Skip to content

למה הם קונים הכל?

פייסבוק לא היתה זקוקה לרכישה הזו אבל המלך הוריד פרש שיכול היה, אולי, מתישהו, לאיים עליו. וזו בעצם דרכו של צוקרברג לומר לחברים בגוגל ובמיקרוסופט: אני כאן ואני מכיר את המשחק ויודע שתורי לבצע מהלך
פחות מדקהזמן קריאה: דקות
המשחק של צוקרברג - אלוסטרציה: עמית מנדלזון

16 מיליארד דולר עלתה לפייסבוק רכישת וואטסאפ, יישום המסרים המיידיים לסלולרי. האם פייסבוק באמת זקוקה לו? האם יש הצדקה למחיר? למה בכלל הם רוכשים כל מה שזז? אז התשובה קצת יותר מעניינת ממה שחשבתם.

בואו נחזור לרגע לימים בהם מארק צוקרברג עצמו נאלץ היה להחליט אם ירכשו אותו או לא. המחיר שהוצע לו לא היה שונה בהרבה מזה שהוא שפך על וואטסאפ. צוקרברג החליט להשאיר את פייסבוק אצלו ומכר כמות זעירה של מניות למיקרוסופט. שבתורה (ותכף נגיע ל"תור" הזה) רכשה את סקייפ ומיזגה אותו (בהסכמת פייסבוק כמובן) עם יישום המסרים הקיים על הפייסבוק, לא לפני שהחלה לעצבן את משתמשי הסקייפ עם העדכונים האין סופיים שלה.

אז רגע, אם לפייסבוק יש את המסנג'ר שלה והסקייפ ממוזג מדוע היא צריכה את הוואטסאפ?

זה בדיוק העניין, היא לא צריכה! והיא לא תרוויח ממנו דבר.

למעשה אף רכישה גדולה בהסטוריה של האקזיטים לא תרמה דבר לחברה שרכשה אותם, AOL לא הרוויחה כלום מרכישת ICQ, כמו שמיקרוסופט לא הרוויחה דבר מרכישת סקייפ.

אז למה לעזאזל הם קונים אותן? התשובה פשוטה, כדי להעיף אותן מהשוק. צוקרברג הבין בזמנו שאם הוא יהיה חכם הוא יוכל להיות אחד מהשחקנים המרכזיים בשוק האינטרנט, והוא צדק. אבל להיות שחקן מרכזי זה מחייב ובדרך צריך לרכוש כל מי שמאיים על הצמרת. יאהו עשתה זאת, גוגל עושה זאת, מיקרוסופט עושה זאת, איבי ואמזון לא טומנות ידן בצלחת, וגם פייסבוק מחויבת לכללי המשחק. ומספר השחקנים הגדולים מצטמצם ומתרכז בידיים של מעט מאוד חברות. בדיוק כמו המשקים של כמעט כל מדינות המערב הקפיטליסטיות.

ריכוזיות מהסוג הזה זה כוח עצום, אבל אם נמדוד את ההשקעה של פייסבוק באופן פרקטי הרי שיש כאן שני גורמים:

עלות העסקה – 16 מיליארד דולר ש-12 מהם במניות – עכשיו נשאלת השאלה מה יהיה שווי המנית אחרי הרכישה אם הרכישה תגרום לעליית מניות הרי ששוק המניות מימן את רוב העסקה. עם המניה תרד הרי שהסכום יהיה קטן משמעותית עבר מייסדי וואטסאפ. כך שמבחינה פיננסית פייסבוק כיסתה את הישבן שלה לא רע.

מה השימוש ליישום שנרכש וכיצד הוא יועיל לפייסבוק – ההנחה שפייסבוק הרוויחה בסיס נתונים ענק די מגוחכת הרי רוב משתמשי הווטסאפ משתמשים גם בפייסבוק באמצעות הטלפונים שלהם כך שמספרי טלפון הם לא הרוויחו, וגם אם כן, הם הרי לא יפציצו את כולנו בפרסומות אחרי הכל גם כלב רעב כשמציעים לו יותר מדי בשר מקיא בסופו של דבר. אז מה כן? שום דבר מיוחד, מבחינת פייסבוק עדיף יהיה מבחינה טכנית להשאיר את הוואטסאפ כמו שהוא כי מיזוג שלו עם האפליקציה של הפייסבוק לא יהיה פיקניק בכלל ועלול לגרום יותר נזק מתועלת

בקיצור פייסבוק לא היתה זקוקה לרכישה הזו אבל המלך הוריד פרש שיכול היה, אולי, מתי שהוא, לאיים עליו. וזה בעצם דרכו של צוקרברג לומר לחברים בגוגל ובמיקרוסופט אני כאן ואני מכיר את המשחק ויודע שתורי לבצע מהלך.

איפה זה משאיר אותנו הצרכנים?

במצב רע מאוד, ואני לא מתכוון למידע שנאסף עלינו, בעיה זו כבר מאחורינו, אנחנו במילא תורמים אותו לבד. אני גם לא מוטרד מהצפת פרסומות אחרי הכל, כבר היום, מכל 100 תכתובות אלקטרוניות שאני מקבל 99 הם זבל פרסומי ברמה זו או אחרת.. גם הקבוצות בוואטסאפ לא מטרידות אותי הרי גם בפייסבוק אנחנו מקוטלגים בקבוצות. אני גם לא ממש מודאג מהתלות בטלפון במילא המכשירים הללו סובלים קשות מבעיית זיכרון כרונית ומחייבים מחיקה תכופה של כל התכנים שמגיעים מהפייסבוק והוואטסאפ, וככל שהמצלמות בעלות חיישן גדול יותר כך הולכת הבעיה ומחריפה. כעקרון מה שיקרה הוא בדיוק ההיפך, המטרד הקבוע פשוט יגרום לאנשים לצמצם שימוש ביישומים הללו.

מה שכן מדאיג אותי הוא המגמה הריכוזית הקיצונית שהולכת ומחריפה בלי שום רגולציה באופק. מספר קטן מדי של שחקנים שולטים על שוק ענק של צרכנים, שהאופציות שלהם הולכות מצטמצמות. מאחורי כל פינה ניצב הלוגו של אחת הענקיות. כך נראים השווקים הליברלים במדינות הקפיטליסטיות וכולנו יודעים כמה רע המצב.

אבל ברשותכם רק מילה אחת לגבי היזמים לא רק אלו של וואטסאפ אלה כל היזמים שחולמים על אקזיט. חבר'ה זה שיש לכם רעיון טוב לא אומר שאתם צריכים עמוד שדרה מזכוכית. קחו דוגמא מצוקרברג עצמו הוא החליט לעשות כסף אמיתי וסירב להצעות הרכש הענקיות שזרמו לכיוונו. אתם מחפשים כסף מהיר. לא פלא ש-99% מכם מסיימים ללא גרוש על התחת. אם חברה מסוימת מוכנה לשלם עבורכם 16 מיליארד דולר, זה אומר שאתם בהכרח צריכים לומר לא!  כי זה אומר שהם רואים ומכירים בפוטנציאל שלכם להפוך לשחקן מרכזי שיאיים עליהם.

אבל בשביל זה צריך עמוד שדרה…

4 Comments

  1. אבי
    21 בפברואר 2014 @ 17:49

    מטרת מקימי וואטסאפ הייתה מהתחלה להמכר למרבה במחיר. ויבר נמכרה יחסית "בזול" ו WAZE עדיין מתמקחים עם ענקים. ICQ, וכל החברות האלה אינן מסוגלות פיסית לייצר רווח מפרסומות, אז משיגות משתמשים ואז, ככל שיותר משתמשים, המחיר עולה! ולכן, בעתיד ניראה עןד הרבה אפליקציות מסרים שימכרו לענקים. ואנחנו נעבור מאפליקציה לאפליקציה.

  2. יפה
    21 בפברואר 2014 @ 15:53

    רגולציה בארה"ב? אם קיים דבר כזה אף פעם לא ראיתי אותו. הרי יש כל כך הרבה דוגמאות של חברות שהכחידו את התחרות וניוונו את התחום שבו הן התחרו לשנים ארוכות באמצעות רכישות גרוטסקיות של המתחרים.
    הרכישה הנוכחית , מזכירה את ימי הבועה "העליזים" שבה חברות ללא ערך אמיתי מתומחרות הרבה מעבר לשוויין בגלל שרבים משתמשים בהם אבל לא מוכנים לשלם אגורה תמורתן. וואטסאפ היא דוגמא מצויינת שכן היא נותנת מענה לכל מי ש ל א רוצה להיות קשור לפייסבוק (או לפחות לא בכל רמ"ח אבריו) ועדיין לתקשר עם ידידים ומכרים דרך האינטרנט. היות וישנן אלטרנטיבות לא פחות טובות ואולי אף יותר, החיבור של המוצר לפייסבוק ידחוף רבים לעבור לאפליקציות מקבילות.
    לגבי עמוד שדרה , זה מאוד תלוי בשאיפות של המפתחים. וואטסאפ חברה קטנטונת שמונה 55 עובדים אם אינני טועה. האם באמת מפתחיה חלמו להפוך לגוגל או פייסבוק , כנראה שלא. במשחק הפוקר שלהם מול צוקרברג – הם ניצחו ובגדול.

    • עמית מנדלזון
      21 בפברואר 2014 @ 16:04

      אני לא בטוח מי ניצח בסך הכל היה כאן מהלך שהעשיר קבוצה קטנה של אנשים וצמצם עוד קצת את התחרות גם לא היה כאן ממש פוקר פייסבוק מנסה כבר כמה זמן לגלח את התחרות הפוטנציאלית שלה. זה שווה לה את הכסף

  3. גידי
    21 בפברואר 2014 @ 15:22

    לדעתי לעסקה לא יהיה מימוש הרגולציה תדחה את העסקה.אם אני טועה עומד להיות קרטל עם כוח שאין כדוגמתו .בתנאי שהכל יעבוד על פי השכל הישר.
    אפשרות נוספת היא שמי שעומד מאחורי העסקה הוא גוף ממשלתי חשאי…וזאת לעקוף את הגילויים של סנודן והשבתת נאסא בנושא.
    דמיון למציאות היא לשיקול דעתו של הקורא…

error: התוכן באתר מגפון ניוז מוגן
דילוג לתוכן