Skip to content

אושר בוועדה: השר לשירותי דת יקים מערך גיור ממלכתי

עפ"י הצעת החוק, שאותה יזם ח"כ אלעזר שטרן, מערך הגיור הממלכתי, יהיה אחראי על בתי הדין לגיור ויפקח על תהליך הגיור בצבא. מערך הגיור יופקד על תהליך ההכנה והלימוד לקראת הגיור, וכן על הסדרת שירותי מילה, טבילה ורישום הנישואין של הגרים
פחות מדקהזמן קריאה: דקות

השר לשירותי דת יקים מערך גיור ממלכתי. כך החליטה היום ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת. הצעת החוק אושרה היום לקריאה ראשונה.

עפ"י הצעת החוק, שאותה יזם ח"כ אלעזר שטרן, מערך הגיור הממלכתי, יהיה אחראי על בתי הדין לגיור ויפקח על תהליך הגיור בצבא. מערך הגיור יופקד על תהליך ההכנה והלימוד לקראת הגיור, וכן על הסדרת שירותי מילה, טבילה ורישום הנישואין של הגרים.

ראש מערך הגיור, ימונה ע"י הממשלה, לפי המלצת ועדת איתור. ראש המערך, יהיה מי שכשיר להתמנות כדיין או כרב עיר. רב מקומי, הוא רב עיר, רב יישוב או רב אזורי, שעבר בחינה בנושא גיור ומילה, או שהוא בעל כושר לכהן כדיין. רב מקומי או הרב הראשי לצה"ל, באישור ראש מערך הגיור, יוסמכו לקבוע את הרכב בית דין לגיור.

ח"כ עליזה לביא: לאפשר לאישה לכהן בתפקיד ראש מערך הגיור. (צילום: יח"צ)
ח"כ עליזה לביא: לאפשר לאישה לכהן בתפקיד ראש מערך הגיור. (צילום: יח"צ)

בדיון על הצעת החוק, ביקשה ח"כ עליזה לביא, לאפשר לאישה לכהן בתפקיד ראש מערך הגיור. סגן השר בן-דהן השיב, "ראש מערך הגיור, הוא תפקיד הלכתי, בנוסף לתפקידו המנהלי. הוא מהווה זרועו הארוכה של הרב הראשי בנושאים הלכתיים". מבחינתי אמר בן-דהן, "אין בעיה שאישה תגיש מועמדות לתפקידים ניהוליים".  סוכם שהנושא יידון לקראת הכנת הצעת החוק לקריאה שנייה ושלישית. לקראת ההצבעה, הוסרו סעיפים רבים מההצעה, סעיפים אשר לא הייתה לגביהם הסכמה בין סגן השר אלי בן-דהן, לח"כ אלעזר שטרן מציע החוק.

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) שהתנגד להצעת החוק אמר: "ההצעה נועדה לפגוע בעם היהודי. אנשים חסרי ידע וניסיון, יפסקו בנושא גיור". לדבריו, "לגיטימי לבקש להיות יהודי. אולם לא תיאמן, הקלות בה אנו נותנים לגויים להיות יהודיים. יהיה יותר קל לקבל ויזה בארץ, מאשר להתגייר".

ח"כ אברהם מיכאלי (ש"ס) שגם הוא התנגד להצעה, אמר: "אם העם היהודי היה נוהג כך בעבר, הוא לא היה קיים היום". לדבריו, "יש פה חבלה מכוונת נגד היהדות והדת היהודית". מיכאלי הקריא דברים בשם הרב הראשי לישראל הרב יצחק יוסף שאמר "מצער מאוד שגורמים מסוימים בכנסת בחרו לדחות את ידו המושטת של הרב הראשי לישראל, אשר בשיתוף עם סגן השר בן דהן עמל כבר ימים ארוכים על נוסח מוסכם להצעת החוק".

יו"ר הוועדה ח"כ דוד רותם ביקש מח"כ מיכאלי להעביר מסר לרב הראשי לישראל: "נמשיך לתאם עם הרבני הראשיים את הצעת החוק, לקראת הקריאה השנייה והשלישית".

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן