים.
קריניאן 2012 – זהו יין מענבי קריניאן של חלקת המשפחה ו- 5% ענבי פטי וורדו. צבע סגול מעט שקוף אולם צובע את דפנות הכוס כאילו הוא כהה הרבה יותר. ארומה חלשה של פרי נשיר ותות. רך ומתעגל בפה עם חמיצות נעימה. סיומת קצרה. מחיר 80 שקלים.
סיימנו בלגימה קטנה של מוסקט אלכסנדרוני, יין קינוח קל ומתוק וייצאנו לתחנתינו הבאה.
יקב ראובן רח' הזית 7 גבעת עדה 052-2840823

מהיקב נסענו למושב השכן, אביאל. שם קידם את פנינו ג'ייקוב שגיב ב"המזווה של ג'ייקוב" שהוא מסעדה וחנות הפועלים רק בימי שישי-שבת, ושם ניתן לאכול ולרכוש, ממיטב המטעמים פרי ידיו של ג'ייקוב. מספר ג'ייקוב:"נולדתי בטבעון ותחום התמחותי הוא הפקת מוסיקה. לאחר שנים של עבודה בהפקות מוסיקליות באנגליה והולנד, חזרתי סוף סוף אל המנוחה והנחלה, במושב אביאל". המזווה של ג'ייקוב הוא התגשמות חלומו הגסטרונומי של ג'ייקוב, שאוהב להכין מחומרי גלם טבעיים, מטעמים ומאכלים. כמו כן ג'ייקוב מבשל בירה. הבירה היא IPA או טריפל, שאותה הוא מוכר רק כחלק מהארוחה ולא למכירה הביתה. בחצר המשק של משפחת שגיב, הקים ג'ייקוב אוהל אירוח שיכול להכיל עד 120 אורחים בבת אחת ובו ניתן לקיים ארועים סגורים או להתארח לארוחות בוקר או צהרים, אך ורק בימי שישי ( פתוח 9-15 ) ושבת ( פתוח 10-17 ) ובהזמנה מראש, כי המקום מלא עד אפס מקום כל סוף שבוע.
בצמוד לאוהל יש את החנות מעדניה, שם ניתן לרכוש את הריבות, מטבלים, ממרחים, שמן זית ועוד מטוב הארץ מעשה ידיו של ג'ייקוב.

ג'יקוב במזווה (צילום דני בר)

אחת ההצלחות של המזווה הוא מוצרים ומאכלים ללא גלוטן, שהכנתם נעשית בכילים ניפרדים ויעודיים למען הבטחת המוצר מנוכחות גלוטן, לילדים ובוגרים האלרגיים לגלוטן. המנה הפופולרית ביותר במזווה היא טריו טעימות שעולה 65 שקלים לאדם.

מגוון הרטבים כולל שילובים מקוריים ולא שגרתיים כמו רוטב חזרת עם סרפד ( מדהים, ד.ב.) רוטב זיתים ושקדים, טחינה עם בזיליקום ועוד.

המנה המנצחת במזווה של ג'יקוב (צילום דני בר)

התחלנו עם מרק שורשים סמיח ועשיר בטעמים שנעו בין בטטה, תפוח אדמה ועישבי התיבול. אביבה, זוגתי, טעמה פאי עוף טנדורי שהיה חידוש מרענן גם לקרניבורית. פשטידת הרועים מבשר בקר היתה גם היא מנה עסיסית שנמוכה בפה, לדברי אביבה ואילו אני נהניתי מפאי דייגים שהכיל כל טוב של דגים מרוסקים עם פירות ים.

המזווה של ג'ייקוב מושב אביאל 054-3195022 04-6181839

מאביאל נסענו לבינימינה, למפגש עם בני משפחת דור-און, שפתחו בשטח הבית והחצר, מרכז אירוח המספר את סיפור המשפחה השורשית הזו בבינימינה וזאת גם עם שם מקוריאסמביהאירוח עם סיפור משפחתי על בנימינה, יין והסטוריה.

משפחת דור-און מגדלת ענבים ליין על חלקת הכרמים שלהם ולפני שנתיים פתחה את מרכז התיירות שמעניק למבקרים בו, חווייה כפרית בחצר-האיכרים ובבנימינה. למבקרים מוצע מגוון אפשרויות החל מארוחת בוקר או בראנץ', "ארוחת בוקר חווייתית הכוללת קבלת פנים בחצר האיכרים, חלוקת סלסלאות ומפות של המושבה והמשתתפים אוספים את המצרכים לארוחת הבוקר שלהם במחלבת העיזים המקומית, את הלחם והירקות ברחובות השונים ואילו בחצר-האיכרים אוספים את הביצים מהלול ועורכים גם טעימת יין עם הדר, הכורם ואבי המשפחה. לבסוף, מכינים את ארוחת הבוקר לצד לגימת יין.

אפשר גם לערוך סיור מודרך בכרמים. הסיור מתחיל בתצפית ממבצר שוני וממשיך לכרמי הענבים שבעמק היין למרגלות הר הכרמל. הדר דור-און, אבי המשפחה, כורם ענבי יין ויינן, מדריך את הסיור ומספר על תולדות בנימינה בת התשעים ושוזר בספור המושבה את הסטוריה המשפחתית וכמובן על אופן גידול ענבי היין, הכרמים והזנים השונים.

בת הכורם (צילום דני בר)

בצמוד לאסמביה, פועל בית קפה "בת הכורם", אותו מפעילה בת המשפחה, מקסימה. מקסימה מכינה סלטים ממיטב התוצרת המשפחתית, פשטידות ומיני מאפה מתוקים שנעשים הם הרבה הקפדה והאהבה.

אסמביה – המייסדים 3 בנימינה יאיר 054-6474066
בת הכורם – המייסדים 3 בנימינה מקסימה 052-6465396

חזרנו גדושים בחוויות, ושבעים משלל ההצעות והטעימות שחווינו באזור מושבות הבארון, חזרנו בנסיעה רגועה ומפנקת חזרה לשגרת החיים והמולת העיר.

2 Comments

  1. הדר דור-און
    17 בפברואר 2014 @ 19:26

    כמי שנולד במושבה בנימינה , אני מאד נהנה לגלות שהמושבה והעמק היפה שלנו , עמק נחל-התנינים , הפכו להיות מזוהים עם "טוסקנה" האיטלקית .
    לחשוב שרק לפני כ-100 שנה עדיין מילאו את העמק היפה הזה ביצות "כברה" , אשר שרצו תנינים , ג'מוסים ו…יתושי-אנופלס קטלניים . המוות ששרר כאן בכל תקופת שילטונה של האימפריה העותומנית , התחלף , משום עקשנותם ונחישותם של האבות המייסדים והיה לנוף פסטוראלי , מלא בכרמי-יין ובאויר מבושם .
    מבצר "שוני" וקבר הברון , בו קבורים בנימין אדמונד דה-רוטשילד ואשתו עדה ( אדלאיד ), מוסיפים הוד-קדומים לאוירת היין הקסומה של האזור כולו .
    "לחיים" , לחיי המטיילים שבדרך . בנימינה ו- "אסמביה" גאים לארח אתכם בחצרותינו .

  2. אלון
    17 בפברואר 2014 @ 9:16

    בחירה מצויינת של רכב אחי. לא סתם הוא מפנק סה"כ זה נחשב לרכב מנהלים. אני רושם את ההמלצות שלך לגבי המסעדות. אין כמו תמונות כדי להעביר את החווייה הקולינרית. חבל שאי אפשר להריח ולטעום דרך המסך!
    שאפו על ההשקעה בפוסט. אהבתי. בכלל זה איזור שאני מאוד אוהב לטייל בו.

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן