Skip to content

השוויון בנטל: מאהל הפראיירים הוקם מחדש

פעילי הארגונים לשוויון בנטל מאשימים: "חוק הגיוס שהולך לעבור הוא בדיוק ההפך משוויון בנטל". במסיבת העיתונאים שקיימו הבוקר ליד המאהל קראו הפעילים לשרי הממשלה וחברי הכנסת לא לתת יד לחוק טל שני ולא לאשר את מתווה החוק שגובש בוועדת שקד
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

"חוק הגיוס שהולך לעבור הוא בדיוק ההפך משוויון בנטל!". כך הזהירו במסיבת העיתונאים שנערכה הבוקר פעילי הארגונים לשוויון בנטל, שהקימו מחדש את "מאהל המשרתים" סמוך לתחנת הרכבת ברחוב ארלוזורוב בתל אביב. הפעילים קראו לשרי הממשלה וחברי הכנסת שלא לתת ידי לחוק טל שני ולא לאשר את מתווה החוק שגובש בוועדת שקד.

מאהל המשרתים, שהוקם הבוקר מחדש - ניסיון אחרון ללחוץ על המחוקקים (צילום: דן בר דוב)
מאהל המשרתים, שהוקם הבוקר מחדש - ניסיון אחרון ללחוץ על המחוקקים (צילום: דן בר דוב)
 (צילום: דן בר דוב)
(צילום: דן בר דוב)

במסיבת העיתונאים שקיימו, נשאו דברים סמנכ"ל עמותת חדו"ש שחר אילן; נציג "מתלכדים" יואב קיש; חבר הנהלת הפורום לשוויון בנטל, איתי בן חורין ודוברת הפורום זהרה ברגר צור. שחר אילן קבע: "החוק הנדון בכנס הוא מחדל" ואיתי בן חורין שאל: "מה לפיד היה אומר על החוק הזה לו היה באופוזיציה?"

למאהל הגיעו פעילים שבאו להביע את תמיכתם. מוקדם יותר ביקר במקום גם ח"כ שאול מופז שהגיע לחזק את חברי הפורום. הפעילים במקום החתימו את העוברים והשבים על עצומה הקוראת לממשלה שלא לקבל את החוק בגרסתו הנוכחית  ולפעול לקידום חוק הוגן יותר.

התאספות חברי הפורום לשיוויון בנטל ב"מאהל המשרתים" מתקיימת במקביל להתכנסות היום של חברי הכנסת להצבעה על הסעיפים במתווה המתגבש של חוק הגיוס החדש. "לא רק שהחוק המוצע לא יפתור את הפערים הקיימים אלא שהוא אף יעמיק אותם", אומרים פעילי השוויון בנטל. "הבחירה נשארת בידי החרדים: בשנים הקרובות לא תהיה חובת גיוס על אף בחור ישיבה וניתן יהיה לדחות את הגיוס עד לגיל 24. בשורה התחתונה- השנה הראשונה של הממשלה הנוכחית הייתה הגרועה ביותר לנושא הגיוס בשנים האחרונות והעתיד מסתמן כגרוע יותר".

הדיון היום בוועדה לנושא השוויון בנטל (צילום: דוברות הכנסת)
הדיון היום בוועדה לנושא השוויון בנטל (צילום: דוברות הכנסת)
יו"ר הוועדה, ח"כ איילת שקד (צילום: דוברות הכנסת)
יו"ר הוועדה, ח"כ איילת שקד (צילום: דוברות הכנסת)

ובתוך כך, הוועדה המיוחדת לשוויון בנטל הקדישה היום את מרבית ישיבתה לדיון שעסק בשאלת גיל הפטור משירות צבאי ב"תקופת ההסתגלות" – כלומר, מרגע אישור החוק ועד שנת 2017, אז יוטלו סנקציות, כלכליות או פליליות, במקרה של אי עמידה ביעדים.

לדעת היועץ המשפטי למערכת הביטחון, עו"ד אחז בן ארי, לא נכון לשנות את נוסח הצעת החוק הממשלתית בדבר קביעת הגילאים בהם יינתן פטור משירות צבאי. "המצב שאנחנו מטפלים בו הוא מצב של אי שוויון והחוק הזה לא מתקן עדיין את השוויון. החוק יוצר הסדרים שאמורים לטפל במצב בצורה הדרגתית אבל לומר שהגאולה מצויה בחוק הזה התשובה היא עדיין לא".

 על פי היועצת המשפטית לוועדה, מירי פרנקל שור בעניין זה, נכון להעלות את גיל מתן הפטור לחרדי שמלאו לו 18-22 ב"תקופת ההסתגלות" לגיל 26 ולא להסתפק בגיל 24 בלבד כפי שמוגדר בהצעת החוק הממשלתית. כמו כן הציעה היועצת המשפטית כי מי שעבר את גיל 22 ביום תחילתו של החוק יקבל פטור מגיוס רק בגיל 24 ולא 22 כפי שמוגדר בהצעת החוק הממשלתית. לדברי היועצת המשפטית, "הפטור הכל כך מוקדם יוצר קושי משפטי מורכב ביותר. לא רואה הצדקה לפטור כל כך גורף. אין סיבה להעניק פטור בגיל 24 זה יוריד את המוטיבציה להתגייס".

בניגוד לעמדת מיועצת המשפטית לוועדה, נציגי משרד הכלכלה בעניין זה טענו כי החרדים הצעירים אינם רוכשים  היום כישורי תעסוקה במהלך לימודיהם מאחר והם מתרכזים בלימודי תורה בלבד. לדעת משרד הכלכלה, נכון לאפשר לחרדים להשתלב מוקדם יותר בשוק העבודה ובכך להגדיל את הסיכוי שלהם להשתלב ולהתקדם בעבודה ראויה. מכן שמתן פטור בגיל מאוחר יותר עלולה לבלום את השתלבותם. "אין מדובר בסוגיה פוליטית או משפטית אלא מקצועית בלבד". על טענה זו השיבה היועצת המשפטית של הוועדה כי כשדנים על נושא השוויון לא נכון שהנושא הכלכלי יהיה המצפן של הצעת החוק.

ח"כ משה גפני (יהדות התורה) תקף את משרד הכלכלה על הטענה כי המשרד משקיע משאבים רבים בהכנסת החרדים לשוק העבודה. "אתם לא תשחקו עם הציבור החרדי כמו פורפרה. יש כאן מלחמה נגד הציבור החרדי וכל סעיף בהצעת החוק מכוון נגד הציבור החרדי. אנחנו במלחמה ואנחנו ננצח".

[related-posts]

1 Comment

  1. זאב קרבצ'יק
    18 בפברואר 2014 @ 18:59

    אהבתי מאוד את הדברים של מאהל המשרתים. בעיקר את זה, שנפסיק לעשות מילואים ושהילדים שלנו לא ילכו לצבא כשם שהחרדים לא עושים צבא !!!!!

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן